Virtueel evenement: "Ecuador's capaciteit om de voedselzekerheid in de wereld te versterken"

Bananensector Ecuador blijft sterk ondanks Corona

Op 2 juni organiseerde The Business Year een evenement getiteld ‘Ecuador's capaciteit om de voedselzekerheid in de wereld te versterken’, met twee virtuele rondetafeldiscussies om de rol van Ecuador in de versterking van de voedselzekerheid in de wereld te bespreken. Vicente Andrés Wong, commercieel directeur van Reybanpac, besprak de positie van de bananensector in Ecuador en hoe deze sector is aan te sluiten bij Ecuador's nationale handelsmerk: Premium & Sustainable.

Coronacrisis
Tijdens de coronapandemie is het een van de uitdagingen geweest om de kwaliteit van de producten te handhaven en tegelijkertijd een consistent aanbod te garanderen. Voor Reybanpac, net als voor veel andere bedrijven, heeft de veiligheid en gezondheid van de werknemers de hoogste prioriteit. "Als bedrijf en als sector moeten we bovenal de veiligheid en gezondheid van onze werknemers waarborgen," zegt Wong. "Ten tweede hebben we de verantwoordelijkheid om banen te behouden. Om dit te doen, moesten we de juiste balans vinden van operationele maatregelen om het bedrijf draaiende te houden en tegelijkertijd de verspreiding van het virus te voorkomen."

"Het belangrijkste obstakel dat we tegenkwamen, was het ziekteverzuim van het personeel op alle niveaus van de toeleveringsketen: bij containerparken, haventerminals en zelfs bij leveranciers van verpakkingsmateriaal. De grote uitdaging was dus om bananen te krijgen, het product verpakt te krijgen en op tijd klaar te maken om de export te garanderen. Ik kan zeggen dat de regering en de autoriteiten in Ecuador hard hebben gewerkt om deze processen te vergemakkelijken en er tegelijkertijd voor te zorgen dat iedereen zich volledig aan de voedselveiligheid en de sociale veiligheid houdt", voegt hij eraan toe.

Door de extra voorzorgsmaatregelen die voortdurend worden genomen in de bananensector om de verspreiding van ziekten te voorkomen, hebben de meeste bedrijven niet veel moeite gehad om de nieuwe voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus aan te nemen. "Als sector hebben we gewerkt aan de invoering van veiligheidsmaatregelen op alle pakstations, wat ons heeft geholpen om adequaat te handelen tijdens de pandemie en het gemakkelijker heeft gemaakt om ons aan te passen aan de nieuwe maatregelen, met name op de teeltbedrijven."

De grootste uitdaging waar de sector op de middellange termijn mee te maken krijgt, is volgens Wong de toegang tot kredietlijnen. "Ecuador's bananensector levert ongeveer 1.800 tot 2.000 kartons per hectare per jaar. Maar we hebben het potentieel om het cijfer te verhogen tot ten minste 3.000 kartons. Dit is alleen mogelijk door voortdurend te investeren: in irrigatiesystemen, bemestingsprogramma's, drainage, enz. Ik voorzie dat dit de komende tijd moeilijk zal zijn door deze aanhoudende crisis."

Focus op duurzaamheid
Ecuador's handelsmerk, Premium & Sustainable, staat voor sociale en ecologische duurzaamheid. Een van de onderwerpen die aan de orde zijn, is het garanderen van een fatsoenlijk salaris voor werknemers in de sector. "Deze kwestie heeft de laatste jaren aan belang gewonnen. De Food and Agriculture Organisation werkt samen met bananenproducerende landen om hun minimumloon te vergelijken met het leefbare loon en waar nodig aanpassingen te doen, maar Ecuador heeft al sinds 2010 een clausule in de arbeidswet voor leefbare lonen. Door deze clausule over leefbaar loon in onze arbeidswetgeving voldoet Ecuador hier al aan," zegt Wong.

Een van de uitdagingen bij het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen is de implementatie van regelgeving. "Ecuador heeft bijna 7.000 bananentelers, dus het kan erg ingewikkeld zijn om de hoeveelheid gecertificeerd land te vergroten. De overheid werkt aan een gestandaardiseerde certificering om dit proces te vergemakkelijken. We hebben ook veel gewerkt met precisielandbouw om onze opbrengsten te verhogen en het gebruik van water en chemicaliën te verminderen."

Een belangrijk aspect van duurzaamheid is dat markten zich aanpassen aan de rest van de sector, benadrukt Wong. "We leveren allemaal veel inspanningen op het gebied van duurzaamheid - op sociaal, economisch en milieugebied - maar dit brengt kosten met zich mee. De hele markt en al haar deelnemers moeten samenwerken om de duurzaamheid van de sector te helpen vergroten. Als land zijn we volledig gecommitteerd aan duurzaamheid, maar de consumenten moeten ook volledig betrokken zijn en de last van de hogere kosten van het eindproduct helpen dragen."

Ruimte voor uitbreiding
Hoewel bananen een van de meest geconsumeerde fruitsoorten ter wereld zijn, is er volgens Wong voldoende ruimte voor expansie op de wereldmarkt. "Als we bijvoorbeeld kijken naar Duitsland, een zeer gevestigde markt voor bananen, dan ligt de consumptie per hoofd van de bevolking rond de 17 kilogram per jaar. In Turkije daarentegen ligt dit cijfer veel lager, rond de 4-5 kilogram. Er is dus veel potentieel om de positie van ons product op veel markten verder te vergroten. Daarom zijn continue investeringen in productiviteit en marktdiversificatie sleutelelementen voor succes," besluit Wong.

Voor meer informatie:
Vicente Andrés Wong
Reybanpac S.A.
+593 43 70 6900
www.reybanpac.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven