Het Turkse citroenseizoen is een beetje vreemd verlopen omdat de regering een verbod op de export van citroenen instelde. Hoewel dit verbod inmiddels opgeheven is, zijn klanten al begonnen met het importeren van citroenen uit andere herkomstgebieden. Het deel van het seizoen voor de coronapandemie was erg goed, laat een Turkse exporteur weten.
Het is niet verwonderlijk dat het Turkse verbod op de export van citroenen rampzalige gevolgen voor de sector heeft gehad. Mustafa Arslan, eigenaar van MDA Agro, zegt dat hoewel het een verre van ideaal seizoen was, de sector het komende seizoen kans heeft om te herstellen. "We begonnen half september 2019 met de citroenexport. Het seizoen verliep uitstekend tot het exportverbod werd ingesteld. Momenteel exporteren we wekelijks meer citroenen en half april zijn we begonnen met het verpakken van het premium ras Lamas uit bewaring. Deze premium citroenen werden in de maanden november, december en januari geplukt. Het exportverbod heeft ons bedrijf hard geraakt maar de regering had goede redenen om tot dit besluit over te gaan. Op deze manier voorkwam zij grote prijsstijgingen. In eerste instantie reageerden onze klanten boos en hadden ze geen begrip voor onze situatie. Onze goede reputatie heeft dus enige schade opgelopen. De prijzen daalden sterk en zowel telers als lokale handelaren leden forse verliezen. Momenteel behoren deze problemen echter tot het verleden. We kijken uit naar het nieuwe seizoen, waarin we ons fruit zonder problemen aan onze partners hopen te kunnen leveren. Onze klanten begrijpen onze situatie nu beter en we verwachten daarom volgend seizoen geen problemen bij het vermarkten van onze Turkse citroenen."
Een aantal klanten was zeer teleurgesteld in de Turkse citroenexport en niet volledig op de hoogte van de situatie. Arslan heeft begrip voor hun teleurstelling en heeft er sindsdien alles aan gedaan om het vertrouwen van deze belangrijke klanten terug te winnen. "Drie weken geleden gaf de Turkse regering ons groen licht om de export weer te hervatten, zij het met een beperking van de aantallen die bedrijven mogen exporteren: 100 ton per bedrijf tot in totaal 10.000 ton. Onze partners waren behoorlijk ontstemd, en terecht, omdat we nu eenmaal contracten met ze hebben en zij uiteraard ook weer afspraken met markten hebben. Het kostte hen even tijd om te beseffen wat er werkelijk aan de hand was in Turkije en dat dit verbod onze schuld niet was. Toch betreuren we de manier waarop alles is verlopen. Als MDA zullen we een nieuwe marketingcampagne starten voor citroenen om de problemen van de afgelopen maanden achter ons te laten."
Arslan benadrukt dat een korter verbod geen effect op de situatie gehad zou hebben omdat klanten alles in het werk hebben gesteld om hun citroenen elders in te kopen. "MDA exporteerde in de periode van september tot eind maart dit seizoen zo'n 8.000 ton citroenen. Vanwege de Covid-19-beperkingen moesten we ons seizoen eerder beƫindigen. Citroenen vormen ongeveer 60% van onze totale export, vandaar dat het verbod ons bedrijf veel schade op heeft geleverd. Onze capaciteit is sterk gedaald ten opzichte van eerdere seizoenen maar we hopen dit volgend seizoen weer goed te kunnen maken. Tegelijkertijd is de vraag niet zoals hij zou moeten zijn omdat Argentiniƫ en Zuid-Afrika ook aan het seizoen begonnen zijn. Vorig jaar was de vraag vanuit de Balkan en Oost-Europa sterker maar dit seizoen leidde het exportverbod ertoe dat bedrijven hun citroenen elders afnamen. Zelfs al zou de regering ons hebben toegestaan om de export te hervatten, dan zou dit weinig hebben veranderd. In april waren we onze markten al kwijtgeraakt," zegt hij tot slot.
Voor meer informatie:
Mustafa Arslan
MDA Agricultural Products
Mobile: +90 541 348 39 09
Email: mustafa@mda-agro.com
www.mda-agro.com