Tholen – Enkele uren nadat bekend werd dat de Belgische horeca haar deuren moest sluiten vanwege het coronavirus, is Vers d’anvers gestart met het leveren van groenten- en fruitboxen aan particulieren. “De eerste morgen hadden we al 40 bestellingen en inmiddels verkopen we gemiddeld zo’n 1500 boxen per week”, vertelt Guy Claessens van Vers d’anvers. “We konden zo snel schakelen omdat een deel van onze vrachtwagens stilstonden en we al een Whatsapp-bestellingenservice hadden. Na enkele dagen hebben we ook een webshop aangemaakt: Versaanhuisgeleverd.be zodat de klanten online kunnen bestellen en betalen.
Guy Claessens, Tim Yzewyn en Paul Ponnet
“Inmiddels zijn we uit de lockdown en zetten mensen de overlevingsmodus uit. Hierdoor is de vraag naar onze boxen niet meer zo hoog als tijdens het begin van de crisis, maar de vraag blijft wel degelijk. Mensen hebben geproefd van het gemak en de goede kwaliteit, omdat we direct bij de bron zitten. Daarom hebben we besloten om ook na de crisis de boxen te blijven aanbieden. Tevens willen we een extra bezorgoptie toevoegen, namelijk ’s avonds als de mensen thuis zijn. In de avonduren leveren wij toch niet aan restaurants, dus hebben we genoeg tijd”, aldus Guy.
“Naast de basisboxen: groenten, fruit en een mix van beide, hebben we in de afgelopen periode ook specialere boxen geïntroduceerd”, zegt de handelaar. “We hadden een Belgische box, met enkel Belgische groenten en fruit, om de lokale telers te steunen. We hebben een pakket met enkel rood fruit, een steenfruitbox en we willen een seizoensgerichte box aan het assortiment toevoegen. Zo leren we de mensen wat echte seizoensproducten zijn, omdat velen dat niet meer weten. We hebben bewust niet gekozen voor volledig maatwerk, maar juist voor standaardpakketten. Zo kunnen we de prijzen interessant houden. Echter willen we niet concurreren met onze klanten, dus bieden we de boxen voor een correcte prijs aan.”
"Onze leveranciers zijn ook belangrijk voor ons, we hebben ook onze trouwe leveranciers een handje geholpen door typische horecaproducten aan te bieden waar ze anders mee zouden blijven zitten. Op deze manier hebben we vele producten kunnen redden door via de boxen mee te verkopen. We hebben naast onze leveranciers ook klanten kunnen helpen, zo hebben we ook werknemers van de horeca die thuis zaten als flexwerkers kunnen laten werken om de boxen klaar te maken en rond te brengen en er was zelfs een klant die mee de baan is opgegaan om ze te verkopen, zo hebben we daar ook ons steentje kunnen bijdragen", zegt Guy.
Naast de afzet van de groenten- en fruitboxen is de verkoop aan de winkeliers, bakkerijen en slagerijen wel door blijven lopen tijdens de lockdown. “Deze klanten hebben het in de afgelopen maanden ontzettend druk gehad. Door de combinatie van de verkoop aan de winkeliers en de groenten- en fruitboxen zijn we in staat geweest het wegvallen van de horeca gelukkig op te vangen", stelt Guy. “Graag wil ik ons ganse Vers d’anvers team ook bedanken voor de enorme inzet en flexibiliteit om in deze afgelopen periode de snelle ommezwaai naar particulieren boxen mee te steunen en te realiseren."
Voor meer informatie:
Tim Yzewyn
Guy Claessens
Vers d'anvers
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen
+32(0)3257 19 84
tim@versdanvers.be
www.versaanhuisgeleverd.be
www.versdanvers.be