Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Europese groentenketen wil door coronacrisis versneld omschakelen naar mechanisch oogsten"

Groentetelers en de voedselverwerkende industrie uit onder meer het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Duitsland overwegen door de coronacrisis versneld om te schakelen naar mechanisch oogsten. Het gaat vooral om bladgewassen, hoewel ook bij andere gewassen de wens speelt om verder te automatiseren. Dit blijkt uit interviews die groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan met zijn Europese ketenpartners heeft afgenomen.

Nu de eerste fase van de coronacrisis achter ons ligt, is het voor Rijk Zwaan een goed moment om de balans op te maken. Het groenteveredelingsbedrijf vroeg zijn Europese ketenpartners - van telers tot retailers - naar de impact van de crisis op hun business en naar hun verwachtingen voor de toekomst. Die reacties legde het bedrijf naast onderzoeken van onder meer de Rabobank, Edge by Ascential en Nielsen en de expertise van de eigen markt- en gewasspecialisten. Alle relevante informatie deelt Rijk Zwaan met klanten om zo in te spelen op de veranderingen in de groenten- en fruitketen.

Zorgen om personeel en recessie
De wens om versneld om te schakelen naar mechanische oogst is er daar één van. Deze komt voort uit de uitdagingen die er zijn op het gebied van personeel. Tot nu toe kunnen seizoenarbeiders niet door Europa reizen. Ook 1,5 meter afstand houden is in veel werksituaties niet mogelijk. Dat leidt tot extra kosten in de versketen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Italië noemen groentetelers en de voedselverwerkende industrie arbeid een probleem. In de biologische sector speelt dit issue eveneens.

Veel ketenpartners in Europa uiten niet alleen hun bezorgdheid over arbeid, maar ook over de recessie in Europa. Hoe lang en diep die recessie is en wat deze betekent voor de vraag naar groenten en fruit, vinden zij moeilijk in te schatten.

Grote vraag naar commodities in groente
Goed nieuws is er ook. Retailers en groothandelaren laten Rijk Zwaan weten dat zij gemiddeld twintig tot veertig procent meer groenten en fruit verkochten tijdens de lockdown. Naar zogenaamde commodities en goed houdbare producten als ijsbergsla, paprika’s, trostomaten en diepvriesspinazie was in de hamsterfase grote vraag. De afzet van groentenspecialties, ‘on the go’ salades en meloenen zakte tijdelijk in - ook door het wegvallen van de foodservice - maar herstelde zich gaandeweg. Retailers melden dat het aantal producten (SKU’s) na de versoepeling van de lockdown in Europa teruggaat naar het oude niveau.

Interesse voor vers en gezond
Kansen voor de toekomst zijn er voor de hele groenteketen. De interesse in vers en gezond eten en voor thuis koken is fors toegenomen. Tijdens de lockdown gingen consumenten actief op zoek naar nieuwe gerechten. Zo had consumentenplatform Love My Salad drie keer zoveel bezoekers en werd een aubergineboekje met recepten massaal gedownload. De media berichtten in coronatijd met regelmaat over een gezonde levensstijl en de positieve effecten van het eten van groente en fruit. Onderzoek van de Rabobank voorspelt dat consumententrends ‘fresh & healthy’ en ‘home cooking’ in de toekomst belangrijk blijven, net als ‘local for local’ en de verkoop via ‘new channels’, zoals online en maaltijdboxen.

Consument: online, lokaal en biologisch groeit
Het is zeker geen verrassing dat in coronatijd die online verkoop piekte. Europese retailers noemen een stijging van 30 tot 50% in de verkopen via dit kanaal. Niet alleen supermarkten, maar ook leveranciers van maaltijdboxen aan huis konden de vraag nauwelijks aan. Consumenten kozen in het algemeen vaker voor lokale en biologische producten, soms rechtstreeks van de boer. Deels omdat zij bewuster bezig waren met de herkomst en teeltwijze van producten, deels omdat zij lokale telers wilden steunen. Experts verwachten dat de extra omzet in online verkoop, maaltijdboxen aan huis en lokale en biologische groenten na de crisis deels overeind blijft.

Delen met ketenpartners
Deze en andere bevindingen deelt Rijk Zwaan één-op-één met zijn ketenpartners om zo samen nieuwe kansen te benutten. Ook biedt het groenteveredelingsbedrijf oplossingen, zoals Salanova Teenleaf voor mechanische oogst, promotie van groente met inspirerende ideeën voor home cooking en groente die geschikt zijn voor maaltijdboxen vanwege het kleinere formaat of de goede houdbaarheid.

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
Jan Doldersum, Manager Chain & Retail

www.rijkzwaan.com/stronger-together 

Publicatiedatum: