Ondanks de ongunstige weersomstandigheden, die een impact hebben gehad op de steenfruitteelt in heel Europa, is de Metis-pruim deze zomer prominent aanwezig met een assortiment van vier soorten. De consumptie blijft groeien en het merk heeft nu al voet aan de grond in 28 landen.
“Na een zeer productief 2019 zou het seizoen 2020 dichter moeten aanleunen bij dat van 2018 met kleinere maar kwalitatief goede volumes. De ongunstige weersomstandigheden hebben het potentieel van het Europese steenfruit dit jaar aangetast, maar voor de Metis-lijn wordt een correct volume verwacht. Zo zal het merk gedurende het hele seizoen in de schappen te vinden zijn, wat trouwens niet mogelijk zou zijn geweest zonder de professionele aanpak van onze telers en zonder de strategische geografische spreiding van de teelt”, zo zegt Camille Herouard, manager van het merk Metis.
De grote, knapperige, sappige en kleurrijke pruimen worden voornamelijk in Frankrijk, Spanje en Italië geteeld. Spanje kwam eind mei op de markt, gevolgd door Italië half juni. “Het seizoen is veelbelovend begonnen”, aldus Tanguy Debiesse, strategy director van het Spaanse teeltbedrijf FreshRoyal.
"De Metis-pruimen zijn echt in en er is een groeiende interesse van onze klanten voor elk van de verschillende soorten. De vraag is erg hoog, vooral in Azië, dat een belangrijke markt zou kunnen worden voor ons. Maar ons hoofddoel is en blijft om de lokale markten te ontwikkelen. Aangezien het merk al goed ingeburgerd is in Frankrijk en Italië, zullen er dit jaar meer inspanningen geleverd worden om ook op de Spaanse markt een goede prestatie neer te zetten. Het eerste fruit van Franse bodem moet vanaf half juli in de schappen liggen. De productie ligt er bijna drie weken voor op schema, maar toch zal het vooral in september zijn, wanneer het einde van het seizoen nadert, dat de grote volumes op de markt komen."
Metis biedt 4 categorieën aan voor deze “nieuwe fruitexperience":
- Safari Star, ook wel “de avontuurlijke”, met een gespikkelde schil en verfijnd roze vruchtvlees;
- Oxy Solar, ook wel “de schoonheid”, met een diepe paarse schil en intens paars vruchtvlees;
- Dark Moon, ook wel “de rebelse”, met een schil die nog intenser violet is en sappig oranje vruchtvlees;
- Sunset Sky, ook wel “de gepassioneerde”, met een rode schil en felgeel vruchtvlees.
De variëteitenkalender wordt jaar na jaar verrijkt, zodat de Europese consument van begin juni tot half oktober van deze pruimen kan genieten. Op dit moment worden er zo'n twintig rassen aangeplant op een totaal van 500 hectare. “Binnenkort wordt het assortiment nog uitgebreid, waardoor het kleurengamma nog ruimer wordt. Maar daar zullen we nog een paar jaartjes voor moeten wachten aangezien pas deze winter de eerste bomen zijn aangeplant”, zegt Camille.
Metis blijft werken aan de naamsbekendheid via social media. Het hele seizoen zal er een beroep worden gedaan op influencers om de consument aan te moedigen de wereld van Metis te verkennen. “Deze veelzijdige pruimen zijn zowel vers als gekookt heel smakelijk en bieden een goed alternatief voor het klassieke zomerfruit: ze zijn verfrissend en aromatisch, sappig maar toch stevig. Een ideaal tussendoortje voor buitenactiviteiten, maar ook een kans om nieuwe horizonten in de keuken te verkennen”, besluit Camille.
Plumastic Europe brengt de eigenaren van het merk Metis, namelijk Star Fruits en Rústicas del Guadalquivir, samen met toonaangevende bedrijven en specialisten in de teelt van steenfruit, zoals Blue Whale in Frankrijk, Zani en Minguzzi in Italië en FreshRoyal in Spanje.
Voor meer informatie:
Camille Herouard
Plumtastic Europe
84130 Le Pontet (Frankrijk)
camille.herouard@star-fruits.com
www.metis-fruits.com