Willem Kea, Greenfresh:

"We gaan alleen nog maar concurreren op kwaliteit, niet meer op prijs"

Tholen - Van oudsher heeft kruidenspecialist Greenfresh uit Rijnsburg een sterke focus op de teelt in Oostelijk-Afrika met Kenia als grootste land van herkomst, aangevuld met Tanzania en Uganda. De beperkte luchtvrachtcapaciteit maakte de afgelopen periode niet eenvoudig, met forse prijsstijgingen als gevolg. Voor Willem Kea zorgde het voor een omslagpunt. "We hebben gekozen om voor 200% te gaan voor premium kwaliteit. Het product moet 'kneitergoed zijn' of we beginnen er niet mee. We gaan graag het gevecht aan op kwaliteit en service, maar niet meer op prijs."

"Het teeltseizoen in Kenia verloopt gelukkig goed, al is het momenteel regenachtig. Op de farms moeten we natuurlijk alle afstandsmaatregelen in acht nemen en dat levert in sommige ruimtes, wel wat druk op. Verder is de vrachtcapaciteit vanuit Kenia nog altijd zeer gelimiteerd, waardoor de prijzen absurd gestegen zijn. Er worden volop charters ingezet voor het vrachttransport, maar wij houden ons bij de vaste lijnen waar we sinds jaar en dag mee werken. Dit zijn allemaal directe vluchten naar Amsterdam, wat de houdbaarheid en de kwaliteit aanzienlijk bevordert. We horen van collega's ook in de bloemen en bonen dat er nog te vaak vracht in Afrika blijft staan. Gelukkig krijgen wij vooralsnog onze handel aardig weg. De verwachting is wel dat er vanaf eind volgende maand wat meer vrachtcapaciteit beschikbaar komt", zegt Willem.

Als kruidenleverancier is Greenfresh van oudsher meer op de horeca dan bijvoorbeeld op het retailkanaal gefocust. "Voor het overgrote deel belanden onze kruiden al dan niet via exporteurs via het horecakanaal bij de consument op het bord, zowel in de Benelux, maar ook in Oost-Europa als Scandinavië of overzeese bestemmingen. Als gevolg van de lockdown zaten we daarmee samen met de beperkte luchtvracht in de hoek waar harde klappen vielen. Men heeft het moeilijk en doet wat langer met de voorraden, net als haar toeleveranciers. Daarom is het een vereiste dat ze sterke producten krijgen Gelukkig zijn de maatregelen de afgelopen weken langzaam versoepeld en we zien dat de horecamarkt sneller dan verwacht oppakt. Vooral de voorverpakte kruiden nemen weer een enorme vlucht."

"De kostprijs van het product is echter wel fors gestegen en dat moet doorberekend worden. Daarom willen we alleen de crème-de-la-crème van de handel leveren. Dit heeft er toe geleid dat we de afgelopen weken een hoop opmerkingen hebben gehad over de prijszetting, maar ik heb van niemand gehoord dat de geleverde handel niet goed was. Daar krijgen we alleen maar goede respons op. We hebben weliswaar behoorlijk wat volume ingeleverd in de massahandel, maar we winnen er aan de andere kant ook weer nieuwe klanten bij die 100% voor kwaliteit gaan", vertelt Willem.

"Ook zien we de vraag naar verpakte kruiden hard toenemen. Verpakt product bevordert de houdbaarheid, kwaliteit, presentatie en het voorraadgemak. Het biedt ook een extra waarde voor de groothandels. De exporteurs die we beleveren, zijn ook actief in de overzeese export. Niets ten nadele van Europese kruiden, maar de Afrikaanse kruiden zijn sterker en beter houdbaar, vandaar dat onze relaties daar de voorkeur voor hebben", vertelt Willem. Een andere trend is volgens hem dat de afzet van mixverpakkingen voorziet in een behoefte. "Veel klanten zijn rechtstreeks aan de consument gaan verkopen. Kleinverpakkingen met bijvoorbeeld een salade- of barbecuemix doen het dan ook erg goed!"



Voor meer informatie:
Willem Kea
Greenfresh
Vinkenweg 50 B
2231 NT Rijnsburg
Tel: +31 7140 10806
Fax: +31 7140 10012
willemkea@greenfresh.nl   
www.greenfresh.nl 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven