Agriflores is het resultaat van 4 generaties toewijding aan de fruitteelt in Santa Marta, Colombia, en vooral aan de teelt van bananen. Momenteel legt het bedrijf zich toe op conventionele Cavendish-bananen, bio-bananen en de Formosa-papaja. Daarnaast zijn er onlangs 50 hectare Keitt mango’s aangeplant en zitten er nog eens 100 hectare in de pijplijn voor tegen 2022.
Volgens Álvaro González heeft de pandemie geen invloed op de afzetvolumes, maar het werk wordt er uiteraard niet gemakkelijker op en de productiekosten stijgen. "De coronacrisis heeft ons voor nieuwe uitdagingen gesteld, vooral op het gebied van de logistiek en bioveiligheid, waardoor de productiekosten zijn gestegen. Maar onze grootste zorg is en blijft dat onze medewerkers geen corona krijgen. De oogstvolumes en de afzet van onze producten zijn zeer stabiel gebleven, net als de prijzen."
"De Colombiaanse papaja heeft alles om te concurreren met Brazilië"
"Colombia heeft met zijn klimaat, bodemkwaliteit en watervoorraden een enorm potentieel voor de teelt van groenten en fruit. De uitdagingen voor Colombia liggen op het vlak van het verbeteren van de irrigatie-infrastructuur, het verminderen van logistieke kosten en het creëren van productieve clusters, zoals we die hebben voor banaan en koffie. Dit zijn dan ook onze twee export-speerpunten. Onze papaja's hebben een intensere smaak en steviger vruchtvlees dankzij de teelt in een van de gebieden met het meeste licht ter wereld, de Zona Bananera in het departement Magdalena, in het noorden van Colombia".
Door de klimatologische omstandigheden in dit gebied en de beschikbaarheid van irrigatiesystemen kan het bedrijf jaarrond papaja telen. "En met havens en luchthavens dicht in de buurt hebben we een competitief voordeel", zegt Álvaro González.
De papaja-export van Agriflores is voornamelijk gericht op de Verenigde Staten en Europa, waar Frankrijk en Nederland de belangrijkste markten zijn. "We zouden graag vastere voet aan de grond krijgen in Europa en dan vooral met de Formosa-papaja ondanks het feit dat Brazilië deze markt domineert. Ook de Canadese markt interesseert ons", zegt Álvaro González. "Tot dusver loopt de afzet vlot. Door de samenwerking met verschillende klanten hebben we ook goede vooruitzichten. We hebben momenteel het voordeel dat onze luchtvrachtkosten vergeleken met die van Brazilië behoorlijk competitief zijn", voegt hij eraan toe.
Hoewel het volgens de exporteur voor de papaja moeilijk wordt om het consumptieniveau van de mango te evenaren, vooral door de veel kortere houdbaarheid, toch is hij ervan overtuigd dat de Europese consument, als hij de papaja proeft, ervoor gewonnen zal zijn door zijn bekorende, intense smaak.
Colombiaanse bananen gaan de concurrentiestrijd aan met Ecuador, Costa Rica en Guatemala en, voor de bio-bananen, ook met Peru.
TR4 Fusarium
"Momenteel biedt de Colombiaanse bananensector corona het hoofd, maar ik denk dat Colombia het beter redt dan andere landen. Maar we hebben nog een uitdaging: vermijden dat TR4 Fusarium, dat vorig jaar arriveerde in het departement Guajira, zich verspreidt naar de andere teeltgebieden", besluit Álvaro González.
Voor meer informatie:
Iris Gonzalez Mitchell
Agriflores
Tel: +57 5 430-8509
Mobiel: +57 320-9279517
Mobiel: +57 310-6218807
Carrera 4 #12-55 2º piso Edificio Araujo y Segovia
Rodadero, Santa Marta (Colombia)
ventas@agriflores.com
www.agriflores.com