Banzzai onderscheiden met 'Superior Taste Award'

De Superior Taste Award, die wordt toegekend door het International Taste Institute (ITI) in Brussel, is aan het citrusras Banzzai uitgereikt voor zijn kwaliteit en iconische smaak. 

Banzzai is het eerste citrusras dat deze gerenommeerde onderscheiding in de wacht heeft weten te slepen, die uitsluitend wordt toegekend voor de smaak en wordt gezien als het equivalent van de 'Michelingids' voor voedsel en dranken. Het ITI dat wereldwijd toonaangevend is op het gebied van de beoordeling en certificering van consumentenvoeding werkt samen met de beste smaakexperts en haar jury bestaat uit meer dan 200 specialisten. 

Dit citrusras is het resultaat van diverse kruisingen van sinaasappelen, satsuma's, mandarijnen en pomelo's en werd in Japan ontwikkeld. Nu wordt het voor het eerst in de zonovergoten boomgaarden van Spanje geteeld. Banzzai heeft behoefte aan een perfecte combinatie van klimaatomstandigheden en zeer gespecialiseerd boombeheer en dient met grote zorg te worden geoogst en verpakt om het iconische smaakprofiel en de kenmerkende vorm te kunnen waarborgen. Ieder onderdeel van dit proces speelt een belangrijke rol om de consument een unieke zintuiglijke ervaring te kunnen bezorgen. 

Als eerste citrusras dat werd onderscheiden met de Superior Taste Award onderscheidt Banzzai zich door haar unieke smaakprofiel en uitzonderlijke smaak en het feit dat zij pitloos en gemakkelijk te pellen is. Ook heeft het ras een hoog sapgehalte, verfrissend aroma en beschikt het over gezonde eigenschappen.  

"Genesis en AM FRESH zijn erg trots op deze prestigieuze onderscheiding van ITI," zegt David Alba, directeur van Genesis Innovation, dat onderdeel is van AM FRESH. "Ons volledige team, van telers tot aan de medewerkers in de pakstations en marketing, hebben alle processen geoptimaliseerd om consumenten deze buitengewone smaakervaring te kunnen bieden."

De eerste oogst van Banzzai begon half januari 2020 en het ras werd geïntroduceerd bij retailers in het VK en Duitsland. Bij Marks & Spencer en Edeka was het fruit in slechts enkele dagen volledig uitverkocht. Dankzij de succesvolle proeverijen in winkels werd een  conversieratio van 80% behaald en consumenten namen tot grote verbazing van retailers massaal Banzzai mee naar huis. 

De verpakkingen waren specifiek afgestemd op de verschillende retailpartners. Banzzai werd los als premium fruit aangeboden en ook verpakt, met op de verpakking een speciale verwijzing naar de Superior Taste Award. 

David Alba bevestigt dat Banzzai het komende seizoen in grotere aantallen beschikbaar zal zijn omdat er een verdubbeling van de productie wordt verwacht ten opzichte van vorig jaar. De oogstraming zal na de zomer worden bepaald omdat hittegolven en overige weersomstandigheden een directe impact op de verwachte opbrengsten kunnen hebben.

De aantallen zullen echter beperkt blijven en de verdere groei in Europa is een ambitie voor de lange termijn. 

Voor meer informatie:
Patricia Sagarminaga
AM Fresh
T + 34 669161941
patricia.sagarminaga@amfresh.com  
www.amfresh.com    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven