Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AMI live - vooruitzichten voor de aspergemarkt met Michael Koch

"Er zullen in ieder geval tot en met 24 juni asperges beschikbaar zijn"

De aspergemarkt heeft dit jaar met bijzondere omstandigheden te maken. De beperkingen door het coronavirus, in de vorm van een nog groter gebrek aan seizoensarbeiders en de gesloten horeca, hebben natuurlijk uitwerkingen op de markt. In een AMI live webinar gaf Michael Koch een overzicht van de aspergemarkt en deelde hij de vooruitzichten voor het verdere verloop van dit buitengewone aspergeseizoen.


Een fragment van de presentatie © AMI

Noemenswaardig is de prijstrend, aangezien de prijzen tot afgelopen week niet onder het niveau van vorig jaar zakten. In theorie een goede ontwikkeling: "Ook bij aanbiedingsacties lagen de prijzen over het algemeen boven die van vorig jaar. De marges van de handel waren echter zeer groot, waardoor deze prijsstijging onvoldoende bij de telers terechtkwam, die dit jaar tenslotte buitengewoon hoge kosten moesten dragen." Tot in week 20 moesten consumenten gemiddeld 30-40% meer voor asperges betalen dan in 2019.


Een fragment van de presentatie © AMI

Verbruik verplaatst zich
Van het begin af aan was er de hoop dat het aspergeverbruik van de horeca zich naar de privéconsumptie zou verplaatsen. "Dat is deels ook gebeurd. In maart konden we een groei van 24% registreren, in april was de stijging geringer maar nog steeds 5% vergeleken bij vorig jaar.“

De toegenomen toeloop bij boerderijwinkels en weekmarkten was slechts voor een deel voelbaar voor de aspergeverkoop, vooral omdat asperges hier sowieso een speciale positie innemen. "De asperge is een product waarbij de grotere verkoopkracht in de directe verkoop ligt. Desondanks was er in maart ook een verkoopstijging te zien bij de discounters, wat toe te schrijven is aan de hamsterinkopen.“

Minder aanbiedingsacties
In z'n totaliteit was de asperge minder vaak in de aanbieding. "Juist vanwege de onzekerheden aan het begin van het seizoen heeft de retail zich bij de planning iets teruggehouden. Vlak voor het Pinksterweekend is het aantal aanbiedingsacties echter gestegen.“ Ook zijn de aanbiedingsprijzen dit jaar hoger geweest dan vorig jaar, ziet Michael: "Dit jaar waren er zelfs aanbiedingsprijzen die boven de grens van 9,99 euro lagen – dat is bijzonder ongebruikelijk. De laagste prijs lag in de afgelopen kalenderweek op 4 euro per kilo, wat gezien de extra productiekosten voor de telers, eenduidig te laag is.“

Kopersreikwijdte groter dan vorig jaar
In het afgelopen jaar nam de vraag naar asperges vanuit de consumenten na week 19 af. "In seizoen 2020 zien we nog steeds een sterke afzet. Daarom valt er te verwachten dat de inkoophoeveelheid ook in week 20 in mei groter uit zal vallen dan vorig jaar.“

Vanuit het publiek van het webinar kwam de vraag naar een seizoenseinde voor de traditionele datum 24 juni. Dat zal, aldus Michael, waarschijnlijk geen eenduidige trend zijn: "Enkele bedrijven zijn vroeger begonnen en hadden slechts weinig personeel ter beschikking. Dat spreekt voor een vroeg seizoenseinde. Aan de andere kant hebben sommige bedrijven de seizoensstart ook vertraagd om de aankomst van de seizoensarbeiders af te wachten. Daarom ga ik er vanuit dat er geen grote afwijkingen van het normale verloop zullen zijn. Er zullen in ieder geval tot en met 24 juni asperges beschikbaar zijn."

Op de vraag of de opening van de horeca nog grote uitwerkingen zal hebben, antwoordt Michael: "De horeca is weliswaar geopend maar loopt niet op volle toeren. Aan de ene kant heeft dat economische redenen, want in deze onzekere situatie denken de consumenten misschien wat langer na of ze buiten de deur gaan eten. Aan de andere kant is de sfeer met maskers en afstand houden niet zo gezellig, wat sommigen kan weerhouden. Bovendien tonen de cijfers dat de aspergeconsumptie deels naar huis verplaatst werd - daarom verwacht ik een bepaalde verzadiging.“

Afsluitend vat Michael zijn verwachtingen samen: "Na Pinksteren wordt het aanbod kleiner en de prijzen in de retail zullen vermoedelijk stijgen. Er zullen ook wel geen grotere partijen meer zijn. Minder aanbiedingsacties zullen voor een verbetering van de afzet in de directe verkoop zorgen." Over het algemeen ziet men echter ook het naderende seizoenseinde: "Er bestaat een verzadigingsgevoel, nog versterkt door het warme weer, waarbij men andere producten prefereert boven de asperge. Ook de reeds genoemde redenen van economische onzekerheid en horecabeperkingen zullen zich op het verdere verloop uitwerken.“


Een fragment van de presentatie © AMI

Ook in de komende week zal er weer een seizoensvooruitzicht door de AMI-academie worden gegeven, dan over het onderwerp hardfruit en onder leiding van Ursula Schockemöhle. Hier kunt u zich aanmelden.

Publicatiedatum: