Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dit seizoen zal kansen bieden of op een ramp uitdraaien"

Sai World bestaat al vijf jaar en richt zich vanaf het begin op de Indiase markt omdat directeur Sam Vasala een Indiase achtergrond heeft. De voorbije drie jaar is het bedrijf ook gestart met de export naar andere landen. 

Sai World werkt met een breed scala aan producten met de nadruk op kersen, steenfruit en citrus. Ook verkent het bedrijf de avocadomarkt nu de teelt van dit gewas in Australië toeneemt en er de komende  jaren behoefte zal ontstaan aan exportmogelijkheden, op voorwaarde dat het land toegang tot markten krijgt. Druiven zijn eveneens een groeiende exportcategorie voor het bedrijf. 

Sai World heeft toegang tot de eerste kersen in Australië die geteeld worden in New South Wales en in grote aantallen worden geëxporteerd. Het bedrijf importeert ook kersen uit de Verenigde Staten.

"We hebben het exportseizoen van druiven twee weken geleden beëindigd. Er worden nog wel druiven naar Vietnam geëxporteerd, waar er momenteel blijkbaar een tekort aan druiven is," legt Sam uit. 

“Twee weken geleden zijn we begonnen met het verladen van citrus naar India en Canada. Volgende week starten we met de export naar Zuidoost-Azië. We hebben gewacht tot de brix en kleuring beter waren. De grote druiven zijn bestemd voor Canada, China, Vietnam. Korea en Singapore en het kleinere fruit gaat naar India en Bangladesh. In Zuidoost-Azië is men op zoek naar fruit van hogere kwaliteit zonder beschadigingen. We spreken dan van klasse I fruit en Canada vraagt om samengestelde verpakkingen. 

“Tegen het einde van ons exportseizoen was de markt voor kersen en steenfruit in India nogal slap omdat de eerste lockdown werd afgekondigd. De situatie knapte wat op maar nu geldt er opnieuw een lockdown wat lastig kan worden voor het citrus dat de markt nu bereikt. Het fruit mag de haven wel in maar het probleem met een markt als India is dat het groothandelssegment dat aan de retail levert enorm is en retailers hun deuren weer hebben gesloten. We hebben onze eigen vestiging in India dus we redden het wel. We zouden zelfs voordeel van de situatie kunnen hebben wanneer anderen hun fruit niet verladen." 

Het duurt 18 tot 21 dagen om Chennai te bereiken en de reis naar Mumbai neemt 21 tot 27 dagen in beslag. Het is dus goed mogelijk dat de situatie totaal anders is tegen de tijd dat het citrus op zijn bestemming aankomt. 

"Het zijn momenteel moeilijke tijden voor exporteurs. Mensen zijn terughoudend en durven geen orders te plaatsen maar omdat we over een eigen kantoor op deze markt beschikken, zullen de problemen waarschijnlijk wel meevallen. Alle markten zijn op dit moment slap en de situatie verandert met de dag. Dit seizoen zal kansen bieden of op een ramp uitlopen. Veel producten lopen vertraging op. De kosten zijn toegenomen en telers en exporteurs draaien hier voor op."

"De export blijft wat achter. De exportprijs (kostprijs en vracht) van druiven bedroeg dit seizoen €15,25 (Crimson) ten opzichte van €30,50 vorig jaar. Er zijn ook importeurs die profiteren van de situatie door het fruit te claimen bij de verzekering omdat het beschadigd zou zijn, terwijl ze het onder normale omstandigheden gewoon zouden accepteren." 

“Producten zoals citrus leveren minder problemen op omdat zij over zee worden verladen. Kersen en druiven worden echter per luchtvracht verzonden en de luchtvrachttarieven zijn exponentieel gestegen omdat er geen commerciële vluchten zijn. Luchtvracht naar Singapore kostte ons voorheen €1.220 tot €1.525 per lading maar kost nu zo'n €5.185, wat neerkomt op zo'n €4,27 per kilo alleen al voor de luchtvracht. Daarnaast is het zo dat de koopkracht van mensen op Aziatische markten afgenomen is omdat velen hun baan zijn verloren. Het zal dan ook moeilijker worden om fruit af te zetten op deze markten. We zien de prijzen nu al dalen en het seizoen is nog niet eens op gang gekomen. Het was tot nu toe een uitdagend jaar en ik vrees dat het dit ook zal blijven."

 

Voor meer informatie:
Sam Vasala
Sai World
sam@saiworld.com.au  
www.saiworld.com.au 

Publicatiedatum: