Netto, de grootste supermarktketen van Denemarken, gaat samenwerken met de voedselverspillingsapp Too Good To Go. Vanaf 23 juni bieden 519 Netto-filialen tasjes met overgebleven producten aan die verkocht worden via de Too Good To Go-app. De samenwerking is voor Too Good To Go de grootste in Denemarken en er wordt waarschijnlijk zo’n 840 ton aan voedsel per jaar mee bespaard. De laatste weken liep een proef in een Netto-filiaal in Kopenhagen en die werd zo goed ontvangen dat de samenwerking nu dus uitgebreid wordt.
Klanten hebben de keuze uit verschillende typen tassen: ‘groente en fruit’, ‘zuivel, vlees en koeling’, ‘grab ’n go’ en een tas met aanbiedingsproducten. Bovendien zullen de Netto-filialen met een bakkerijafdeling ook een broodtas aanbieden. Netto verwacht dagelijks gemiddeld 4,5 tas per winkel te kunnen aanbieden. Dat komt neer op ruim 840.000 tassen en 840 ton voedsel per jaar. De samenwerking sluit daarom goed aan bij het doel van de keten om voedselverspilling de komende tien jaar te halveren.
Michael Løve, CEO van Netto:
“Bij Netto gooien we 2,33 procent van het voedsel in de winkel weg, omdat we het niet voor de houdbaarheidsdatum kunnen verkopen. We werken er constant aan om daar iets tegen te doen en gaan nu de samenwerking aan met Too Good To Go, dat door 1,8 miljoen Denen gebruikt wordt. Het is een goed voorbeeld van hoe ondernemerschap, gedrevenheid en verantwoordelijkheid voor unieke oplossingen kunnen zorgen die echt iets betekenen voor het klimaat. In 2019 gooiden we bij Netto 16.125 ton voedsel weg, dat is heel veel, maar ook een vermindering van 31% over de afgelopen 5 jaar. Als onderdeel van Salling Group, heeft Netto zich aangesloten bij het doel van de VN om voedselverspilling te halveren. En als we een doel openbaar maken, dan moeten we ook transparant zijn over hoe het gaat, ook al is dat niet altijd leuk om te delen.”
Mette Lykke, CEO van Too Good To Go:
“Alleen al in Denemarken wordt jaarlijks meer dan 700.000 ton voedsel verspild. Als we daar iets aan willen doen, hebben we de inzet van de grote supermarktketens nodig. Daarom zijn we natuurlijk heel blij dat Netto zo’n grote samenwerking met ons aangaat. Voor de coronacrisis toesloeg, voerde Epinion een onderzoek voor ons uit waaruit bleek dat 88 procent van de Denen meer wil doen om voedselverspilling tegen te gaan. De motivatie is er dus en die is tijdens de crisis zeker niet afgenomen. We verheugen ons er daarom op om nog meer Denen de kans te geven om mee te doen in de strijd tegen voedselverspilling.”
Naast de samenwerking met Too Good To Go werkte Netto al samen met de Voedselbank.
Bron: linkedin.com en via.ritzau.dk