In lijn met de vorige update zien we ook in week 22 een flinke omzetgroei in Supermarkten vergeleken met dezelfde week vorig jaar (+17%). Op Year To Date-basis staat het groeicijfers voor totaal Supermarkten inmiddels op 10%, oftewel bijna € 1,7 miljard additionele omzet ten opzichte van vorig jaar.
Ondanks dat Hemelvaart vorig jaar in week 22 viel (dit jaar week 21) weten retailers dus evengoed hard te groeien in week 22 dit jaar.
Naar verwachting is deze groei wederom mede te danken aan het mooie weer en het daarmee samenhangende ‘thuis genieten’.
IRI ziet in week 21 vooral sterke groei voor salades, verse sauzen, vers vlees en verse vis. Waarschijnlijk BBQ-gedreven in verband met het mooie weer. Maar ook buitenlandse kaas groeit sterk door wat een indicatie kan zijn van een toenemende ‘borrelplank’ thuis. Opvallend blijft de daling/beperkte groei voor Vers Brood. Dit wordt de opgevangen door de groei van afbakbroodjes, maar Ontbijt/Lunch gewoontes lijken in deze tijd van thuiswerken ook te verschuiven naar andere invullingen dan brood.
Bron: IRI Nederland