Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Luc Meijs, Thysia; Joan Duffhues, Eosta

"Van 3 uur naar 10 minuten met robotisering van Thysia"

Tholen – Bijeenkomsten en evenementen kunnen geen doorgang vinden vanwege het coronavirus. Toch had dit niet tien jaar eerder moeten gebeuren. Met een smartphone, laptop en diverse applicaties voor videobellen zijn er alternatieven. Als softwarebedrijf kan je hier helemaal niet in achterblijven en dus organiseerde Thysia, samen met partner UIpath en klant Eosta, een webinar over robotica in de foodsector.

Bij robots in de AGF denken we misschien al snel aan robotarmen in de sector die de paprika’ s op kleur sorteert of doosjes bij elkaar zet in een kistje maar dat is niet bepaald wat Thysia met deze Robot gestuurde procesautomatisering (RPA) van plan is.

RPA
“De robots die wij ontwikkelen voor de sector moet je niet zien als een fysieke robot,” vertelt Luc Meijs van Thysia tijdens de webinar. “Stel je voor je hebt in een bedrijfsproces ergens een taak staan die je moet uitvoeren op de computer,” legt Luc uit. “Denk bijvoorbeeld aan het handmatig verwerken van orders. Dat is repeterend werk en vaak hartstikke saai. Dan kan een RPA-solution dat proces juist overnemen en volledig automatiseren. De kans op fouten en uitval is dan ook nog eens minder groot. De software voor deze robotica komt van softwarebedrijf UIpath.”

Tijdwinst
Een van de bedrijven waar Thysia deze RPA heeft geïmplementeerd is bij Eosta, importeur van biologische groenten en fruit. “We hadden een aantal taken op ons kantoor wat erg repeterend en geestdodend werk was,” vertelt Joan Duffhues, IT-manager bij Eosta, tijdens een Q&A sessie op het webinar. “Zo waren er dagtaken bij waarbij medewerkers gegevens moesten overtypen van excel naar het ERP-systeem. Dit is echter werk dat lastig te automatiseren is omdat het maatwerk vereist. Met RPA is dat wel te verwezenlijken.”

De RPA-oplossing bleek een enorme tijdwinst op te leveren. “We zijn van een dagtaak van 3 uur naar 10 minuten gegaan,” vertelt Joan. “Het was geen vooropgezet plan om dit zo snel te automatiseren maar de oplossing is erg laagdrempelig en vraagt geen grote investeringen om mee te beginnen en een uitbreiding van deze RPA in ons bedrijf is snel gerealiseerd. Daarnaast zijn verschillende applicaties in het bedrijf geen probleem voor de RPA. Alleen het aanpassen van hoe we omgaan met de robot en het werken met de interface vroegen om nog enkele aanpassingen bij ons.”

BPM
De robotica van Thysia moet men niet verwarren met Business Process Management (BPM). “Dit is toch een ander systeem,” vertelt Luc. “BPM werkt meer met integratie van bedrijfsprocessen en kan applicaties aanbieden die data voor een bedrijf overzichtelijker kan maken. RPA kan op zijn beurt onderdelen van dat proces juist volledig automatiseren zodat men er geen omkijken meer naar heeft.”

Voor meer informatie:
Luc Meijs
Thysia
Tel: +31 (0)76 521 88 46
Mob: +31 (0)76 207 99 66
lmeijs@thysia.eu
www.thysia.eu

Joan Duffhues
Eosta
Tel: +31 (0)180 63 55 00
info@eosta.com
www.eosta.com