In 2019 exporteerde Costa Rica voor €9,9 mld aan producten, waarvan een kwart bestond uit verse AGF. Bananen en ananas zijn de voornaamste exportgewassen voor het land en 85% van haar exportmarkten bevinden zich in Europa en Noord-Amerika. Andere Costa Ricaanse producten, waaronder zoete aardappelen, cassave, mango's, meloenen en gember worden ook met veel succes wereldwijd geëxporteerd.
Pedro Beirute Prada, de directeur van PROCOMER: “Vorig jaar werden onze producten naar 111 landen geëxporteerd en exporteerden we in totaal 347 verschillende agrarische producten. Dit is erg veel als men kijkt naar de omvang van ons land. Costa Rica kent diverse microklimaten waardoor er een grote verscheidenheid aan gewassen kan worden geteeld. De voorbije dertig jaar heeft Costa Rica zich gericht op het ontwikkelen van de handel en is het vrijhandelsverdragen aangegaan met meer dan 50 landen over de hele wereld."
Hij voegt eraan toe: "Naast de traditionele exotische fruitcategorieën, zoals ananas, bananen en mango's, heeft Costa Rica een breed scala aan exoten te bieden, waaronder ramboetan, dragonfruit, sterfruit en Kaapse kruisbessen. De Verenigde Staten zijn de grootste afnemer van Costa Ricaans fruit met een aandeel van 42,2% in de export van Costa Rica, wat vier maal hoger is dan de import van de tweede grootste importeur van Costa Ricaans fruit."
Herpositionering land: Essential Costa Rica
Zeven jaar geleden besloot Costa Rica om haar land te 'rebranden' en de manieren waarop het zich aan de wereld presenteert te verruimen. "Hoewel het een gewaagd en riskant besluit was, kozen we ervoor om een merk te ontwikkelen dat toegespitst was op het toerisme. Dit nieuwe merk werd Essential Costa Rica en ondanks dat het toerisme van groot belang blijft, ligt de nadruk nu grotendeels op de handel. We wilden directe buitenlandse investeringen aantrekken en onze handel opschalen," vervolgt Beirute.
Als onderdeel van het merk Essential Costa Rica is er een certificerings- en licentieprocedure opgezet," legt Beirute uit. "Deze lijkt op certificeringsprogramma's als GlobalGAP en Fair Trade maar gaar nog een stapje verder," vervolgt hij. "De nadruk ligt op het verbeteren van de bedrijven en het creëren van concurrentievoordelen voor kleinschalige ondernemingen. We meten aspecten zoals afval-, personeels- en energiebeheer en nog veel meer. De bedrijven die aan de eisen voldoen, komen in aanmerking voor de licentie Essential Costa Rica, die hen een beter positie op de markt geeft." De focus op kleine en middelgrote ondernemingen is erg belangrijk voor PROCOMER. "Costa Rica is een welvarend land en naar ons idee vloeit hieruit de verantwoordelijkheid voort om ervoor te zorgen dat iedereen kan profiteren van de handel. Om deze reden heeft PROCOMER veel energie gestoken in het ondersteunen van kleine en middelgrote bedrijven."
Impact Covid-19 tot minimum beperken
Costa Rica loopt voorop in de aanpak van de pandemie," legt Beirute uit. "Er zijn nog maar tien mensen in het land aan het virus overleden en het aantal besmettingen staat op iets meer dan duizend. De aantallen zijn dus laag, evenals het sterftepercentage, dat onder de 1% ligt." In heel het land doen telers er alles aan om de veiligheid van hun medewerkers te beschermen. "Er zijn vele protocollen in werking gesteld en iedereen moet zich hier strikt aan houden. We beseffen dat we het risico lopen dat bedrijven en fabrieken stil komen te liggen zodra het aantal besmettingen toeneemt. Onze telers leven de protocollen daarom nauwgezet na om de gezondheid van hun personeel te kunnen waarborgen. Op de lange termijn is het zaak om waakzaam te blijven om de pandemie succesvol te kunnen bestrijden maar ook voor het behoud van een vertrouwd imago," vertelt hij.
In logistiek opzicht waren de problemen te verwaarlozen volgens Beirute. Hij legt uit: "Toen alles begon, was er vanzelfsprekend een tekort aan containers en waren er logistieke knelpunten in China. De situatie is inmiddels gestabiliseerd en momenteel verloopt alles normaal. Bij de grenzen kunnen er echter wel problemen ontstaan omdat vrachtwagens die het land inkomen of verlaten zeer streng worden gecontroleerd maar dit heeft tot nu toe niet zoveel impact op het vervoer van agrarische producten gehad."
Ondanks dat de verstoringen niet al te problematisch waren, is de export de afgelopen maand wel afgenomen. Dit kan echter grotendeels worden toegeschreven aan het wegvallen van de wereldwijde foodservicemarkt. "De eerste drie maanden van het jaar groeide de export over de hele linie met 10% en die van agrarische producten met 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Vorig maand april nam de totale groei van de export met 5% af. Gezien de huidige situatie in de wereld is dat nog niet eens zo slecht. Het wegvallen van de foodservice zorgde voor de grootste verliezen. Het toerisme is afgenomen en hotels verbruiken minder voedsel dan normaal. Het feit dat mensen nu meer thuis eten, heeft wel iets van deze daling gecompenseerd maar zeker niet alles."
Beirute is desondanks optimistisch over de zomermaanden. "We hebben vernomen dat Europa niet dezelfde productie heeft dit jaar vanwege de pandemie. Normaal gesproken neemt onze handel in de zomermaanden af maar nu er wellicht minder Europees seizoensfruit op de markt is, hebben we misschien een kans om deze zomer onze afzet te verhogen," aldus Beirute.
Buyers Trade Mission-evenement in 2020 virtueel
Ieder jaar organiseert Costa Rica het evenement Buyers Trade Mission (BTM), waarvoor kopers uit 40 verschillende landen naar Costa Rica afreizen om er telers te ontmoeten. Tijdens dit evenement vinden er veel face-to-face ontmoetingen plaats, evenals bedrijfsbezoeken. Beirute: "Je kunt natuurlijk praten over je inspanningen op het gebied van duurzaamheid, arbeidsrechten en mensenrechten maar er kan natuurlijk niet op tegen het laten zien van dit alles aan potentiële afnemers. Ze kunnen dan met eigen ogen de waterkwaliteit zien, de manier waarop personeel wordt behandeld en de veiligheidsprotocollen waarmee wordt gewerkt op de plantages en in de pakstations, waarmee wij ons onderscheiden van de concurrentie."
Het evenement vindt meestal gedurende drie dagen plaats maar vanwege de pandemie zal het dit jaar gedurende een hele week virtueel plaatsvinden. "Hierdoor zal het evenement nog effectiever zijn en kunnen er nog meer ontmoetingen worden gepland. Tot dusver hebben we zeer goede feedback gekregen van internationale afnemers over het virtuele evenement maar het is wel de eerste keer dat we het op deze manier organiseren. Iedereen is echter positief dus we kijken er echt naar uit," zegt Beirute.
PROCOMER werkt momenteel hard aan het screenen van de afnemers en verkopers voor dit evenement. "Iedereen wordt onderworpen aan een streng valideringsproces. Dit draagt bij aan de hoge kwaliteit van het evenement. We koppelen afnemers aan aanbieders om te garanderen dat zij goed op elkaar afgestemd zijn qua producten en aantallen. Vanwege de virtuele aard van het evenement verwachten we dit jaar een groot aantal deelnemers," zegt Beirute tot slot.
Voor meer informatie over het Costa Ricaanse exportaanbod, neem contact op met één van de Trade Promotion Offices van PROCOMER.
Europa:
Alexander Román
Email: aroman@procomer.com
Jorge Zamora
Email: jzamora@procomer.com
Noord-Amerika:
Maykool López
Email: mlopez@procomer.com
Zacarías Ayub
Email: zayub@procomer.com
Michelle Corriols
Email: mcorriols@procomer.com