Britse buurtwinkels presteren beter

Britse supermarkten zien nog steeds omzet toenemen
Uit onderzoek van Kantar blijkt dat Britse supermarkten nog steeds meer omzetgroei zien, ook nu de lockdownmaatregelen worden teruggedraaid. Over de periode van 12 weken tot 14 juni nam de omzet van de totale Britse supermarktsector toe met 13,7%. De meeste omzetgroei was te zien bij the Co-operative, met een toename van 34,5%. De reden hiervoor was het uitgestrekte netwerk van buurtwinkels van Co-op. De online omzet steeg met name hard bij Ocado, met een groei van 42,2%.
Bron: esmmagazine.com 

Finland: Kesko had in mei afname in omzet van 3,9%
De Finse Kesko Group had in mei een afname in omzet van 3,9%. De omzet kwam daarmee neer op € 936 mln. De supermarktafdeling van Kesko had een omzet van € 458 mln in deze periode, wat jaar op jaar een afname is van 4,8%. De omzet van het handelssegment voor vastgoed en technologie steeg qua omzet met 4,7% tot € 420,6 mln. De vergelijkende winkelomzet van dit segment steeg met 4,6%. 
Bron: esmmagazine.com 

Letland: Maxima introduceert nieuwe betaalapp
Maxima heeft in Letland naar eigen zeggen een primeur met de eerste mobiele betaalapp van het land. Klanten kunnen hierdoor met hun mobiele telefoon betalen voor boodschappen bij Maxima-winkels. De betaalapp is geïntegreerd met het klantenprogramma Paladies van Maxima. De gebruiker van de app kan de eigen betaalkaarten aan de app linken en na het verzamelen van de benodigde boodschappen bij de kassa betalen door een QR-code te scannen. Uit veiligheidsoverwegingen is het maximale bedrag waarvoor kan worden betaald op € 150 gesteld.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Ahold Delhaize werkt samen met Oliver Wyman
Ahold Delhaize is een strategisch samenwerkingsverband aangegaan met Oliver Wyman. De samenwerking moet de marketingcapaciteiten van de Europese merken van Ahold Delhaize versterken. Via het softwarepakket Retail Elements van Oliver Wyman worden van deze merken specifiek het assortiment, het prijsbeleid en de promoties verbeterd. Retail Elements is een pakket aan digitale oplossingen, waarmee de bedrijfsvoering nauwkeurig in workflows kan worden geanalyseerd. Hierdoor kunnen vestigingen van Ahold Delhaize sneller en beter geïnformeerde keuzes maken met betrekking tot het assortiment, de prijzen of promotieacties.
Bron: aholddelhaize.com 

Australië: Woolworths moet voor AU$ 390 mln aan achterstallig salaris uitkeren
Woolworths heeft bekend gemaakt dat het bedrijf in dit fiscaal jaar voor bijna AU$ 600 mln (€ 369,0 mln) aan eenmalige kosten moet maken. Onlangs kwam naar voren dat het bedrijf $ 75 mln (€ 46,1 mln) extra aan achterstallig salaris moet betalen. De totale kosten van het loonschandaal bij Woolworths zijn daarmee gekomen tot AU$ 390 mln (€ 239,8 mln). Woolworths meldde onlangs bij zijn aandeelhouders dat er in totaal voor AU$ 185 mln (€ 113,8 mln) wordt uitgekeerd aan onderbetaalde werknemers. De nieuwe gevallen van achterstallig loon werden gevonden bij de afdeling ALH Hotels en betrof periodes in 2018 en 2019. Nog eens AU$ 176 mln (€ 108,2 mln) zal worden uitgegeven aan ontslagkosten van tot 1.350 medewerkers, naar aanleiding van de sluiting van drie distributiecentra van de retailgroep. De drie logistieke centra in New South Wales maken plaats voor twee geautomatiseerde faciliteiten die Woolworths ten zuidwesten van Sydney heeft gepland.
Bron: smh.com.au 

Twee derde van Britse consumenten zocht tijdens lockdown naar alternatief voor supermarkten
Uit onderzoek van het IT-bedrijf Ensono is naar voren gekomen dat twee derde van alle Britse consumenten tijdens de lockdown heeft gezocht naar alternatieven voor de eigen vaste supermarkt. Nieuwe supermarkten en retailkanalen waar de consumenten op deze manier kennis mee hebben gemaakt, zullen in veel gevallen ook na de lockdown blijvend worden gebruikt. Het onderzoek van het in de supermarktsector gespecialiseerde Ensono is gebaseerd op een enquête onder 2.000 Britse consumenten. 62% van de ondervraagde consumenten heeft tijdens de lockdown andere supermarkten uitgeprobeerd. 45% kek bij andere grote supermarktketens, zoals Tesco of Aldi. 50% week echter uit naar alternatieven voor deze grote ketens. 20% koos voor online kanalen zoals HelloFresh of oddbox. Onder jongere consumenten was dit 24%.
Bron: retailtimes.co.uk 

VK: Morrisons doet beroep op KPMG
Morrisons heeft voor een evaluatie van de directie een beroep gedaan op KPMG. Eerder werd bekend gemaakt dat twee managers buiten de raad van bestuur ontslag hebben genomen. Na het ontslag hebben deze managers kritiek geuit op het huidige directiebeleid van Morrisons. Morrisons is de vierde grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk en heeft zijn hoofdkantoor in Bradford, West Yorkshire, England.
Bron: consultancy.uk 

