Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan-Willem Grievink, FSIN

"Blijf op de supermarkten letten"

De 1e helft van 2020 is (bijna) voorbij. Jan-Willem Grievink, directeur van het Food Service Institute Nederland maakt in zijn blog een tussenbalans op. "Voor zover we nu kunnen zien zal de supermarkt dit jaar een gigantische omzetplus krijgen, puur dankzij de lockdown en de overheidsbeperkingen voor de horeca. Daar hebben ze helemaal niets voor hoeven te doen. Het werd hun in de schoot geworpen door alle overheidsmaatregelen. Het tweede Corona-scenario van het FSIN lijkt de werkelijkheid te gaan worden.

We gaan dit jaar miljarden bezuinigen op F&B bestedingen
25 juni 2020 - De totale markt voor Foodservice gaat dit jaar vele miljarden verliezen. Niet omdat de consument minder Kcal is gaan consumeren, maar omdat hij vooral veel goedkopere Kcal koopt bij voordeligere kanalen. De wet van Maslov in crisistijd.


Jan-Willem Grievink, directeur FSIN

De grote winnaars van de crisis zijn dus de supermarkten en de bezorgdiensten, vooral die van boodschappen. De grote verliezers zijn horeca en catering. Beide leveren dit jaar ruim 40% aan omzet in. Daar is intussen genoeg over gezegd. Interessanter is de vraag wat dit gaat betekenen voor de toekomst? Gaan de supermarkten hun omzet weer inleveren? Gaan ze de komende tijd de lokale horeca supporten (zoals ze moreel verplicht zouden zijn) of blijven ze ook straks een grote concurrent van die opkrabbelende horeca en cateringbedrijven? Daarover wil ik het hebben in deze blog.

Er komt een nieuwe groei-driver bij: “Welbevinden”
Er komt een moment dat de crisis ‘over’ is. Wanneer? Het zal langer duren dan we denken. Want nadat het virus bedwongen is, krijgen we nog de effecten van de economische crisis die eigenlijk pas in 2021 echt gaat beginnen, zo leren we van het CPB en de Nederlandse Bank. In de loop van 2021 komt er (hopen we) het moment dat alle maatregelen van de overheid zijn verdwenen, dat mensen weer vertrouwen en geld hebben om te spenderen. Dat geldt dan vooral voor de mensen die niet economisch geraakt zijn door de economische nasleep van Corona en dat zou toch twee derde deel van de bevolking moeten zijn. Maar…. besteden ze op dezelfde manier dan vroeger? Ik denk van niet. Er is wel degelijk iets fundamenteels aan het veranderen. Natuurlijk, de onderliggende factoren (drivers) blijven er wel. Dat zijn ‘Gemak’ en ‘Genieten’, want die zijn van alle tijden. Maar ze zullen iets anders ingevuld worden. En er komt een nieuwe driver bij: dat is ‘Welbevinden’, een optelsom van ‘persoonlijke en maatschappelijke waarden’, waaronder ook gezondheid, veiligheid en eerlijkheid. Je ziet nu al aankomen dat daar vooral een verandering plaatsvindt. In de Trendtrechter van het FSIN kun je daar van alles over lezen. En dat laatste (welbevinden) is op dit moment heel lastig voor de horeca. Een groot deel van de horeca gaat nu nog zo krampachtig om met overheidsmaatregelen (en de angst voor de boetes), dat het gewoon niet gezellig is op veel van de terrassen en in de restaurants. Laten we hopen dat dat tijdelijk is en dat de ouderwetse gastvrijheid en proactieve zorg voor alle gasten beter wordt dan ooit tevoren.

Wat gaat er gebeuren na de crisis?
Terug naar de drie drivers: genieten, gemak en welbevinden. Met deze drie in het achterhoofd wil ik een kernvraag bij je neerleggen: wat gaat er gebeuren nádat de crisis voorbij is?

  • Gaat de Horeca alle verloren omzet weer gewoon terugpakken? We willen het leven immers vieren….?
  • Gaat Catering weer terug naar ‘normaal’? Want bedrijven zullen toch weer mensen op kantoor willen….?
  • Gaat de ‘gemakshoreca’ haar opmars (van voor de crisis) doorzetten? Of zijn er wellicht anderen die die rol overnemen….?
  • Blijft Delivery net zo hard groeien? Want het lukt toch nog steeds niet om er geld mee te verdienen….?
  • Maar de meest interessante vraag is deze: gaat de supermarkt haar ‘gewonnen’ omzet weer inleveren aan de horecaspelers? Of wil ze die miljarden zelf vasthouden door horecaatje te gaan spelen…?"

Klik hier voor de antwoorden van Jan-Willem Grievink van FSIN

Het FSIN publiceert in het Dossier Corona dagelijks updates met eigen content, interessante rapporten en analyses van derden.

Bron: FSIN

Publicatiedatum: