Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henri Schockman (Levarht) over het huidige kasgroentenseizoen:

"Luchtvrachtcapaciteit beperkt overzeese paprika-export, komkommers in de lift en losse tomaten in de hoek waar de klappen vallen"

Tholen - De impact van de Corona-crisis is voor de bedrijven in de AGF-sector extreem verschillend, constateert commercieel manager Henri Schockman van Levarht uit Aalsmeer. "Bedrijven die zich richten op het leveren aan de retail in Noordwest-Europa hebben de afgelopen maanden over het algemeen een prima omzet gedraaid. De bedrijven die gespecialiseerd zijn op foodservice hebben het weer ongekend zwaar. Wij voorzien beide en mijn inschatting is dat we dit jaar onderaan de streep dan ook op een normaal jaar uit zullen komen."

"Levarht is vanouds breed georiënteerd in zowel product als afzet. Normaal kunnen we redelijk voorspellen wat er de komende weken gaat gebeuren. Dat is nu als gevolg van de Corona-maatregelen toch lastiger. Juli en augustus zijn normaal maanden waarin we een goede afzet hebben in Noord-Amerika, Canada en Japan. Die landen vragen nu wel, maar zijn door onvoldoende luchtvrachtcapaciteit toch moeilijker te beleveren. Dat zet de markt in een heel ander perspectief", constateert Henri. Hij geeft in dit interview een update over het huidige vruchtgroentenseizoen.

"De losse tomaten zitten al van meet af aan in de hoek waar de klappen vallen. De prijsvorming was bij de start van het seizoen al slecht vanwege concurrentie uit Zuid-Europa en Marokko en toen kwam daar de Corona-pandemie nog overheen. Foodservice is hét afzetkanaal voor  losse tomaten, denk alleen al aan de broodjes. Nu gaat de horeca langzaam meer open, maar dat is nog niet voldoende om de balans op de markt te herstellen. Vorige week leek de markt licht op te leven, maar mede door de toenemende producties in Oost-Europa en Scandinavië zijn de prijzen ook gelijk weer weggezakt."

"Ook de markt van trostomaten is momenteel niet goed. Er is een groot aanbod op de markt en dat maakt het ondanks alle inspanningen lastig om een fatsoenlijk prijsniveau te realiseren", vervolgt Henri. "Het Hollandse komkommerseizoen startte al bijzonder slecht. Sinds 15 juni zijn de prijzen wat gestegen. Een aantal telers zitten in de teeltwisseling en daardoor zijn de producties nu ook wat lager. Het zonnige weer geeft de consumptie nu ook een boost en het grote aantal promotie-acties in de supermarkten draagt daar ook zeker aan bij. Voor volgende week zijn de weersvooruitzichten weer wat minder, maar hopelijk kunnen we de prijzen op niveau houden."

De paprika's kenden dit jaar een prima start. "Nu nemen de producties toe en is het zaak dat we niet verslappen. Dit is normaal de periode dat de Verenigde Staten en Canada volop mee doen en die markten mis je nu wel. Die overzeese export was nu erg welkom geweest om de markt op een hoger niveau te houden. Japan zit nu nog niet in zijn piek, dus we moeten afwachten hoe die vraag zich ontwikkelt. Verder zien we dat de oranje paprika's zich mede door het lagere areaal van de andere kleuren onderscheiden door een hogere prijsvorming dit seizoen."

"De aubergines hebben bij de start van het seizoen altijd concurrentie van het Spaanse aanbod en vinden vervolgens de weg omhoog. Dat is nu ook gebeurd en het goede weer in combinatie met de Ramadan hebben zeker bijgedragen aan een goede prijsvorming. De laatste twee weken is de klad er echter ingekomen en zijn de prijzen naar een dieptepunt gedaald", aldus de commercieel manager. Hij ziet de zomer met vertrouwen tegemoet. "Ik verwacht dat doordat nu veel consumenten in eigen land vakantie zullen vieren, de consumptie er anders uit gaat zien. Voor glasgroenten is dat in de basis heel positief, want die zullen nu nog meer via de horeca of de supermarkt bij de consument belanden."

Voor meer informatie:
Henri Schockman
Levarht
T +31 297-386600
HSchockman@levarht.nl
www.levarht.com