Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zelfstandige Britse supermarkten hebben 63% meer omzet

VK: Iceland vermindert voedselverspilling met een kwart
De Britse supermarktketen Iceland heeft zijn gemiddelde voedselverspilling in de afgelopen twee jaar met 23,2% verminderd. Het volume aan levensmiddelen dat hierdoor is bespaard komt neer op bijna 2.500 ton. Een jaar geleden werd door het Britse ministerie voor milieu, voeding en plattelandszaken een oproep gedaan om voedselverspilling terug te dringen. De aanpak van Iceland om dit te bewerkstelligen is gestoeld op richtlijnen die vermeld staan in de Food Waste Reduction Roadmap. Deze gids werd in 2018 gepubliceerd door Wrap en IGD.
Bron: newfoodmagazine.com 

Nieuwe online supermarkt van start in Hong Kong
De oprichters van de Nieuw-Zeelandse groothandelaar The Produce Company zijn in Hong Kong een nieuwe online supermarkt begonnen. De online supermarkt werkt onder de naam Eat The Kiwi en is gespecialiseerd in de afzet van versproducten, die direct van Nieuw-Zeelandse telers afkomstig zijn. “Door direct vanuit de teler te werken weten we precies waar onze producten vandaan komen", aldus Rebekah Bradley van Eat The Kiwi. "Het betekent ook dat we betere prijzen krijgen, wat ook in het voordeel van onze klanten is." Eat The Kiwi laat twee keer per week door middel van luchtvracht verse groente importeren, zodat de tijdsduur binnen de leveringsketen van de teler tot de consument minimaal is.
Bron: arounddb.com 

VK: nieuwe Sainsbury’s-CEO past directie aan
Op zijn eerste dag als CEO van Sainsbury's heeft Simon Roberts twee veranderingen doorgevoerd in de directie van het bedrijf. Clo Moriarty, de voormalige Chief Digital Director, krijgt een nieuwe functie als Retail and Digital Director. Marketing-directeur Mark Given is gepromoveerd tot raad van bestuur. De veranderingen binnen de directie zijn per direct ingegaan, op het moment dat Simon Roberts de functie van CEO op zich nam.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

Spinneys ondersteunt kleine leveranciers in VAE
De supermarktketen Spinneys is begonnen met een programma in de Verenigde Arabische Emiraten, waarmee kleine leveranciers van levensmiddelen worden ondersteund. Het programma is onderdeel van een breder initiatief onder de naam Let's Do Better Together, dat gericht is op meer duurzaamheid in het bedrijfsleven. Het programma moet zowel de lokale voedselproductie als de economische groei binnen de sector stimuleren. Het programma zorgt ervoor dat kleine, innovatieve ondernemers sneller met hun producten toegang vinden tot de schappen van supermarkten. Deze producten worden een jaar lang in het assortiment van Spinneys opgenomen, zonder dat er sprake is van enige opstartkosten.
Bron: gulfbusiness.com 

Zelfstandige Britse supermarkten hebben 63% meer omzet
Zelfstandige supermarkten in het Verenigd Koninkrijk hebben tijdens de coronacrisis een toename in omzet gezien van 63%. In de periode van drie maanden tot 17 mei was de omzetsnelheid van zelfstandige retailers meer dan twee keer zo groot dan die van Co-op, die als de snelstgroeiende supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk geldt. Veel consumenten kozen voor kleine, lokale supermarkten en buurtwinkels in plaats van voor grootschalige ketens. Veel van deze kleinere winkels werken aan de hand van een franchiseformule voor grote merken als Spar, Londis en Budgens.
Bron: en.brinkwire.com 

Retailomzet van Hong Kong daalt in april met 36%
De retailomzet van Hong Kong is in april jaar op jaar gedaald met 36%. Hoewel het door de politieke onrust al de vijftiende maand op rij is waarin de retailomzet is afgenomen, is het resultaat van april verergerd door de coronacrisis. Uit statistieken blijkt dat de omzet daalde tot HK$ 24,1 mld (€ 2,78 mld). In maart daalde de omzet met 42,1% en in februari met 44%. Qua volume nam de retailomzet van april af met 37,5%. In maart was dit 44% en in februari 46,7%.
Bron: reuters.com 

Mexico: Femsa gaat voor $ 398 mln aan belastingen betalen
Het Mexicaanse conglomeraat Femsa heeft toegezegd om voor US$ 398 mln (€ 356,2 mln) aan belastingen te betalen, nadat met de Mexicaanse overheid een overeenkomst werd gesloten. Voor de Mexicaanse overheid is dit een forse overwinning. Eerder werd een vergelijkbaar bedrag aan belastingen verkregen van de grootste retailer van het land Walmart de Mexico.  President Andres Manuel Lopez Obrador heeft gedreigd om de namen van 15 bedrijven in de openbaarheid te plaatsen, die in totaal een gecombineerde belastingschuld hebben van $ 2 mld (€ 1,79 mld). Van alle 37 landen die aangesloten zijn bij de Organisation for Economic Co-operation and Development, int Mexico de minste belastingen.
Bron: reuters.com 

VS: Stop & Shop houdt langer 10% salarisbonus aan
Stop & Shop gaat de periode verlengen, waarin een salarisbonus voor werknemers van 10% wordt uitgekeerd. De keten begon met deze bonus vanaf 20 maart en zal hiermee doorgaan tot 4 juli. De werknemers die hiervoor in aanmerking komen zijn ongeveer 56.000 personeelsleden die bij werkzaam zijn bij meer dan 400 Stop & Shop-vestigingen in Connecticut, Massachusetts, New Jersey, New York en Rhode Island. Eerder werd in april gemeld dat de bonus tot het einde van mei zou worden uitgekeerd. Met name door de inspanningen van de vakbond United Food and Commercial Workers Union (UFCW) is besloten om de bonusregeling langer door te laten gaan.
Bron: grocerydive.com 

VS: iFresh breidt online bereik uit naar meerdere regio´s
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen iFresh gaat zijn online bereik uitbreiden. De producten van de keten kunnen online besteld worden in delen Florida, Maryland en Massachusetts, naast vanuit de thuismarkt in New York. Consumenten die binnen een straal van 95 km van bepaalde iFresh-locaties wonen, hebben online toegang tot het assortiment van de winkel.
Bron: globenewswire.com 

VS: Costco heropent food courts
Bijna alle zogeheten food courts van vestigingen van Costco Wholesale worden rond medio juni heropend. Dit meldt financieel directeur Richard Galanti tijdens een presentatie van de resultaten van het derde kwartaal. Ongeveer 20% van deze afdelingen voor versproducten werden aan het einde van het kwartaal heropend. Verder heeft het bedrijf een aantal levensmiddelen uit het assortiment gehaald, hoewel niet werd gemeld om welke producten dit ging. Een belangrijk onderdeel van de winkelervaring van Costco komt neer op de gratis proefmonsters van producten, die bij de food courts voor handen zijn. Deze zijn bij handelaren erg in trek, omdat de proefmonsters een uitstekend middel zijn om de consument een nieuw product te laten proberen. Rond het midden van juni wordt geleidelijk aan begonnen met het opnieuw organiseren van deze proefmonsters. Het zal echter waarschijnlijk niet om producten gaan die op dienbladen worden geserveerd en die door de consument met de vingers moeten worden aangeraakt.
Bron: seattletimes.com 

Publicatiedatum: