Hoeveel aandacht besteedt u aan de impact van uw voedingskeuzes op het milieu? Bent u bereid om te bezuinigen op rood vlees? Doet de overheid genoeg om duurzame voeding te promoten? Dit zijn enkele van de vragen die verschillende nationale consumentengroepen aan Europeanen hebben gesteld in een enquête in 11 landen. De enquête werd gecoördineerd door het Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC). Vandaag onthult BEUC de resultaten in een rapport, slechts twee weken nadat de Europese Commissie haar blauwdruk voor duurzame voeding en landbouw heeft gepresenteerd.
Het belangrijkste resultaat is dat de meeste consumenten in heel Europa bereid zijn hun eetgewoonten te veranderen. Om dat te doen, moet de keuze voor duurzame voeding gemakkelijker worden (met inbegrip van de juiste prijssignalen, betere informatie en meer duurzame opties).
De Covid-19-pandemie brengt een snelle verandering teweeg in onze relatie tot voeding en uit het onderzoek - dat een paar maanden voor de uitbraak werd uitgevoerd - blijkt dat consumenten al geneigd zijn om meer voor duurzaam te kiezen. Het is zeker moeilijk te voorspellen of trends als thuis koken of een grotere vraag naar lokale voeding zullen aanhouden, maar beleidsmakers moeten daarop zoveel mogelijk inspelen en bijdragen aan een veerkrachtiger en duurzamer voedingssysteem.
De hoofdpunten uit de enquête zijn:
Perceptie: Consumenten hebben de neiging om de impact van hun voedingsgewoonten op het milieu te onderschatten, maar de meesten zijn zich bewust van de milieu-impact van voedingsgewoonten in het algemeen.
Bereidheid tot verandering: Twee derde van de consumenten staat open voor verandering van hun eetgewoonten ten bate van de omgeving.
Barrières: Prijzen, gebrek aan kennis, onduidelijke informatie en beperkte keuzemogelijkheden vormen de belangrijkste redenen waarom consumenten niet kiezen voor duurzame voeding.
De rol van de overheid: Slechts 16% van de consumenten heeft het idee dat hun overheid voldoende doet om de duurzaamheid van voeding op teelt- en consumptieniveau te stimuleren.
Monique Goyens, directeur-generaal van BEUC: "Ons onderzoek toont aan dat de meeste consumenten bereid zijn om hun eetgewoonten te veranderen, maar dat het geen gemakkelijke opgave is. Verandering moet op verschillende niveaus worden uitgerold om van de duurzame keuze de voor de hand liggende keuze te maken."
"Consumenten hebben behoefte aan betere informatie op voedingsetiketten en aan een breder assortiment duurzame opties. Maar onze individuele keuzes als consumenten kunnen slechts tot op bepaalde hoogte iets doen om de voedingsgewoonten te veranderen op de manier waarop deskundigen willen. Regelgevers, voedingsproducenten en handelaren spelen een cruciale rol bij het aanpassen van de prijsstelling, marketing en alle andere factoren die ons ertoe aanzetten om eerder het ene voedingsproduct dan het andere te kopen."
Prijs
"De prijs staat in bijna alle landen op de eerste plaats als barrière om duurzamer te eten. Overheden en consumentenorganisaties hebben een belangrijke rol te spelen om consumenten te laten inzien dat duurzaam eten niet per se duurder hoeft te zijn. Maar het moet wel gepaard gaan met veranderingen in de voedingsgewoonten, zoals het verminderen van de vleesconsumptie, minder verspilling en het vervangen van flessenwater door bijvoorbeeld leidingwater."
Voor meer informatie, inclusief de volledige rapporten:
www.beu.eu