Raúl Calleja, directeur van Fruit Attraction: "LIVEConnect wordt geen plan B"

“68% van de Europese bedrijven heeft reeds toegezegd als de beurs in Madrid doorgaat”

De huidige gezondheidscrisis blijft voor twijfels zorgen, maar Fruit Attraction gaat ervan uit dat de beurs gewoon doorgaat op de voorgestelde data, van 20 tot 22 oktober. “Als alles verloopt zoals gepland, wordt de beurs in Madrid het eerste grote internationale AGF-event na de versoepeling van de coronamaatregelen.”

Om de exposerende bedrijven de tijd en de ruimte te geven voor hun beslissing over deelname aan de beurs, staat de organisatie van Fruit Attraction toe hun aanwezigheid te bevestigen zonder voorafbetaling of met de garantie dat de volle 100% van het inschrijvingsbedrag wordt terugbetaald mocht het event uiteindelijk worden afgelast. Sinds 20 juni staat de Gemeenschap van Madrid evenementen met een maximale capaciteit van 70% toe.

"Deze nieuwe editie van Fruit Attraction moet een groot eerbetoon aan de groente- en fruitsector worden, die ondanks de moeilijke omstandigheden op volle kracht is blijven voortwerken om in de meest elementaire behoeften van de bevolking te voorzien", zegt Raúl Calleja, directeur van Fruit Attraction. "Zoals de zaken er nu voorstaan en rekening houdend met het feit dat er ons nog bijna vier maanden scheiden van het event, mikken we op een beurs met fysieke aanwezigheid van exposanten en publiek. Maar we hebben voldoende flexibiliteit ingebouwd om de nodige beslissingen te kunnen nemen mocht corona de situatie op Spaans en Europees niveau weer compliceren."

Experts zeggen al langer dat, als er een heropflakkering van het virus komt, die nieuwe uitbraak normaal gezien in oktober en november gaat plaatsvinden. "We zijn ons bewust van de dreiging van een nieuwe uitbraak van het virus. We moeten daar realistisch in zijn. In februari, nog voor de pandemie een feit was, waren de reserveringen voor expositieruimte met 5% gegroeid tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Maar nu weten we al dat de deelname van niet-Europese bedrijven waarschijnlijk zal afnemen, zoals bijvoorbeeld die van Latijns-Amerikaanse exposanten en bezoekers. Hoe dan ook, als Fruit Attraction doorgaat, dan gebeurt dat in dezelfde 8 paviljoens van vorig jaar. Maar mochten we nu al de bedrijven dwingen om een definitieve beslissing te nemen over hun deelname, dan zouden we met een heel andere situatie zitten", legt de directeur uit.

Een bevraging onder mogelijke bezoekers uit de distributiesector, zowel uit Spanje als uit Europa, de belangrijkste bestemming voor de Spaanse export, wijst uit dat 68% onder hen de beurs zal bijwonen in het geval die doorgaat zoals gebruikelijk, met fysieke aanwezigheid. 32% houdt het antwoord nog in beraad. "Dit toont toch het belang van deze beurs aan. Het is misschien inderdaad nog te vroeg om definitieve beslissingen te nemen, dus moeten we flexibel zijn en buitengewone maatregelen nemen. Fruit Attraction moet deel van de oplossing zijn, niet het probleem. De septembermaand wordt cruciaal", zegt Raúl Calleja.

Alle gezondheidsprotocollen liggen klaar. Het beursgebouw IFEMA werd tijdens de coronapiek in Madrid trouwens in recordtijd omgebouwd tot een veldhospitaal voor coronapatiënten, wat de organisatie nu zonder meer goed van pas komt om te weten wat de beste reinigings- en ontsmettingsmethoden zijn om de sanitaire veiligheid in het pand te waarborgen. Zo wordt onder andere het gebruik van een mondkapje verplicht, wordt ruim voorzien in handgel dispensers, worden via accreditaties op de smartphone de wachtrijen versneld en persoonlijk contact zoveel mogelijk vermeden, en zullen er meer in- en uitgangen zijn met ook temperatuurcontrole. “Niet alle maatregelen zijn even gemakkelijk of populair. We zullen eraan moeten wennen en we zullen allemaal ons steentje moeten bijdragen om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen”, zegt Raúl Calleja. "Maar we hebben al 11 jaar ervaring met het beheer van bezoekersaantallen, met realtime informatie over hoeveel mensen de zaal binnenkomen of verlaten. Dit jaar zullen we die protocollen gewoon intensiever moeten toepassen."

"Ik denk niet dat het LIVEConnect-platform een plan B is"
De grote nieuwigheid dit jaar is Fruit Attraction LIVEConnect, de grootste Marketplace en het omvangrijkste professionele sociale netwerk ter wereld voor de AGF-sector. Het platform zal operationeel zijn van 1 tot 31 oktober 2020. 

Volgens Raúl Calleja is het platform als het ware een mix van het sociale netwerk LinkedIn en customer relationship management (crm). Via kunstmatige intelligentie vindt een directe en automatische ontmoeting plaats tussen vraag en aanbod, waardoor de commerciële impact toeneemt. "Het doet niet dienst als een virtuele beurs. Het is geen plan B voor het geval de beurs in Madrid wordt geannuleerd. Het is wel een aanvulling die onze beurs meer kracht geeft via een reeks functies die het face-to-face format niet kan bieden. Nu kunnen we meer mensen bereiken, zodat er op grotere schaal meer directe contacten gelegd kunnen worden tussen kopers en verkopers. Dit format zal binnenkort niet meer weg te denken zijn!"

Fresh Food Logistics, Smart Water en Fresh Shopping Lab
Een andere innovatie is Fresh Food Logistics, een nieuw aanbod dat zal plaatsvinden in Hall 6 en oplossingen groepeert voor temperatuurgecontroleerde logistiek en transport. "Het is de eerste beurs waar je voor logistieke koelketen services op één plaats terecht kan", benadrukt Raúl Calleja.

Daarnaast is er een gegroepeerd aanbod op het gebied van Smart Water, met oplossingen die gebruik maken van slimme irrigatietechnologieën.

En Fresh Shopping Lab laat de bezoekers zien hoe de supermarkt er over 20 jaar uit zal zien. "We krijgen een inkijk in de nieuwste evoluties en trends en hoe kunstmatige intelligentie ons onder andere zal helpen bij het boodschappen doen om precies dát te kopen wat we het meest nodig hebben op basis van onze voedingsbehoeften. We halen de supermarkt van de toekomst even naar ons heden", legt de directeur uit.

Samen met het Instituut voor Buitenlandse Handel (ICEX), heeft de nationale beroepsfederatie Fepex, organisator van Fruit Attraction, besloten dat de gastlanden dit jaar de voor Spanje en Europa volgende belangrijke importlanden zijn: Verenigde Staten, Canada, China, Japan en de landen van het Arabische schiereiland. Er zullen privésessies, waarschijnlijk virtueel, worden gehouden in de maand voorafgaand aan de beurs.

Verder moet nog worden meegegeven dat de avocado in de schijnwerpers komt te staan en dat er een speciaal plaatsje is voorbehouden voor het Bio Fruit Congress en voor Woman Attraction, een event dat de aandacht vestigt op de rol van de vrouw in de hele waardeketen.

 

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven