De omzet van de supermarkten voor de week die eindigde op 7 juni steeg met 8,4% op jaarbasis, een aanmerkelijke daling van de groei ten opzichte van voorgaande weken. "De afzwakkende groei viel samen met de opening van restaurants en cafés op 1 juni, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de vertraging, maar ook een nationale feestdag (2e Pinksterdag), waar we in de afgelopen weken meestal een piek in de verkoop van de supermarkten hebben gezien", aldus Nielsen.
"Als we kijken naar de vier weken die week 23 voorafgaan, dan zien we een double-digit groei voor de supermarkten in Nederland. Het is duidelijk dat de opening van de horeca en het koudere weer in het laatste deel van de week een duidelijke invloed heeft gehad op de verkoop van de supermarkten in de afgelopen week", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "In de weken 21 en 22 had de supermarkten een hoge omzet van meer dan 900 miljoen euro. De afgelopen week lag de omzet net onder de 860 miljoen euro. Hoewel het groeipercentage lager ligt in vergelijking met eerdere weken, is deze met 8,4% nog steeds aanzienlijk”.
Bron: Nielsen