Britse buurtwinkels presteren beter
De omzet van Britse buurtwinkels is in de periode van vier weken tot 13 juni jaar op jaar met 17% gestegen. De rest van de Britse supermarktsector steeg gemiddeld met 14% in omzet. Wegens de coronacrisis kiezen Britse consumenten vaker voor lokale winkels, zo blijkt uit informatie van marktonderzoeksbureau Nielsen. Ook is online retail tijdens de lockdown onverminderd populair gebleven. De omzet van het online segment steeg jaar op jaar met 115%. Het marktaandeel van online kanalen binnen de totale supermarktsector stond daarmee in de afgelopen periode op 13%. Volgens Nielsen kwamen de gemiddelde uitgaven per winkelbezoek over alle kanalen en formats neer op £ 20,32 (€ 22,45). In vergelijking met de vorige periode van vier weken voor deze afgelopen periode was dit een afname van £ 1,30 (€ 1,44). Over de periode van 12 weken tot 13 juni presteerde Iceland beter dan alle andere Britse ketens. De omzet steeg bij Iceland jaar op jaar met 23,2%, voornamelijk dankzij de vraag naar lang houdbare diepgevroren producten tijdens de lockdown.
Bron: reuters.com 

Jan Hommen stapt op als raadsvoorzitter bij Ahold Delhaize
Jan Hommen, de voorzitter van de raad van bestuur bij Ahold Delhaize, gaat met pensioen. Per 31 december 2020 legt Hommen zijn functie neer, waarna deze op 1 januari 2021 over zal worden genomen door Peter Agnefjäll. Agnefjäll is per direct actief als ondervoorzitter, zodat samen met Hommen kan worden gewerkt aan een soepele overgang.
Bron: aholddelhaize.com 

Oneerlijke behandeling van Britse supermarktmedewerkers leidt tot miljardenclaim
Het in mensenrechten gespecialiseerde advocatenburau Leigh Day is een rechtszaak begonnen tegen een aantal van de grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk. Volgens Leigh Day worden werknemers bij de ketens Asda, Coop, Morrisons, Sainsbury's en Tesco stelselmatig te weinig betaald. De rechtszaak kan mogelijk leiden tot miljarden aan compensatie en achterstallig salaris. De advocaten van Leigh Day baseren zich op het principe van een eerlijk salaris in verhouding tot verrichte inspanningen. Dit principe wordt gewaarborgd in de 2010 Equality Act, dat stelt dat alle werkgevers werknemers die dezelfde inspanningen verrichten eerlijk en evenveel moeten uitbetalen.
Bron: coventrytelegraph.net 

VK: Costcutter treft maatregelen voor verbeterde thuisbezorging
De groothandelaar Costcutter gaat een aantal maatregelen introduceren, die moeten helpen om thuisbezorging te verbeteren. Ook moeten de maatregelen bepaalde groeicategorieën beter ondersteunen en ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot wordt verminderd. Om bezorgtijden te verbeteren en thuisbezorging efficiënter te maken wordt het minimale bestelvolume verhoogd van 80 kratten naar 120 kratten per bestelling. Ook wordt een boete van £ 55 (€ 60,77) ingesteld voor retailers die geen gebruik maken van een gereserveerd tijdsvenster voor bestellingen.
Bron: kamcity.com 

VS: supermarktcoöperaties presteren minder tijdens pandemie
Wegens de uitbraak van COVID-19 is bij Amerikaanse conventionele supermarkten de omzet in april en mei met gemiddeld 12% toegenomen. Coöperaties hadden in april daarentegen te maken met een afname in omzet van 5,7%. In mei nam de omzet van coöperaties met 1,4% af. Coöperaties in Minneapolis-St. Paul presteerden iets beter dan het nationale gemiddelde, met een afname in april van 3% en van 1% in mei.
Bron: startribune.com 

Amerikaanse consumenten vinden transparantie essentieel
Amerikaanse consumenten hechten een groot belang aan de transparantie van de winkels waar ze boodschappen kopen. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van Label Insight en de FMI (Food Industry Association). In het rapport is te zien hoe 81% van de ondervraagde consumenten aangeeft dat transparantie belangrijk of zelfs extreem belangrijk is bij zowel fysieke als online winkels. Het rapport geeft ook een beeld van wat onder consumenten als transparantie bij supermarkten geldt.
Bron: prnewswire.com 

VS: Kroger Technology & Digital is topwerkplek voor IT-ers
De supermarktgroep Kroger heeft bekend gemaakt da de afdeling Kroger Technology & Digital is opgenomen in de top 100 van beste werkplekken binnen de IT-sector. Deze top 100 is samengesteld door het magazine Computerworld en wordt ieder jaar in een nieuwe editie gepubliceerd. Het is voor het derde jaar op rij dat de afdeling van Kroger in deze lijst staat vermeld. Dit jaar staat Kroger Technology & Digital op de 51ste plek binnen de ranglijst.
Bron: prnewswire.com 

Amerikaanse supermarktsector heeft muntentekort
Een aantal brancheverenigingen, waaronder de FMI (Food Industry Association) en de NGA (National Grocers Association) hebben in brandbrief naar het Amerikaanse ministerie van financiën en de Federal Reserve gestuurd. De brief is een oproep om iets te doen aan het muntentekort waar de supermarktsector mee te maken heeft. Door de afname in het aantal transacties met contant geld is hierin een schaarste ontstaan.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven