Tsjechische online supermarkt van start in Duitsland
De Tsjechische online supermarkt Rohlík wil uitbreiden in Duitsland. Aanvankelijk was het bedrijf van plan om in 2025 de Duitse markt op te gaan. Omdat wegens de coronacrisis de vraag naar online retail enorm is toegenomen, wordt dit plan nu sneller uitgevoerd. Naar verwachting zal Rohlík aan het einde van dit jaar in München van start gaan.
Bron: ecommercenews.eu
Frankrijk: Casino breidt samenwerking met Deliveroo uit
Casino is van plan om de samenwerking met Deliveroo naar meer ketens uit te breiden. Door deze uitbreiding zullen in 2021 1.500 nieuwe vestigingen via Deliveroo thuisbezorging aan kunnen bieden. Deliveroo en Casino werken al langere tijd samen. Sinds 2019 wordt op deze manier thuisbezorging mogelijk gemaakt voor Franprix en sinds april van dit jaar voor Monoprix. De bezorgdienst van Deliveroo is voor handen in de grotere stadsgebieden van Frankrijk, zoals bij winkels in Ile-de-France, Lyon, Nice, Cannes, Marseille, Aix-en-Provence, Toulouse, Bordeaux, Nantes, Lille en Strasbourg.
Bron: igd.com
Italiaanse supermarktomzet stijgt in april met 6,1%
De Italiaanse supermarktsector zag in april zijn omzet toenemen met jaar op jaar 6,1%. Dit blijkt uit informatie van het statistisch bureau Istat. De omzet van de gehele retailsector was in april echter in mineur. De omzet van Italiaanse retailers daalde gemiddeld met 26,3% in waarde en met 28,1% in volume.
Bron: esmmagazine.com
Kenia houdt Tuskys onder toezicht
De overheid van Kenia houdt nauwlettend toezicht op Tuskys Supermarket. De Keniaanse retailer glijdt steeds meer af in financiële moeilijkheden, nadat het bedrijf niet in staat is gebleken om zijn leveranciers te betalen. Staatssecretaris Betty Maina meldde dat de keten om deze reden door het Keniaanee ministerie van handel in de gaten wordt gehouden. Volgens Maina werd in april voor het eerst bij het ministerie melding gemaakt van de problemen rondom Tuskys.
Bron: theeastafrican.co.ke
Filipijnen: AllDay opent nieuwe supermarkten
AllDay Supermarket, dat onderdeel is van de retailafdeling AllValue Holdings van de Filipijnse Villar Group, heeft onlangs twee nieuwe supermarkten geopend. AllValue meldde in een verklaring dat AllDay Supermarket Imus op 20 mei van start is gegaan. De tweede AllDay Supermarket-locatie ging op 30 mei in bedrijf in Salawag, Dasmariñas last May 30.
Bron: business.mb.com.ph
Meer online consumptie in Singapore door COVID-19
Online winkelen heeft in Singapore tijdens de coronacrisis een opmars gemaakt. Informatie van het onderzoeksbureau GlobalData laat zien dat de gevolgen voor de e-commerce-sector van Singapore lang door zullen werken. De omzet van deze sector wordt voor dit jaar geraamd op US$ 9,5 mld (€ 8,4 mld). In de periode van 2015 tot 2019 had de ecommerce-sector van Singapore een jaarlijks groeipercentage van 15,4%. In 2019 stond de jaaromzet op US$ 6,2 mld (€ 5,49 mld).
Bron: insideretail.asia
Britse consumentenvertrouwen op dieptepunt
Het consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk zit momenteel op een dieptepunt. Dit blijkt uit de Shopper Confidence Index van marktonderzoeksbureau IGD. Hoewel het consumentenvertrouwen over de gehele linie laag ligt, zijn er wel verschillen per regio te zien. Zo hebben consumenten in Londen meer vertrouwen in de economie dan elders in het Verenigd Koninkrijk. Ook is men meer positief tegenover de Britse supermarktsector. Het vertrouwen in dit marktsegment zit op het hoogste punt van de afgelopen zeven jaar. Hoewel de score van de Shopper Confidence Index met -10 erg laag staat, is het wel voor het eerst dat de score ten opzichte van voorgaande maanden gelijk is gebleven. Het financiële vertrouwen is met twee punten toegenomen tot -23. 47% van alle consumenten verwachtte in mei in het komende jaar slechter af te zijn. In april was dit 50%.
Bron: igd.com
Vietnamese online marktplaats krijgt US $130 mln
De Vietnamese online marktplaats Tiki heeft een kapitaalinjectie gekregen van US$ 130 mln (€ 115,1 mln). Het vermogen is afkomstig van een aantal investeerders onder leiding van Northstar Group. Mogelijk wordt de investering uitgebreid met nog eens US$ 20 mln (€ 17,7 mln). Northstar Group is in 2003 opgericht door een in Singapore gevestigd investeringsbedrijf. De groep investeert momenteel ongeveer US$ 3 mln (€ 2,7 mln) in meer dan 30 bedrijven in Zuid-Oost-Azië.
Bron: insideretail.asia
Frankrijk: Casino wil in 2021 300 buurtwinkels openen
Jean-Charles Naouri, de CEO van Casino, heeft onlangs aangegeven dat het bedrijf met 2021 in totaal 300 nieuwe buurtwinkels in bedrijf wil laten gaan. Volgens Naouri is het doel van het bedrijf om zo dicht mogelijk bij de consument te komen, zodat aan de vraag naar nabijgelegen winkels tegemoet kan worden gekomen. De CEO gaf aan dat buurtwinkels goede resultaten geven, ook nu Frankrijk zich herstelt van de lockdown. Dit staat in schril contrast met hypermarkten, die nog steeds duidelijk een neerwaartse trend laten zien.
Bron: igd.com
Hong Kong: Aeon onthult nieuwe winkelconcepten
Aeon Hong Kong heeft in de voorsteden Tsim Sha Tsui en Tsuen Wan nieuwe winkelconcepten geïntroduceerd. De winkels hebben nieuwe afdelingen en een vernieuwde vormgeving ten opzichte van de conventionele supermarkten van Aeon. Volgens Aeon zijn de winkels qua assortiment gericht op zowel kantoorwerknemers als lokale inwoners. De vestiging in Tsuen Wan heeft een speciale afdeling voor het kledingmerk iC, een afdeling voor cosmetica en een ruimte speciaal voor trendy producten voor buitenshuis.
Bron: insideretail.asia
Crisis heeft online sector voor levensmiddelen versneld, aldus CSB-System
De huidige opmars van de online sector voor levensmiddelen, die door het coronavirus in de hand is gewerkt, geeft een voorbeschouwing op de toekomst van retail van levensmiddelen. Dat meldt CSB-System, dat is gespecialiseerd in het snijvlak van IT en levensmiddelen. Volgens CSB-System zorgt de groei van deze sector voor een groot aantal mogelijkheden voor leveranciers en handelaars. Hoewel de coronacrisis het proces heeft versneld, zagen analisten deze ontwikkelingen al heel lang aankomen. "Recent onderzoek van GlobalData heeft als prognose gesteld dat de Britse online supermarktsector dit jaar met 25,5% zal groeien", aldus Timo Schaffrath, marketing- en PR-manager van CSB-System. “Zelfs voor de komst van het coronavirus werd de groei van 2020 geraamd op maar liefst 8,5%. Deze prognose wordt ondersteund door een onderzoek van analisten van Oliver Wyman. Dit onderzoek stelt dat de online supermarktomzet in Duitsland zal vervijfvoudigen."
Bron: internationalsupermarketnews.com
Dada Group maakt beursgang op Nasdaq
Het Chinese thuisbezorg- en retailplatform Dada Group (“Dada” or the “Company”) heeft een beursgang gemaakt op de Nasdaq Stock Exchange. Het bedrijf staat op de aandelenbeurs vermeld onder de het tickersymbool “DADA”. Om de beursgang te vieren heeft het bedrijf een speciaal evenement georganiseerd bij de Shanghai Tower, het hoogste gebouw van China. Bij dit evenement waren onder andere de raad van bestuur, verschillende retailpartners, investeerders, medewerkers en journalisten aanwezig.
Bron: globenewswire.com
Spanje: Mercadona opent geavanceerde supermarkt in Malaga
Mercadona heeft onlangs een nieuwe supermarkt geopend in Rincon de la Victoria in Malaga. De locatie onderscheidt zich van andere supermarkten door de technologie die binnen de winkel is ingezet voor meer efficiëntie. Door deze technologie word en zowel de winkelervaring voor consumenten als de bedrijfsvoering voor werknemers geoptimaliseerd. De vestiging is mogelijk gemaakt door een investering van € 5 mln. Enkele kenmerken van de winkel zijn een machine voor versgeperste sinaasappelsap, ergonomische winkelwagens en bredere gangpaden.
Bron: euroweeklynews.com
Brazilië: Mercado Extra opent 50 nieuwe winkels in 2020
De Braziliaanse supermarktgroep GPA is van plan om onder het format Mercado Extra voor het einde van dit jaar 50 nieuwe winkels te openen. Het relatief nieuwe Mercado Extra ging twee jaar geleden van start door voormalige Extra-supermarkten te heropenen onder een nieuw winkelconcept. Inmiddels is de keten uitgebouwd tot 100 winkels verspreid over zes Braziliaanse regio's.
Bron: ecommercenews.eu
VS: United Supermarkets komt met afhaaldienst op locatie
United Supermarkets LLC heeft in samenwerking met het horeca-techbedrijf Radius Networks onder de naam FlyBuy een afhaaldienst opgezet. FlyBuy maakt gebruik van technologie gebaseerd op machinaal leren, waarmee nauwkeurig de aankomst van de klant kan worden ingeschat. Als online een bestelling via de afhaaldienst wordt geplaatst, krijgt de betreffende United Supermarkets-vestiging direct een melding van de geschatte aankomsttijd van de klant. Hierdoor kunnen medewerkers zo efficiënt mogelijk bestellingen van klanten verwerken.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Instacart en Big Lots werken samen aan thuisbezorgdienst
Instacart, de Noord-Amerikaanse marktleider op het gebied van online supermarkten, is een samenwerkingsverband aangegaan met Big Lots. Samen is een thuisbezorgdienst opgezet, waarmee klanten op de dag van bestelling zelf boodschappen aan huis kunnen laten bezorgen. De bezorgdienst is beschikbaar bij bijna 1.400 Big Lots-vestigingen verspreid over 47 Amerikaanse staten. Onder het beschikbare assortiment bevinden zich ook verse groente en fruit.
Bron: prnewswire.com
Retailomzet van eurozone neemt in april fors af
De omzet van de retailsector in de eurozone is in april met een recordtempo gedaald. De daling was echter niet zo ernstig als analisten hadden verwacht. Dit blijkt uit informatie van het statistisch bureau Eurostat. De omzet daalde in april in alle retailsegmenten, met inbegrip van de sectoren voor levensmiddelen. Op jaarbasis daalde de omzet in de 19 EU-landen in april met 19,6%. Ten opzichte van maart was de afname 11,7%. Analisten van Reuters waren uitgegaan van afnames van respectievelijk 22,3% en 15,0%.
Bron: esmmagazine.com
Australië: Charter Hall neemt logistieke portfolio van Aldi over
Charter Hall Group heeft samen met zijn joint venture partner Allianz Real Estate de logistieke vastgoedportfolio van Aldi in Australië in handen gekregen. De distributiecentra van Aldi werden overgenomen voor AU$ 648 mln (€ 399,3 mln). De locaties, die oorspronkelijk ook door Aldi zijn opgebouwd, bevinden zich in Melbourne, Sydney en Brisbane. Onder een leaseback-constructie blijft Aldi in de komende zeven jaar nog van de locaties gebruik maken, met mogelijkheden om de contracten voor meerdere periodes van zeven jaar te verlengen. De portfolio wordt evenredig verdeeld tussen Charter Hall en Allianz Real Estate.
Bron: businessnewsaus.com.au
Denmark: nemlig verbetert leveringsketens met RELEX
De Deense online supermarkt nemlig.com werkt samen met RELEX Solutions aan een project om de leveringsketen van het bedrijf te verbeteren. Volgens nemlig.com wordt samen gewerkt aan een oplossing voor prognoses met betrekking tot omzet en marketingcampagnes. De oplossing van RELEX kan door middel van kunstmatige intelligentie nauwkeurig voorspellen wanneer zo efficiënt mogelijk nieuwe campagnes kunnen worden ingezet. Ook wordt door het systeem van RELEX het proces voor bevoorrading zoveel mogelijk geautomatiseerd.
Bron: retailtechinnovationhub.com
China: eerste 7-Eleven in Hunan breekt record op openingsdag
Volgens de Japanse buurtwinkelketen 7-Eleven heeft een nieuwe vestiging in de Chinese provincie Hunan tijdens de openingsdag een monsteromzet behaald. De vestiging in de provinciale hoofdstad Changsha is de eerste locatie van de keten in Hunan. Op de dag van opening werd een omzet gegenereerd van 500.000 yuan (€ 62.230), wat internationaal gezien een record voor 7-Eleven is. De lokale licentie voor 7-Eleven-winkels is sinds oktober 2019 in handen van Hunan Friendship&Apollo Commercial Corporation Ltd. De opening van de nieuwe vestiging werd tot twee maal toe uitgesteld wegens het coronavirus.
Bron: xinhuanet.com
Picnic krijgt geen boete voor Max Verstappen-parodie
De Nederlandse online supermarkt Picnic hoeft geen boete te betalen voor het gebruik van een lookalike van Max Verstappen. In 2016 plaatste Picnic een video met de lookalike op Facebook. De video was een parodie op een reclamecampagne van de supermarktketen Jumbo, waar Max Verstappen zijn medewerking aan heeft verleend. Het Amsterdamse Hof van Beroep bepaalde dat door de video geen portretrechten van Max Verstappen werden geschonden.
Bron: nltimes.nl
24% van Europese e-commerce gaat voorbij landsgrenzen
De totale omzet van e-commerce in Europa die landsgrenzen gaat stond in 2019 op € 108,75 mld. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een toename van 14,4%. E-commerce waarbij landsgrenzen worden overschreden is nu goed voor 23,55% van de totale online retailomzet van Europa. Dit aandeel is vergelijkbaar met de situatie van 2018, waarin sprake was van een aandeel van 22,8%. De meeste omzet van e-commerce waarbij landsgrenzen worden overschreden komt van ondernemingen binnen de EU. Het marktaandeel van deze bedrijven is ten opzichte van 2018 gestegen met 3%. De statistieken over e-commerce voorbij landsgrenzen is afkomstig van de instantie Cross-Border Commerce Europe. Deze organisatie heeft een lijst gemaakt van de sterkste e-commerce-spelers van Europa, waarbij specifiek werd gefocust op prestaties voorbij de eigen landsgrenzen.
Bron: ecommercenews.eu
VK: John Lewis & Waitrose houden workshops tegen coronastress
Waitrose en John Lewis werken samen met de zorgverzekeraar Vitality aan gratis online workshops voor een verbeterde gezondheid. Het initiatief is exclusief toegankelijk voor leden van myWaitrose en myJohn Lewis. De workshops zijn specifiek bedoeld om stressklachten als gevolg van de coronacrisis en de lockdownsituatie tegen te gaan.
Bron: retailgazette.co.uk
VS: Rosie-CEO ziet meer online activiteit bij lokale supermarkten
Nick Nickitas, de CEO van de online supermarkt-app Rosie, ziet steeds meer online activiteit bij zelfstandige supermarkten. Rosie heeft als doel om online mogelijkheden ook voor kleinschalige ketens mogelijk te maken. "Laten we online boodschappen bij lokale winkels net zo makkelijk maken als bij Amazon of Walmart", aldus Nickitas. Rosie is in 2012 opgericht. Consumenten kunnen via het platform van de app boodschappen bestellen voor thuisbezorging of deze zelf afhalen bij een afhaalpunt bij de betreffende supermarkt. Daarnaast biedt Rosie mogelijkheden zoals online marketing en deep data-services voor retailklanten.
Bron: supermarketnews.com
VS: meer omzet voor Village Super Market dankzij pandemie
Village Super Market had in het afgelopen fiscale kwartaal een toename in vergelijkende winkelomzet van 13,6%. De directe aanleiding voor de omzetgroei was de uitbraak van het coronavirus. Het derde kwartaal van het bedrijf liep op 25 april af. De totale omzet van Village Super Market kwam neer op $ 485,3 mln (€ 428,3 mln), wat jaar op jaar gezien een toename is van 15,9%. De online omzet steeg met 41,8%, eveneens als gevolg van de coronacrisis. In de afgelopen periode werd het programma voor mobiel scannen met 10 vestigingen uitgebreid.
Bron: progressivegrocer.com
VS: supermarkten proberen werknemers te beschermen tegen straatgeweld
Amerikaanse supermarktketens proberen hun vestigingen te beschermen tegen de soms gewelddadige protestacties, die momenteel in Amerikaanse steden plaatsvinden. De onlusten hebben gevolgen gehad voor de bedrijfsvoering van supermarkten. Ketens als Albertsons, Schnucks en Hy-Vee hanteren bij sommige locaties kortere winkeltijden om zo tegemoet te komen aan de lokale avondklok. Ook worden manieren gezocht om de veiligheid van de eigen werknemers te garanderen. “Omdat onze werknemers in verschillende delen wonen van de regio's waar onze winkels staan, willen we ervoor zorgen dat iedereen veilig is en voor de eigen gezinsleden in de avonduren kan zorgen", zegt Hy-Vee-woordvoerder Christina Gayman. De sociale onrust heeft ook gevolgen gehad voor de capaciteiten voor het bezorgen van online bestellingen. Instacart en Shipt hebben de bedrijfsvoering aangepast bij partnerwinkels met verkorte winkeltijden. In sommige delen van de VS heeft Instacart alle activiteiten tijdelijk gestaakt in verband met de noodtoestand die in deze delen geldt.
Bron: grocerydive.com
VS: C&S en Instacart komen met oplossingen voor zelfstandige supermarkten
Nu wegens het coronavirus steeds meer vraag is naar online supermarkten, komen C&S Wholesale Grocers en Instacart met mogelijkheden voor e-commerce voor supermarkten. Meer dan 3.000 Amerikaanse retailers die aan de groothandelaar C&S verbonden zijn, kunnen dankzij de samenwerking met Instacart bij de consument aan huis bezorgen.
Bron: progressivegrocer.com