Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse retailer Waitrose neemt deze zomer groenten in alle vormen en maten af

In een poging lokaal geteelde groenten en fruit niet verloren te laten gaan, helpt Waitrose Britse telers deze zomer door groenten in alle vormen en maten af te nemen. 

De retailketen heeft haar specificaties voor de maten en vormen van wortelen, pastinaken en asperges versoepeld om er zeker van te zijn dat haar klanten voldoende groenten van Britse bodem kunnen kopen en om Britse telers door deze lastige tijd heen te helpen. 

De afzet van basisgroenten steeg tijdens de lockdown met 31% ten opzichte van vorig jaar. De afzet van champignons nam met 28% toe en die van wortelgroenten met 26%. Nu meer mensen zelf koken, is de verkoop van ingrediĆ«nten zoals knoflook en groenten met wel 47% ten opzichte van vorig jaar gegroeid en de afzet van bijzondere producten, zoals pompoenen met wel 51%. 

Bedrijven, die wortelen en pastinaken leveren aan Waitrose, hebben nu meer flexibiliteit wat betreft kleine oneffenheden. Door meer 'lelijke' wortelen en pastinaken te accepteren (die overigens uitstekend smaken) hebben consumenten de beschikbaarheid over een groter aanbod aan Britse groenten. Veel van deze producten zou voorheen bestemd zijn geweest voor de foodservicesector. 

De groottesortering van Britse asperges is verruimd waardoor product dat normaal gezien naar verwerkers of cateraars zou gaan in het  winkelschap beland. Vanwege de social distancing-eisen zijn de snijspecificaties versoepeld zodat de verpakkingslijnen kunnen draaien met minder personeel. Ook wordt hiermee verspilling voorkomen. 

Het aanpassen van de productspecificaties is een manier waarop de retailer het probleem van voedselverspilling aan wil pakken. In 2016 ontwikkelde Waitrose het 'A Little Less Than Perfect'-assortiment dat bedoeld was om voedselverspilling terug te dringen en dat bestond uit klasse II groenten in grootverpakkingen. Het samen met leveranciers op zoek gaan naar innovatieve manieren om bijproducten uit de AGF-teelt om te zetten in creatieve verpakkingsoplossingen is een ander initiatief van de retailer. Een voorbeeld hiervan is de tomatenverpakking van de Waitrose biologische Duchy-tomaten die gemaakt is van tomatenbladeren.

Publicatiedatum: