Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Blauwe Tomaat

“Waar is de handel in groenten en fruit klasse 2?”

Tholen – Al bijna twee jaar rijdt Loes van der Meulen rond in de SRV-wagen De Blauwe Tomaat om Arnhemmers te voorzien van laaggeprijsde groente, fruit, brood en eieren. Bij haar dus niet de eerste aardbeien en kersen maar liever seizoensgroenten en laatste Elstars en conference. “Wij kunnen niet echt uitpakken met een aanbieding, we verkopen eigenlijk alles voor de laagst mogelijke prijs”, vertelt Loes.


Redmond is een van De Blauwe Tomaat teamleden

Hoewel het qua omzet sappelen is, is De Blauwe Tomaat een succes. Als De Blauwe Tomaat in een wijk arriveert, kunnen mensen er even een gezond boodschapje doen, er is immers niets anders te krijgen. Maar misschien nog belangrijker is de sociale functie van het winkelpunt doordat het een  laagdrempelig ontmoetingspunt in de wijk creëert. Loes: “Het gaat ons niet om de winst. Als sociale onderneming willen we zelfvoorzienend zijn en daarbij maatschappelijk een rol vervullen. We werken hierbij nauw samen met Stichting DOEN en de gemeente. Momenteel loopt er een onderzoek waarbij de impact op de wijk wordt gemeten. Midden juli komen resultaten daarvan beschikbaar.”


De Blauwe Tomaat maakte een buitenopstelling. Klanten kunnen vanwege corona namelijk niet meer in de voormalig SRV-wagen hun boodschappen doen. 

De Blauwe Tomaat wil dat iedereen de mogelijkheid heeft om gezonde voeding te kopen. Vaak is een krap budget een drempel. Daarom is van het begin af aan het plan om groenten en fruit klasse 2 te verkopen. “Je hoort zoveel over voedselverspilling van groenten en fruit die niet goed genoeg zijn voor de supermarkt om daar te verkopen. Wij zouden dat heel graag nog meer willen doen. Je zou toch zeggen dat er veel klasse 2 in groenten en fruit moet zijn maar het is ons maar mondjesmaat gelukt om hierin samenwerkingen te vinden.”

Om de prijzen laag te houden, is er een zakelijke tak met werkfruit opgestart. Loes: “Wij bezorgen fruitabonnementen aan Arnhemse bedrijven onder het motto Jij fruit = zij fruit. We hebben 2 fruitabonnementen, superlekker en super sociaal. Deze abonnementen worden bezorgd door de Groene Rijders op de bakfiets.”

Om aan het einde van de week ‘los’ te zijn en zo min mogelijk groenten en fruit te verspillen, bedachten ze de pop-up locatie. “We laten ons dan uitnodigen door een wijk om daar op een vrijdagmiddag te gaan staan. Best spannend maar tot nu toe hebben we elke week een plekje en in een aantal wijken willen ze graag dat we nog een keer komen”, besluit Loes.

Voor meer informatie
De Blauwe Tomaat
Loes van der Meulen
deblauwetomaat@gmail.com
@De Blauwe Tomaat