India: Paytm Mall in gesprek over belang in Grofers
De Indiase online retailer Paytm Mall is in overleg met de online supermarkt Grofers voor een mogelijke investering. Volgens anonieme bronnen zou het overleg niet alleen kunnen leiden tot een aandeel van Paytm Mall in Grofers, maar zelfs tot een fusie tussen de twee bedrijven. Het Japanse conglomeraat SoftBank is een investeerder in zowel Paytm Mall als Grofers en heeft de gesprekken in gang gezet. Volgens een anonieme bron heeft SoftBank op dit moment geen nieuw kapitaal tot zijn beschikking. Een goed alternatief hiervoor zou een fusie tussen de twee online retailers zijn.
Bron: economictimes.indiatimes.com
Duitse retailomzet daalt minder dan verwacht in april
De Duitse retailomzet is in april minder snel gedaald dan verwacht. De verwachte daling in omzet wegens het coronavirus viel met name mee dankzij de sterke groei bij het supermarktsegment en bij online retail. De retailomzet daalde in april met 5,3%, nadat deze in de voorgaande maand was gedaald met 4,0%, aldus informatie van het Duitse nationale bureau voor de statistieken. Analisten van Reuters waren uitgegaan van een omzetdaling van 12%. Jaar op jaar gezien daalde de omzet met 6,5%. Prognoses gingen uit van een daling van 14,3%.
Bron: reuters.com
India: Flipkart mag geen levensmiddelen afzetten
Flipkart, de Indiase dochteronderneming van Amazon, mag van de Indiase overheid geen levensmiddelen aanbieden. Bijna een jaar lang werd door de Indiase overheid overlegd over het verstrekken van een vergunning voor de retail van levensmiddelen via Flipkart FarmerMart. Flipkart FarmerMart was van plan om producten afkomstig van Indiase leveranciers via het eigen online platform te vermarkten. Het Indiase ministerie voor de promotie van industrie en binnenlandse handel (DPIIT) heeft echter besloten dat levensmiddelen niet aan het platform mogen worden toegevoegd, gezien Flipkart in handen is van het buitenlandse Amazon. Buitenlandse investeerders in de Indiase retailsector zijn al langere tijd een heet hangijzer. Het is pas sinds de laatste paar jaren dat grote buitenlandse bedrijven de Indiase markt op mogen. Dit gebeurt onder strenge regels met betrekking tot het aantal goederen dat vanuit India zelf moet worden geleverd.
Bron: insideretail.asia
Thailand: Central Retail neemt FamilyMart-aandelen over
Het Thaise Central Retail Corporation Plc (CRC) heeft van zijn Japanse partner het aandeel van 49% in de keten FamilyMart overgenomen. Hiermee is CRC de enige aandeelhouder van FamilyMart in Thailand. CRC werkte sinds 2012 samen met Japan FamilyMart Co (JFM). In de laatste acht jaar is het bedrijfsmodel van de franchise voortdurend verbeterd en is ook het assortiment uitgebreid. FamilyMart bestaat in Thailand nu uit een netwerk van 1.000 winkels, dat ook in de toekomst door CRC verder zal worden uitgebreid. De overname van het aandeel van JFM komt overeen met de strategie van CRC om de huidige positie van marktleider in de Thaise retailsector te versterken. Het Japanse bedrijf heeft verder aangegeven dat een licentie aan CRC wordt verstrekt om het merk van FamilyMart te mogen gebruiken.
Bron: retailanalysis.igd.com
Denemarken: Coop behaalt doelstelling voor energiebesparing
Coop Denmark heeft bekend gemaakt dat het bedrijf zijn energieconsumptie met 21,7% heeft weten te verminderen. Dit is zeven maanden eerder dan de geplande eigen doelstelling met betrekking tot duurzaamheid en energie. Vier jaar geleden beloofde het bedrijf met het einde van 2020 de energieconsumptie met 20% te verminderen. Door de besparing voor 67.758.000 kWh aan energie minder verbruikt. Dit komt overeen met het energieverbruik van 15.000 huishoudens met twee volwassenen en twee kinderen.
Bron: esmmagazine.com
Spanje: Mercadona houdt langere winkeltijden aan
Mercadona heeft voor zijn Spaanse vestigingen nieuwe winkeltijden ingesteld. De nieuwe openingstijden zijn sinds 1 juni van kracht. Door de nieuwe winkeltijden komt de keten weer een stap dichter bij de bedrijfsvoering zoals deze voor de pandemie werd gehanteerd. De vestigingen van Mercadona zijn geopend van 9 uur 's morgens tot 9 uur 's avonds. Verder hanteert de keten in al zijn winkels een minimum afstand van een meter tussen bezoekers en personeel.
Bron: euroweeklynews.com
Amazon-CEO investeert in Britse vrachtvervoerder
Jeff Bezos, de CEO van Amazon, heeft geïnvesteerd in de Britse startup Beacon. Beacon is een online vrachtvervoerder die twee jaar geleden is opgezet door twee voormalige directieleden van Uber Technologies Inc. In totaal is er met het aandeel van Bezos voor US$ 15 mln (€ 13,7 mln) aan kapitaal in Beacon gestoken. Andere investeerders zijn onder andere het investeringsbedrijf 8VC, voormalig Google-CEO Eric Schmidt en Uber-oprichters Travis Kalanick en Garrett Camp.
Bron: reuters.com
Brazilië: onderzoek naar Carrefour wegens vermeende omkoperij
De autoriteiten van Sao Paulo voert een onderzoek uit naar de groothandelstak van Carrefour Brasil SA. De reden voor het onderzoek is vermoedens van omkoperij. Het bedrijf riskeert hiermee een boete die op kan lopen tot 20% van de bruto jaaromzet over 2019. Het onderzoek houdt verband met een strafzaak, waarbij inspecteurs een bedrag kregen toegeschoven van 1,5 mln reais (€ 255.600) om zonder vergunning een hoofdkwartier van de groothandelsketen Atacadao en een aangrenzende winkel in Sao Paulo op te kunnen zetten. Carrefour Brasil heeft in een verklaring te kennen gegeven dat het bedrijf alle samenwerking met de autoriteiten verleent. Vooralsnog heeft de retailgroep geen inzage gekregen in het onderzoek of in de informatie die hieruit naar voren gekomen is.
Bron: reuters.com
VS: Cub Foods kiest partner voor online marketing
Cub Foods heeft gekozen voor het bedrijf MSP-C voor samenwerking op het gebied van digitale marketing. Het is voor het eerst dat de supermarktketen een extern bedrijf inschakelt voor online marketing. “We hebben gezocht naar het beste bureau om onze online aanwezigheid te verbeteren", aldus Cub-onderdirecteur Darren Caudill. “Dat bureau vonden we in de vorm van MSP-C. Hun passie voor het vertellen van ons verhaal sprak ons echt aan, net als hun capaciteiten om de consument op een relevante manier te bereiken."
Bron: progressivegrocer.com
VS: investeerder trekt zich terug uit Grocery Outlet
Hellman & Friedman, een particuliere investeerder die in 2014 de keten Grocery Outlet overnam, is van plan om zich weer uit de keten terug te trekken. Sinds de overname heeft Hellman & Friedman forse winst gemaakt door geleidelijk aan aandelen in de keten te verkopen. De investeerder wil nu de laatste overgebleven aandelen aan de andere huidige aandeelhouders overdragen. Volgens Grocery Outlet-CEO Eric Lindberg is de aanhoudende afname van het belang van Hellman & Friedman in de winkelketen een natuurlijk proces geweest om Grocery Outlet te veranderen in een volwassen, beursgenoteerd bedrijf. "We hebben tegelijkertijd ons leiderschapsteam uitgebreid en zowel onze leveringsketen als de bedrijfsstructuur versterkt, zodat we onze doelstellingen voor groei op de lange termijn beter kunnen ondersteunen", aldus Lindberg.
Bron: winsightgrocerybusiness.com
Amazon opent kleine distributiecentra in Californië
Amazon heeft zijn eerste stappen gemaakt met betrekking tot de nieuwe supermarktketen die het bedrijf naast Whole Foods en Amazon Go op wil zetten. De e-commerce-gigant gaat voor deze keten twee locaties openen in Woodland Hills en Irvine in Californië. Hoewel de nieuwe keten uit fysieke supermarkten zal bestaan, zijn de twee locaties geheel gericht op het verzorgen van online bestellingen tijdens de huidige pandemie. Voordat het coronavirus uitbrak, was het de bedoeling dat de twee locaties als conventionele supermarkten zouden worden geopend. Door de twee winkels als kleine distributiecentra te gebruiken voor online retail, is Amazon naar eigen zeggen in staat om het bereik in de omgeving voor thuisbezorging uit te breiden tot enkele tienduizenden huishoudens.
Bron: chainstoreage.com
VK: nieuwe CEO van start bij Sainsbury's
Op 1 juni is de nieuwe CEO van Sainsbury's van start gegaan. Simon Roberts begint zijn eerste werkdag met een virtuele ontmoeting met een focusgroep van supermarktconsumenten. In januari van dit jaar werd aangekondigd dat de toenmalige CEO Mike Coupe door Roberts zou worden opgevolgd. Roberts heeft nu de taak om te bepalen welke veranderingen in de bedrijfsvoering van de afgelopen maanden worden doorgezet in een post-COVID-19-tijdperk. Ook zal hij kritisch moeten kijken naar wat een optimale balans voor het winkelnetwerk gaat zijn. Op dit moment bestaat het netwerk van Sainsbury's uit meer dan 600 supermarkten, 800 buurtwinkels en 573 vestigingen van de elektronica-keten Argos.
Bron: uk.reuters.com
Italië: Esselunga breidt buurtwinkelnetwerk uit
Esselunga is van plan om zijn buurtwinkelketen La Esse verder uit te breiden. De eerste vestiging van La Esse werd in november 2019 geopend. Er worden in de komende 18 maanden twaalf nieuwe vestigingen geopend in steden als Genua, Livorno en Mantua. Het bedrijf raamt de investering voor deze uitbreiding op € 300 mln. Esselunga gaat hierbij een strategie hanteren, die zowel op fysieke vestigingen als online retail leunt.
Bron: retailanalysis.igd.com
Maleisië: 7-Eleven behaalt meer omzet door winkeluitbreidingen
De omzet van de Maleisische tak van 7-Eleven is in het eerste kwartaal van dit jaar toegenomen met 6,1%. De omzet werd met name gegenereerd door de 34 nieuwe vestigingen die in de afgelopen periode werden geopend. De totale omzet steeg met US$ 8,2 mln (€ 7,46 mln) tot een totaal van US$ 142 mln (€ 129,2 mln). De winst voor aandeelhouders steeg met 1,9% tot $ 2,6 mln (€ 2,37 mln). De vergelijkende winkelomzet steeg met 1,9%. Volgens CEO Colin Harvey werpt de focus van het bedrijf op het verbeteren van het assortiment, de leveringsketen, bedrijfsvoering en het winkelnetwerk zijn vruchten af.
Bron: insideretail.asia
Alibaba breidt bereik in Chinese thuismarkt uit
Alibaba Group Holding heeft zich geprofileerd als een van de grootste winnaars in de Chinese thuismarkt tijdens de coronacrisis. De situatie van de afgelopen maanden heeft Alibaba mogelijkheden gegeven om zich uit te breiden en zijn status als marktleider te verstevigen. Het online winkelverkeer is in de afgelopen periode fors gestegen, net als de vraag naar thuisbezorging. Lokale overheidsinstanties maken gebruik van Alibaba's cloud-technologie voor het ontwikkelen van medische apps. Ook toen in 2003 in China SARS uitbrak, kwam Alibaba naar voren als een marktleider op het gebied van e-commerce. Op dit moment heeft Alibaba vacatures voor meer dan 100.000 functies en verstrekt het bedrijf voor miljarden dollars aan leningen voor het midden- en kleinbedrijf.
Bron: reuters.com
VS: Online consumenten kiezen voor Walmart
Walmart was in de maanden maart en april de populairste keuze onder Amerikaanse online consumenten. 47% van alle Amerikaanse online consumenten heeft tijdens de pandemie online boodschappen bij Walmart gedaan. Dit blijkt uit een rapport van het onderzoeksbedrijf Escalent. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder 1.500 Amerikaanse consumenten, die minstens een keer per week online boodschappen doen. 34% van de ondervraagde online consumenten bestelde bij lokale supermarkten. 24% maakte gebruik van Instacart en 5% van het platform Shipt. Walmart liet zijn directe concurrent Amazon ver achter zich. Amazon trok slechts 19% van de ondervraagde consumenten aan. Wel bleek dat Amazon de meest populaire keuze was onder online consumenten die open stonden voor het proberen van een nieuw online kanaal, naast de gebruikelijke favoriete online supermarkt. 31% gaf aan dat ze in de toekomst waarschijnlijk wel eens via Amazon bestellingen zullen plaatsen. 38% van de consumenten zal ook na de pandemie gebruik blijven maken van online supermarkten. .
Bron: grocerydive.com
VS: ALDI breidt afhaalmogelijkheden uit
ALDI breidt zijn Curbside Grocery Pickup-programma na een succesvolle testfase uit naar meer winkels. Met het einde van juli moet de afhaaldienst beschikbaar zijn bij bijna 600 Amerikaanse vestigingen van de Duitse discounter. Volgens ALDI US-CEO Jason Hart bleken de reacties op de afhaaldienst al snel positief. "De vraag naar deze dienstverlening is steeds verder toegenomen. We brengen deze service in de komende weken naar vestigingen verspreid over 35 Amerikaanse staten", aldus Hart.
Bron: prnewswire.com
VS: Dollar General heeft meer omzet dankzij coronacrisis
Dollar General heeft in het afgelopen kwartaal zijn grootste omzettoename van de laatste 14 jaar gezien. De omzetgroei kwam tot stand dankzij de vraag, die door hamsterende consumenten tijdens de crisis fors was gestegen. De netto omzet van Dollar General steeg in de periode tot 1 mei met 27,6% tot $ 8,45 mld (€ 7,69 mld). De vergelijkende winkelomzet nam met 21,7% toe.
Bron: reuters.com
Bijna 80% van consumenten in VS doet online boodschappen wegens coronavirus
Steeds meer Amerikaanse consumenten maken sinds de komst van het coronavirus gebruik van online mogelijkheden voor hun boodschappen. Dit blijkt uit een nieuw rapport van het marktonderzoeksbureau Inmar Intelligence. Uit een enquête onder 300 Amerikaanse consumenten blijkt dat 78,7% na de uitbraak van het coronavirus gebruik heeft gemaakt van online retail. Voor de coronacrisis stond dit percentage nog op 39%. 56,7% van de ondervraagde consumenten geeft aan dat ze nu vaker online boodschappen doen in vergelijking met voor de pandemie.
Bron: supermarketnews.com
VS: minder winst voor Costco wegens coronavirus
Costco had in het afgelopen kwartaal een afname in winst van 7,5%. Het bedrijf was genoodzaakt om meer uit te geven aan arbeidskosten en sanitaire maatregelen. Ook moest de afzet van producten met een hoger winstmarge wegens de coronacrisis tijdelijk worden stopgezet. De aandelenkoers van het bedrijf daalde met ongeveer 2%. De totale omzet steeg in het derde kwartaal met 7,3% tot $ 37,27 mld (€ 33,91 mld). De netto winst daalde jaar op jaar van $ 906 mln tot $ 838 mln (van € 824,3 mln naar € 762,4 mln).
Bron: reuters.com
VS: Dollar Tree is ready for liftoff
Dollar Tree wil in het tweede kwartaal een aantal projecten voor renovaties herstarten. Ook worden andere initiatieven voor groei ingezet. Dollar Tree heeft dankzij de forse toename in omzet als gevolg van de coronacrisis nu meer middelen om te investeren. Nu prognoses wijzen op een aankomende economische recessie, is de discountketen van plan om zoveel mogelijk de consument met een lager inkomen aan te spreken.
Bron: progressivegrocer.com
VS: online retail breekt omzetrecords in mei
Het marktonderzoeksbureau houdt op maandelijkse basis de omzet van de online retailsector bij. In de laatste maanden was er sprake van indrukwekkende cijfers. De omzet door middel van thuisbezorging en afhaaldiensten is gestegen van $ 1,2 mld in augustus 2019 tot $ 4 mld in maart 2020 (van € 1,09 mld tot € 3,64 mld). Sindsdien is de online retailomzet alleen maar verder gestegen. De maandomzet van april steeg tot $ 5,3 mld (€ 4,82 mld), terwijl die van mei maand op maand met 24% is gestegen tot $ 6,6 mld (€ 6,0 mld).
Bron: progressivegrocer.com