"Avocado's konden tijdens de lockdown goed in de retail terecht"

Vanwege de pandemie kwam het tot verschuivingen in de productstroom bij de avocado's: de afzet in de horeca en de verwerkende industrie stortte drastisch in, maar daarvoor in de plaats steeg de vraag in de retail. "Aan het begin van de pandemie was er zowel vanuit de exporteurs alsook vanuit de importeurs een onzekerheid te voelen over hoe de afzet van exoten zich zou ontwikkelen. De avocado heeft deze crisis echter goed doorstaan en de afzethoeveelheden zijn stabiel gebleven, wat tot hoge prijzen geleid heeft vanwege de schaarste van het product tussen april en midden mei. Sinds eind mei normaliseert de situatie steeds meer", aldus Christoph Buchner van Hausladen Fruchthandelsgesellschaft mbH.


Avocado's van het merk Stuwwelpeter

"Het Peruaanse seizoen was dit jaar vanwege het vetgehalte van de producten circa twee tot drie weken vertraagd, inmiddels hebben we de piek bereikt wat betreft de aankomsten uit Peru. Tot nu toe domineerden kleine avocado's de markt (maat 22 en kleiner), maar met de wisseling van teeltregio's zien we nu maat 16 en groter - van het ene extreem naar het andere", aldus Christoph. Dat wordt goed aangevuld met de Zuid-Afrikaanse oogst: "Daar vallen de avocado's eerder klein uit, dat moet voor een evenwichtige markt zorgen." Ook het tussenseizoen van de Colombiaanse avocado's moet nog tot in augustus duren. Hier zijn de avocado's vooral van maat 18-22.


De directie van Hausladen Fruchthandelsgesellschaft mbH 

Omdat er momenteel sprake is van het hoogtepunt van het seizoen qua aanbod, hebben de prijzen nu hun dieptepunt bereikt. "Dat hangt ook samen met het feit dat we in de afgelopen weken te maken hadden met een licht overschot. Vanwege het coronavirus waren sommige zendingen ongeveer een week vertraagd en zo kwamen er producten in dezelfde week in Europa aan terwijl ze eigenlijk in verschillende aankomstweken gepland stonden. Dat heeft druk op de markt uitgeoefend, maar kon door aanbiedingsacties in heel Europa gecompenseerd worden. Zo werd het overstromen van de markt verhinderd en we rekenen in de komende weken op een herstel.“


Moderne sorteerinstallatie voor avocado's bij de standplaats van het bedrijf in München

In de Duitse retail bestaat er geen speciale voorkeur voor een bepaalde maat: "Bij losse producten wordt er naar groottes tussen de 16 en 20 gevraagd, avocado's in maat 22 of 24 worden in schaaltjes van twee, drie of vier stuks verpakt. De kleinere avocado's worden uitsluitend voor netten gebruikt, die inmiddels vrijwel alle ketens in het assortiment hebben." Netten met avocado's vormen weliswaar niet het hoofdproduct, maar desondanks zijn ze wel populair."


het hoofdkantoor in München

De sluiting van de horeca in maart heeft natuurlijk ook een uitwerking op de avocadomarkt gehad: "Normaal gesproken gaan er grotere hoeveelheden naar restaurants en de catering. Gelukkig konden de avocado's echter goed in de retail terecht. De situatie heeft zich dus snel verbeterd en zo hadden we in april en mei ondanks alles een evenwichtige markt. Sinds midden mei zijn de hoeveelheden weer normaal, de trapsgewijze opening van de horecasector werkt zich positief uit op de markt", zegt Christoph afsluitend.

Voor meer informatie:
Christoph Buchner
Hausladen Fruchthandelsgesellschaft mbH
Schäftlarnstraße 8
Großmarkthalle
81371 München
Telefoon 089 72014-0
Fax 089 72014-50
E-mail verkauf@hausladen-frucht.de  
Web www.hausladen-frucht.de 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven