Voor de meloenen uit Almería werden in mei mooie prijzen betaald

De sluiting van de horeca en het wegvallen van het toerisme heeft duidelijk invloed gehad op de prijzen van de eerste meloenen en watermeloenen uit Almería, die in de tweede helft van april op de markt kwamen. Gelukkig is de situatie ondertussen gekeerd.

Vooral bij de watermeloen zorgde een afname van het teeltareaal van vroege rassen en de overvloedige regens in maart en april, wanneer precies de bestuiving plaatsvond, voor een kleinere oogst en hogere telersprijzen.

Oogst op volle toeren
De goede prijzen hielden ook aan toen de productie op volle toeren kwam. De tussenbalans is dus behoorlijk positief voor beide fruitsoorten, wat voor de regio welgelegen komt na de slechte winter voor de groenten.

Nu is het afwachten hoe het seizoen verder verloopt als het kwik op zomerse hoogten begint te komen, de nieuwe normaliteit zijn intrede doet met onder andere de heropening van de horeca, andere teeltgebieden op de markt komen en het de beurt is aan de watermeloenen van de buitenteelt in Almería. De vooruitzichten zijn alleszins veelbelovend.

Zowel de telersvereniging Asaja als de verschillende overheden zijn druk in de weer geweest om de lokale producten te promoten. De keuze van de Spaanse consument voor producten van eigen bodem is immers van cruciaal belang voor de Spaanse tuinbouw, die ook de voorbije weken bewezen heeft de aanvoer van groenten en fruit te kunnen garanderen.

Bron: sevilla.abc.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven