Banderolleren als verpakkingsalternatief is één van de grootste trends dit jaar. Deze trend groeit echter niet alleen maar in Duitsland en in de buurlanden, maar wereldwijd, weet Thomas Weber van de Zwitserse fabrikant ATS-Tanner Banding Systems AG. We spraken met Thomas over de trends binnen de verpakkingsbranche en de toekomst van het bedrijf.
"De vraag naar banderolleeroplossingen groeit wereldwijd. Producenten in landen zoals de VS, Frankrijk, Polen of Spanje maken steeds vaker gebruik van het levensmiddelconforme banderolleren. De redenen zijn veelvuldig en gaan van mond tot mond. Het veroorzakersprincipe voor verpakkingen, dat vele landen binnen en buiten de EU in hebben gevoerd, zorgt ervoor dat producenten naar verpakkingsoplossingen zoeken waarvoor ze minder recycling- en afvalheffingen hoeven te betalen. Banderollen spelen hierbij een belangrijke rol.“
De vertegenwoordiging van het bedrijf op de Fruit Logistica 2020 in Berlijn.
Daar komt het groeiende ecologische geweten van de consumenten nog bij, dat de vraag naar milieuvriendelijke, minder afval veroorzakende verpakkingen vergroot: "Producten die niet alleen aantrekkelijk maar ook ecologisch en praktisch verpakt zijn, worden eerder gekocht. Retailers en groothandelaren weten dat en geven deze eisen door aan hun producenten..“
Thomas vertelt verder: "De automatisering wordt in hoge lonen landen steeds meer de enige weg om de productie te vergroten en zich tegen de groeiende kostendruk te beschermen. Half- en volautomatische banderolleermachines – zelfstandig of als onderdeel van een productielijn – zijn ideaal daarvoor. Ze zijn niet alleen snel en betrouwbaar, maar zorgen ook voor gelijkblijvende kwaliteit en minder arbeidsstappen, omdat bijvoorbeeld het apart etiketteren wegvalt."
De betrouwbaarheid van de banderolleerstechnologie in een natuurgetrouwe natte en vuile omgeving is eveneens een belangrijke factor waar veel over gesproken wordt: "Vocht en etiketten gaan niet goed samen. Lijm en vuil ook niet. Het ultrasoon banderolleren functioneert altijd en overal. En verticaal gebouwde machines zorgen er bijvoorbeeld voor dat het vuil niet in de machine, maar op de grond valt."
Zowel de machines alsook het bedrijf ontbreekt het niet aan flexibiliteit. Zo kunnen de verschillende verpakkingsopties van banderollen ook gehuurd worden: "Klanten die bijvoorbeeld slechts seizoenaal verpakken kunnen onze banderolleermachines ook huren, een investering is niet nodig. De machine wordt kant-en-klaar voorgeconfigureerd geleverd – helemaal volgens het plug & play principe. Aangezien de bediening van de machines voor zich spreekt en uiterst eenvoudig is, kunnen ze door verschillende personen bediend worden. Wanneer de machine niet meer gebruikt wordt, kan deze gewoon terug worden gegeven of indien gewenst gekocht worden. De huur wordt dan vanzelfsprekend aangerekend. We stellen in z'n algemeenheid een trend richting huren vast, momenteel echter in het bijzonder bij producenten in Spanje“, aldus Thomas.
Het jaar 2020 is voor velen heel anders gekomen dan gepland - de wereld heeft zich drastisch veranderd. Juist de hygiëne is nogmaals extra in de schijnwerpers van de verpakkingsbranche komen te staan. Hoe ziet het er bij banderollen op dat gebied uit? "Daar waar hygiëne betekent dat een product bijvoorbeeld in folie uit bioplastic geseald moet worden, komt de banderol zeker niet als alternatieve primaire verpakking in aanmerking. Een banderol als secundaire verpakking kan in dit geval echter het bedrukken, de branding en bij behoefte het bundelen overnemen."
Thomas denkt niet dat de coronacrisis de verpakkingsdiscussie onbelangrijk gemaakt heeft: "We mogen nu niet terugvallen in oude patronen en de inspanningen die gedaan zijn om economie en milieu samen te brengen over boord gooien. We hebben visies en ideeën nodig en niet alleen korte termijn oplossingen. Daarmee komen we van de ene crisis in de andere terecht. Wij - politiek, consumenten, bedrijven en media - zouden nu meer dan ooit duurzame businessmodellen en producten moeten ondersteunen en bevorderen. Daartoe horen ook ecologisch en economisch zinvolle verpakkingsoplossingen. Ik geloof dat de bedrijven die nu innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen ontwikkelen en deze voor het verpakken van hun producten inzetten, op de middellange en lange termijn er beter voor zullen staan. Zij vervullen aan de ene kant proactief toekomstige en reeds aangekondigde wetten en aan de andere kant komen ze tegemoet aan de groeiende wens van de consumenten naar minder en duurzamere verpakkingen."
Voor meer informatie:
Thomas Weber
ATS-Tanner Banding Systems AG
Poststrasse 30, CH-6300 Zug
+41 56 676 67 14
t.weber@ats-tanner.ch
ats-tanner.com