Het vervangen van plastic verpakkingen door recyclebare kartonnen dozen voor kinderappelen is een van de duurzame veranderingen die Woolworths deze week heeft aangekondigd. De supermarktgigant zei dat de reactie van consumenten op de verpakkingen voor kinderbananen, -appelen en -peren 'Fresh Food Kids' tot de verandering heeft geleid. De andere belangrijke verandering was de beschikbaarheid van papieren boodschappentassen als optie om in alle supermarkten te kopen.
In alle bedrijfstakken worden consumenten steeds milieubewuster, waarbij de ecologische voetafdruk consequent tot de belangrijkste consumentenbelangen in de wereldwijde detailhandelsonderzoeken behoort.
Meer dan 60 telers, marketeers en ander personeel uit de sector hebben vorige week de tweede aflevering van de webinarserie van APAL gehouden, getiteld Milieucertificaten en duurzaamheid. Een van de besproken onderwerpen was het steeds ethischer wordende besluitvormingsproces dat door consumenten wordt gebruikt bij het winkelen.
Dr. Brent Clothier, Plant and Food Research NZ, benadrukte de waarde van het zorgen voor 'natuurlijk kapitaal' (bodem, water, zon) om ervoor te zorgen dat ecosysteemdiensten (bijv. voedselkringloop, bodemvorming, klimaatregulering, ziekte- en plaagregulering) beschikbaar blijven om voedselzekerheid, gezondheid, welzijn en uiteindelijk het leven op aarde te garanderen.
Bron: apal.org.au