Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost Eggebeen, Kraaijeveld:

"De helft van onze verkoop gaat eind 2020 via ons online platform"

Tholen - Medio september 2019 introduceerde Kraaijeveld met een grootse campagne haar compleet vernieuwde online bestelplatform, MyKraaijeveld. We vroegen Joost Eggebeen, verantwoordelijk voor e-commerce en marketing naar de status van het platform. "We zagen al snel na de lancering dat de markt klaar was voor deze nieuwe omgeving. Tijdens de beursdeelname in Berlijn werd dat nog eens bevestigd. De markt vraagt om overzicht, snelheid en gemak."

"Na de livegang in september sloeg de introductie meteen goed aan. Het leuke was dat er ook veel nieuwe klanten aanhaakten. Na de sterke groei bij de start, zwakte de stroom aanmeldingen logischerwijs wel wat af, maar het aantal verkopen blijft nog altijd gestaag doorgroeien. Wekelijks gaan er honderden pallets handel door MyKraaijeveld. Inmiddels hebben we om en nabij de honderd klanten die structureel online shoppen. Ongeveer de helft van de verkoop loopt eind 2020 via ons online platform. Bijkomend voordeel is dat de orders sneller in het systeem komen, waardoor het loodspersoneel eerder aan de gang gaat", vertelt Joost. ‘Dit zorgt ervoor dat we flexibeler zijn. Orders gaan eerder de deur uit en we kunnen meer klanten op hun wensen bedienen. Een soort sneeuwbaleffect’.

Jongere generatie
"Kraaijeveld bedient de retail, gastronomie en verwerking. We zien dat de retail toch veelal neigt naar een automatische bestelling door middel van EDI-koppeling. Dat is ook niet erg, want ook daarmee maken we net zo goed een efficiencyslag. Bij de gastronomische groothandels en verwerking slaat het nieuwe bestelsysteem enorm goed aan. Voor deze mixhandel is het dan ook ideaal om snel bestellingen door te voeren", vertelt Joost. "Met name de jongere generatie klanten pakt dit snel op."

"De afgelopen maanden hebben deze segmenten natuurlijk een flinke knauw gekregen door de Corona-crisis, maar we zien momenteel de orders weer flink oplopen. Het mooie is dat je de aanbiedingen per segment kunt personaliseren. Zo is bij de verwerkende industrie kroonloze ananas een belangrijk item, aan de gastronomie verkoop je weer meer kruiden, cressen en exoten. Aan de hand van data en bestelpatronen doen we vervolgens aanbevelingen. Dat werkt, we zien dat klanten die online bestellen niet alleen een breder assortiment kopen, maar ook vaker gaan bestellen", aldus de e-commerce verantwoordelijke.

Waar veel verkopers bang zijn voor stormloop op een per abuis laag geprijsd artikel op het bestelplatform, is dat scenario volgens Joost nog geen enkele keer waarheid geworden. "Daarbij moet ik wel zeggen dat we als Kraaijeveld de laatste jaren naar de betere groep klanten zijn toegegroeid. Ook intern vereiste het nieuwe platform echt een omslag in denken."


Klik hier voor een uitvergroting

Leveranciersplatform
"Helemaal af is het systeem natuurlijk nooit. Uiteindelijk is het doel dat de verkopers niet meer in een apart systeem, maar via MyKraaijeveld gaan verkopen. We hebben nu een handelsplatform waar klanten kunnen bestellen, bestellijsten aan kunnen maken, orderhistorie kunnen vinden, fust retour kunnen melden, certificaten kunnen aanvragen, claims kunnen indienen en nog veel meer, maar daarmee stopt het niet. Inmiddels hebben we de contractmodule uitgebreid en we zijn nu bezig om een leveranciersplatform in te richten. Hiervoor zijn we nog op zoek naar meer partners om mee samen te werken’’, vertelt Joost.

"Ik heb heel blij dat we ervoor gekozen hebben een pakket op maat te ontwikkelen. Dat is een forse investering geweest, maar daarmee hebben we wel een stevig fundament gelegd voor een stabiel platform waarop we wel snel door kunnen ontwikkelen. Ik zou collega's dan ook nooit adviseren om voor een vast pakket te kiezen", aldus Joost. "In eerste instantie hebben we gekozen voor een vast pakket, wat geen succes is geworden. MyKraaijeveld is ontwikkeld op een low-code platform, waarmee we heel flexibel zijn, maar toch snelheid kunnen maken. Dit zorgt er ook voor dat we de doorontwikkeling deels in eigen beheer kunnen nemen."

Inmiddels zijn er aardig wat collega AGF-bedrijven langs geweest om te kijken hoe het platform bij Kraaijeveld in de praktijk werkt. "Daar staan we ook open voor. We benadrukken wel altijd: een shop bouwen is één, een digitale transformatie maken is een veel grotere stap. Zo wordt de rol van marketing steeds belangrijker. We hebben hier inmiddels een marketingteam van vijf personen, waarmee we functionaliteiten bedenken, ontwerpen, en zelf doorontwikkelen. Daarnaast inspireert dit team klanten onder meer met nieuwsberichten die gekoppeld zijn aan de bestellijst en het dashboard. Met banners lichten we bijvoorbeeld wekelijks een nieuw product toe. Heeft de klant een bestelling geplaatst? De klant krijgt dan een persoonlijke bedankpagina te zien en ontvangt een inspirerende bedankmail. Dit alles staat gekoppeld aan ons nieuwe CRM-systeem, waaruit we de klant optimaal bedienen. Zo voegen we waarde toe aan het bestelplatform MyKraaijeveld. Verrassend geregeld voor u, zeggen we dan!"

Wil je meer weten over MyKraaijeveld? Klik hier.

Voor meer informatie:
Kraaijeveld
Herenlaan 27,
3155 DC Maasland
Tel: +31 10 750 43 00
info@kraaijeveld.com 
www.kraaijeveld.com