Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kwekerij Het Westland timmert aan de weg met puntpaprika in driekleurenmix

Tholen - Na een jarenlange zoektocht op zoek naar drie uniforme rassen zoete puntpaprika voor in een driekleurenmix heeft teler Thimo van Marrewijk van Kwekerij Het Westland dit jaar de juiste combinatie gevonden. Reden om nu echt met het uitrollen van de mix, die de afgelopen jaren al wel tot tevredenheid van diverse retailers in het schap te vinden was, te beginnen. “Ook ikzelf sta nu volledig achter mijn product en dus heb ik dit jaar het vak met kleurtjes uitgebreid.”

De juiste combinatie van rassen
Toen Thimo in 2011 begon met telen, teelde hij nog blokpaprika’s en zelfs komkommers. Een jaar later begon hij echter al met de eerste proeven met puntpaprika’s, eerst alleen oranje en sinds 2014 met de focus volledig op een driekleurenmix. “In vier jaar tijd heb ik alle soorten gehad om op zoek te gaan naar de ideale combinatie van houdbaarheid, smaak en uniformiteit van de vruchten. Enza Zaden is speciaal voor de mix gaan veredelen en dus zijn de rassen nu én goed houdbaar én hebben ze een minimale brix van 8, een belangrijke voorwaarde ook voor mij.”

Stabiel leveren en rustig groeien
De eerste mixen werden eind maart dit jaar geflowpackt en lagen begin april in het schap. Via Harvest House verkoopt Kwekerij Het Westland de mix aan retailklanten, onder private label of onder het label Colourful Ladies van Harvest House zelf.

Colourful Ladies staat voor het kleurrijke karakter van de vruchten en heeft een feestelijke uitstraling. Met een QR-code link je eenvoudig door naar het verhaal achter dit concept en teler Thimo.


Screenshots uit Facebookfilmpje. Het flowpacken doet Rainbow Kleinpack 

Meerdere partijen hebben inmiddels al interesse en sommigen hebben de mix ook al in het schap liggen. "De teelt is op dit moment toereikend om de eerste klanten te kunnen bedienen en bij potentiële klanten interesse te peilen. Volgend jaar verwacht ik dat ik meer kan aanbieden. Belangrijk is het in ieder geval om begin tot eind van de teelt stabiel product beschikbaar te hebben in de drie kleuren geel, oranje en rood.”


Colourful Ladies is het special voor de driekleurenmix ontworpen label.

Rood ‘geen specialty meer’
Dag- of weekhandel in de driekleurenmix is er niet. Daarvoor is het nog een te klein product. In rood, de afgelopen jaren uitgegroeid tot een flinke zelfstandige productgroep, is er wel dag- en vooral weekhandel, naast het overgrote deel wat ook hier op contract naar retailklanten gaat. “Dit jaar is het een bijzonder jaar vanwege de coronacrisis. Zeker tijdens de hamsterperiode steeg de vraag explosief en trok de retail hard aan ons product, zodat er voor dag- en weekhandel weinig overbleef. Een groot voordeel voor ons product is dat het inmiddels geen ‘specialty’ meer is, dus bleven wij onze vaste plek in het schap houden.”

Hoge producties komende tijd
Vorige week zat er even een dip in de vraag, maar de komende weken wordt het weer druk, verwacht Thimo. “De producties zijn hoog en volgende week nog hoger vanwege het vele licht nu.” Ook wordt het warm. “Met het warme weer is er altijd extra vraag vanuit o.a. de barbecuehoek. Daarop zetten we met puntpaprika ook bewust in.”

Voor meer informatie:
Kwekerij Het Westland
Thimo van Marrewijk
info@kwekerijhetwestland.nl 


Harvest House
www.harvesthouse.nl 
info@harvesthouse.nl