Na meer dan 30 jaar leiding te hebben gegeven aan een bedrijf dat in Brazilië exoten teelt en exporteert, besloot Denise Braga om van carrière te veranderen en haar ervaring te gebruiken om andere bedrijven in de sector te helpen groeien door adviseur te worden.
Streven naar verkorting van de leercurve
Het familiebedrijf werkte vooral met vijgen, gember en avocado's, maar ook met andere exotische producten in kleinere hoeveelheden. "Onze belangrijkste markten waren Europa en de Verenigde Staten, maar we exporteerden ook naar Azië en Oekraïne," vertelt Braga. "Al heel vroeg behaalden onze bedrijven de GlobalGAP-certificering en later ook andere certificaten zoals BSCI, SEDEX SMETA. Dit zijn certificeringen die grote bedrijven meestal hebben, maar ze zijn moeilijk te verkrijgen voor kleine en middelgrote ondernemingen, omdat de normen streng zijn."
Een van de uitdagingen waar Braga voor stond bij het runnen van haar eigen exportbedrijf was het vinden van telers met de juiste certificering. Dat is een van de redenen waarom ze besloot een adviesbureau op te richten. "Ik werk met telers, producenten en exporteurs in veelal jonge bedrijven en help hen bij het behalen van deze belangrijke certificeringen. Vanuit mijn eigen ervaring help ik hen te begrijpen wat de mogelijkheden zijn op de internationale markten en wat ze nodig hebben om te slagen op die markten."
"Ik ben gewend om direct met telers, producenten en importeurs om te gaan, ik heb een totaaloverzicht van de markten en een internationale mindset, allemaal gebaseerd op ervaring. Dat alles deel ik met mijn klanten,” licht Braga toe. "Het is erg belangrijk om een internationale mentaliteit te ontwikkelen om een bedrijf als het onze te runnen. Je moet een wereldspeler zijn, en dat betekent meer dan alleen het kennen van de Engelse taal; je moet verschillende culturen en markteisen begrijpen om ze goed te kunnen bedienen."
"Een van mijn belangrijkste doelen is om de leercurve te verkorten, om het voor bedrijven makkelijker te maken om marketing te begrijpen en te leren, en om als bedrijf sneller te ontwikkelen dan wanneer ze zich daar alleen voor in zouden spannen."
Bemoedigende woorden voor de sector
In de loop van haar decennialange ervaring in de AGF-sector heeft Braga te maken gehad met een aantal crises, variërend van klimaatcrises tot economische crises, van interne crises in Brazilië tot wereldwijde crises die de exportmarkten over de hele wereld hebben getroffen. Onderweg heeft ze een aantal belangrijke punten geleerd die belangrijk zijn om door een crisis heen te komen.
"Hoewel elke crisis anders is, zijn er basisstappen die altijd relevant zijn. Natuurlijk zijn veel bedrijven in het begin misschien een beetje verlamd, omdat ze met iets heel nieuws en anders te maken hebben, maar na die eerste schok onderneem je actie om problemen aan te pakken, kosten te besparen en oplossingen te plannen, ook al zijn ze maar tijdelijk. Je past je aan, stap voor stap. Als je ervaring hebt in de sector en met markten, begrijp je hoe je een situatie moet benaderen en hoe je erop moet reageren," zegt Braga.
"Eén ding is zeker, ik heb veel geleerd en dat is een van de belangrijkste dingen die ik met mijn klanten heb kunnen delen:
- Maak er uw hoofddoel van om uw klanten te bedienen, dat is altijd belangrijk, niet alleen als we in een crisis zitten.
- Begrijp wat klanten echt nodig hebben en ondersteun hen zo goed als dat mogelijk is.
- Het is essentieel om te anticiperen op hun behoeften en hen concrete oplossingen aan te reiken die hen een toegevoegde waarde bieden.
- Weten hoe je een stap terug kunt doen wanneer dat nodig is om nog beter vooruit te komen."
Brazilië bevindt zich in een ander stadium van de pandemie dan Europa en de Verenigde Staten, omdat Covid-19 daar iets later toesloeg, maar de economie is ook gedeeltelijk heropend. "Crises komen en gaan. Het betekent niet dat wat we vandaag onder ogen zien niet ernstig is, maar het zal uiteindelijk wel voorbijgaan. We moeten ons allemaal verenigen en samenwerken, van teler tot producent tot consument, en als we de crisis hebben doorstaan, zullen we meer vaardigheden en ervaring hebben opgedaan om ons te helpen in de toekomst nog succesvoller te zijn," besluit Braga.
Voor meer informatie:
Denise Braga
Braga Consulting
+ 55 11 98244 4182
denisebraga@denisebraga.com
www.bragaconsulting.net