PortXchange leidt tot kortere wachttijd bij vertrek

Tijdens een trial met het digitale informatieplatform PortXchange (voorheen Pronto) is de gemiddelde wachttijd bij vertrek van Maersk-schepen bij APM Terminals Rotterdam fors gedaald. Dit levert voor alle betrokkenen winst op: terminal, rederij, scheepsagent en nautische dienstverleners.

Aan de trial namen APMT, Maersk, scheepsagent Inchcape Shipping Services (ISS), de sleepdiensten Svitzer en Fairplay en het Loodswezen deel. Uit een nulmeting bleek dat de tijd tussen het afronden van de cargo handeling op de terminal en het vertrek van het schip van de kade (idle time on departure) bij 177 schepen gemiddeld 47 minuten bedroeg. Dit moest sneller kunnen.

Havenbezoek minimaliseren
“Als Rotterdamse haven zetten we in op efficiënte havenbezoeken”, zegt Anne Geelhoed, business consultant bij het Havenbedrijf Rotterdam. “Schepen moeten na de cargo handling efficiënt kunnen vertrekken. De tijd tussen de besteltijd van nautische dienstverleners en het daadwerkelijke vertrek moet minimaal zijn. Hierdoor kunnen we allemaal onze resources optimaal inzetten.” Via PortXchange faciliteert het Havenbedrijf Rotterdam het delen van planningen en real time statusinformatie tussen alle betrokken partijen. Dit maakt inzichtelijk wanneer nautische diensten zijn besteld en geleverd. Zodra de terminal kan inschatten wanneer de cargo handling klaar is, bestelt hij de nautische dienstverleners bij de agent. Deze krijgen via PortXchange ruim op voorhand te horen hoe laat zij op de terminal worden verwacht.

Wederzijds inzicht en begrip
Het is belangrijk om vertragingen op de terminal of bij nautische dienstverleners tijdig met de andere ketenspelers te delen. Hierdoor kunnen zij hun planning nog aanpassen. Een sleepboot kan wellicht eerst nog een ander schip bedienen of rustiger naar de terminal varen, wat brandstof bespaart. Aangezien dit onderlinge samenwerking vereist, namen de deelnemers aan de trial een kijkje in elkaars keuken. Het team bezocht onder meer de planningsafdeling van Fairplay. “Dit kweekt begrip voor elkaars processen, uitdagingen en afwegingen”, zegt Michiel Zeevaart van ISS. Ivo Terpstra van APMT beaamt: “Je leert met een bredere blik naar de keten te kijken. Welke factoren kunnen tot vertraging leiden? Wie komt wanneer in actie?” Eddo Idzinga van Maersk: “Hierdoor kun je snel stappen zetten zonder moeilijke data analyse.”

Terugkijken en voorspellen
Na de start van de trial in september 2019 vergeleken de partners wekelijks gezamenlijk de planningen en daadwerkelijke uitvoering. De focus lag op schepen met een wachttijd bij vertrek van meer dan 45 minuten. Geelhoed: “Op basis van data in PortXchange zien we welke calls vertragen en waarom. Als de bunkering te dicht bij de vertrektijd ligt, kun je gezamenlijk anticiperen. Kan de bunkering worden vervroegd of bestellen we de nautische dienstverleners later?”

Forse tijdswinst
In januari was de gemiddelde wachttijd bij vertrek gedaald van 47 naar 32 minuten. Volgens Michiel Zeevaart hadden regelmatige updates van de terminal hier een grote rol in. “Je bent vooral bezig met je eigen processen en gaat ervan uit dat de terminal klaar is op het moment dat de nautische dienstverleners zijn besteld. Vertragingen of versnellingen op de terminal werden vroeger vaak niet gemeld. Dat gebeurt nu wel.” Terpstra, die binnen APMT een groot pleitbezorger van PortXchange is, noemt dit mede een kwestie van goed fatsoen: “Er kan altijd iets gebeuren waardoor we onze planning niet halen. Het is logisch om dit te melden, aangezien wij de partij zijn die besteld heeft.”

Laagdrempelig updaten
Sleepdienst Fairplay is sterk aangewezen op het tijdig ontvangen van deze allerlaatste informatie, zegt Fairplay-manager Set van den Bout: “Als onze sleepboten moeten wachten loopt onze planning in de soep. Een sleepboot die wij naar een schip sturen, kunnen wij niet elders inzetten. Dezelfde boot die het vertrekkende schip begeleidt, haalt vaak het volgende naar binnen.” Fairplay, ISS en Maersk zouden nog regelmatiger updates van de terminal willen ontvangen. Van den Bout: “Waarom maken we er geen spelletje van? Zet KPI’s in PortXchange, die je maandelijks evalueert. Hoe vaak is het gelukt dat een zeeschip dat besteld is op de afgesproken tijd kan vertrekken?”

Focus vasthouden
De samenwerkende partijen zien de verdere ontwikkeling van PortXchange met belangstelling tegemoet en sporen andere marktpartijen aan zich aan te sluiten. Ze geven aan PortXchange te blijven gebruiken. Van den Bout: “Verdere integratie van PortXchange in onder meer HaMIS zou ons helpen nog beter overzicht te behouden. Dit is het programma waar de bestellingen van de sleepboten in staan.” Idzinga: “De Rotterdamse haven is al goed op weg om de efficiency verder te vergroten. Echter, we moeten niet vergeten dat ook kleine vertragingen bij elkaar opgeteld tot hoge kosten leiden. Alles draait om voorspelbaarheid en betrouwbaarheid. Laten we de focus uit de trial vasthouden.”


Vervolgstappen

Inmiddels is een groot deel van de Rotterdamse containersector aangesloten op PortXchange, waaronder alle deepsea terminals. Het Havenbedrijf Rotterdam richt zich nu ook op het aansluiten van andere segmenten. Geelhoed: “De natte en droge bulkvaart hebben ook te maken met veel ketenpartijen. Hier kan PortXchange bijdragen aan een efficiënte samenwerking. Naast de nautische dienstverleners werken we al samen met surveyors, waterzijdige dienstverleners zoals ophaaldiensten van afval(water) en landzijdige leveranciers. Faciliteren van ketensamenwerking maakt, naast solide infrastructuur, van Rotterdam een aantrekkelijke haven om business mee te doen.”

Bron: Port of Rotterdam


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven