Francisco Rotella, Citrusvil:

"Een Argentijns citroenenjaar om gauw te vergeten"

Eergisteren, 1 juli, is de opschorting van de export van Argentijnse verse citroenen naar Europa van kracht geworden, nadat er meerdere vondsten van Citrus Black Spot werden gedaan bij de aankomst van verschillende ladingen in Europese havens.

"In de afgelopen twee weken is het aantal vondsten van Citrus Black Spot enorm gestegen. We zijn er dus van overtuigd dat onze beslissing tot tijdelijke opschorting correct en noodzakelijk was. We moeten als sector nu bekijken waar het probleem vandaan komt en hoe het op te lossen. Het gebeurde stemt tot nadenken, maar wat ons echt zorgen baart, is de toekomst. Daarom denk ik dat Argentinië snel werk moet maken van een herziening van het exportprotocol voor citroen met Europa. Het moge duidelijk zijn dat deze situatie zijn weerslag zal hebben op de komende seizoenen, met veranderingen en aanpassingen", zo zegt Francisco Rotella, commercieel directeur van het Argentijnse teelt- en afzetbedrijf van citroenen Citrusvil.

"We waren van plan om onze citroenexport tussen 15 en 20 juli af te ronden, maar met dit voorval zetten we praktisch een punt achter een teleurstellend seizoen", zegt Rotella. "Wetende dat er nog steeds zo'n 50.000 ton Argentijnse citroen de oversteek aan het maken is naar Europa, zullen de zendingen na deze onderbreking maar klein bier zijn", voegt hij eraan toe.

Volgens de commercieel directeur van het bedrijf uit de noordoostelijke provincie Tucumán begon het seizoen opperbest voor de Argentijnse exporteurs, maar al gauw keerde de stemming en wat overblijft is één grote teleurstelling. "We zagen hoe de vraag naar citroen toenam als gevolg van de zoektocht van de consument naar vitamine C en hoe Spanje problemen leek te hebben om zijn aanvoer op peil te houden. Om te anticiperen op mogelijke vertragingen aan de grenzen als gevolg van de pandemie en op andere complicaties bij de oogst en verwerking, begon de pluk in Argentinië met 5 à 6 weken eerder dan vorig jaar. Er werd geoogst aan een razend tempo. Daarbij komt nog dat het dit jaar behoorlijk warm is geweest en weinig heeft geregend, wat ook niet heeft geholpen om meer gelijkmatig te kunnen oogsten".

De situatie op de citroenmarkt is momenteel niet gemakkelijk. "Sinds het begin van het seizoen heeft onze citroen moeten opboksen tegen Zuid-Afrika, dat dit jaar veel grotere hoeveelheden naar Europa heeft gestuurd in een poging zijn marktaandeel uit te breiden. Gelukkig had Spanje een mindere Verna-oogst, wat ons enigszins geholpen heeft om de situatie niet nog erger te maken dan het al was, maar de prijzen bleven dalen en ook nu liggen ze op een zeer laag niveau. Voordat we onze zendingen naar Europa opschortten, dachten we dat de situatie in augustus toch nog een beetje zou opklaren en er meer ruimte zou zijn op de markt. Nu is die hoop ook vervlogen", zo legt Francisco Rotella uit.

Men zou voor de citroenen die uiteindelijk niet naar Europa gaan een andere bestemming kunnen zoeken, maar de commercieel directeur van Citrusvil kiest ervoor om de markten buiten de EU niet te verzadigen. "We exporteren ook naar landen als Rusland en Oekraïne, maar we willen niet roekeloos zijn en meer zenden dan die landen kunnen absorberen, want anders zouden die markten kunnen instorten. Alle bedrijven die deel uitmaken van All Lemon, de vereniging die een grote meerderheid van de sector bestrijkt, denken daar net zo over en zullen dezelfde strategie hanteren."

Van de 300.000 ton die Argentinië van plan was om dit seizoen te exporteren, zullen er waarschijnlijk 200.000 de buitenlandse markten bereiken. "Dit cijfer toont aan hoe moeilijk het seizoen is geweest. De coronacrisis, met onder andere vertragingen in de pakstations, maar ook Citrus Black Spot hebben het ons niet gemakkelijk gemaakt. Het is een jaar dat ons veel stof tot nadenken heeft gegeven. We zullen de zaken anders moeten aanpakken in de toekomst."

Voor meer informatie:
Francisco Rotella
Citrusvil S.A.
Tel.: +54 381 4515 500 (Argentinië)
frotella@citrusvil.com.ar
citrusvil.com.ar


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven