In de aanloop naar de Landelijke Barbecue Week in het VK wijst nieuw onderzoek uit dat Britten hun vlees steeds vaker verruilen voor paddenstoelen. Het lijkt erop dat paddenstoelen steeds meer aanhangers voor zich winnen en het aantal Britten dat deze voedzame groente kocht, groeide in april met meer dan 1,2 mln. Volgens de cijfers kopen Britse consumenten hun favoriete paddenstoelen gemiddeld om de week.
In de eerste drie maanden van 2020 bereikte de omzet een waarde van €126,7 mln. Consumenten kochten meer dan ooit tevoren en het totale groentesegment maakte een groei van 3% door ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Plantaardige voeding is steeds meer in opkomst en meer dan 60% van de Britse consumenten probeert vaker plantaardige maaltijden op tafel te zetten en grijpt hiervoor naar paddenstoelen.
Het Mushroom Bureau berichtte in een onlangs verschenen rapport dat Britse en Ierse paddenstoelen jaarrond in supermarkten in het VK verkrijgbaar zijn. Aangezien mensen steeds bewuster consumeren is het dan ook niet zo verwonderlijk dat zij kiezen voor dit lokaal geteelde ingrediënt. Paddenstoelen zijn duurzaam en bevatten veel vitaminen. Ze zijn een goede bron van vitamine B2, B3, B5, foliumzuur selenium en kunnen verrijkt worden met vitamine D en B12, wat ze tot de ideale groente in tijden van lockdown maakt.
Witte champignons voeren de lijst van favoriete paddenstoelen aan. Deze veelzijdige paddenstoel kan verwerkt worden in tal van recepten, variërend van ontbijt- en lunchgerechten tot aan de avondmaaltijd. De bruine, ofwel kastanjechampignon, staat op de tweede plaats en is de afgelopen jaren flink in populariteit toegenomen onder de Britse bevolking. Vorig jaar gaven Britten bijna €6,7 mln uit aan deze paddenstoel met zijn nootachtige smaak. Knoopchampignons en vlakke champignons komen respectievelijk op de derde en vierde plaats, nu steeds meer consumenten hun rundvleesburgers vervangen door deze vlezige plantaardige alternatieven.
Gezinnen consumeren het vaakst paddenstoelen. Bijna 24% van de huishoudens zette in 2019 vaker paddenstoelen op het menu dan in 2018. De consumptie onder millennials is ook hoog met een afzet van €67,3 mln.
Een woordvoerder van het Mushroom Bureau zei er het volgende over: "Paddenstoelen staan dit jaar echt in de belangstelling en het is dan ook niet verrassend dat ze hoog op het boodschappenlijstje van de consument staan. Paddenstoelen zitten boordevol vitaminen, scoren hoog op duurzaamheid en zijn het perfecte ingrediënt wanneer je deze Barbecue Week eens een keer op de groene toer wil gaan. Bij het kopen van paddenstoelen is het belangrijk om voor een lokaal geteeld product te kiezen omdat dit optimaal vers is en minder voedselkilometers af heeft hoeven te leggen voor het je bord bereikt."