Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Amery - The Watercress Company, VK

"Afzet waterkers iets beter dan vorig jaar"

Ieder jaar komt er weer meer bewijs dat waterkers een waar 'superfood' is. Het is al lange tijd bekend dat waterkers erg gezond is maar het duurt nu eenmaal even om alle wetenschappelijk bewijs hiervoor te verzamelen. 

Tom Avery van The Watercress Company zegt zijn bedrijf de afgelopen twaalf maanden heeft samengewerkt met het Britse voedingscentrum BDA (British Dietary Association). Een bedrijf dat informatievideo's over voeding maakt voor de NHS, (de nationale gezondheidsdienst), heeft ook gevraagd om te mogen filmen op het bedrijf. 

“We hebben een tweedeling aan moeten brengen in de manier waarop we onze waterkers aan de man brengen. We doen het doorgaans zeer goed in de leeftijdscategorie 40+, wat te danken is aan het feit dat deze groep consumenten al weet wat waterkers voor je doet. De andere groep is de leeftijdcategorie 20+, waar we ons richten op gezondheid en voeding," legt Tom uit. "We gingen hiervoor naar sportscholen en plaatsten er een koelkast met gratis zakken waterkers gedurende één of twee weken en zagen dat er iedere dag wel 200 zakken werden meegenomen. Toen de sportscholen moesten sluiten vanwege Covid-19 hebben we onze koelkasten overgebracht naar het Local Trust ziekenhuis en ze in de kantine werden geplaatst, waar mensen de zakken gratis mee konden nemen. We vulden ze dagelijks bij en gedurende een periode van tien weken werden er ongeveer 15.000 zakken waterkers aan het zorgpersoneel verstrekt."

Van oudsher draait het in de ziekenhuisvoedselsector om budgetten en dit leidt dan vaak weer tot het sluiten van compromissen, die niet altijd op de voedingswaarde zijn gebaseerd maar vooral op de prijs. Geld uitgeven aan waterkers is wel het laatste wat zij zouden doen."

 

“Eén van mijn doelstellingen is dan ook het verwerken van afvalproduct van ons bedrijf tot een voedzame, gezonde basis voor soep voor ziekenhuizen in heel het VK. We zouden ons afval, dat de ene dag tot wel 10 ton op kan lopen en de andere dag 500 kilo bedraagt, kunnen verwerken en mengen met alle ingrediënten die nodig zijn om soep te bereiden, met uitzondering van water. Vervolgens kunnen we dit in blokken persen en invriezen. De blokken kunnen naar ziekenhuizen in alle delen van het VK worden gestuurd, die hiermee een zeer voordelige maar uiterst voedzame basis voor soep tot hun beschikking zullen hebben. We hebben hier al uitvoerig over gesproken maar momenteel is het plan even op een zijspoor beland. Het het zal echter zeker opnieuw worden opgepakt omdat de NHS en Innovation UK er veel interesse in hebben."

The Watercress Company levert grondstoffen aan de foodservicesector, levensmiddelenproducenten, verpakkers, etc. Ook verpakt het bedrijf sla op haar eigen locatie. De zakken sla worden geleverd aan lokale restaurants. Deze activiteit is echter stil komen te liggen tijdens de lockdown. 

“Momenteel loopt onze afzet van waterkers iets voor op die van vorig jaar ondanks het feit dat de foodservicemarkt momenteel weg is gevallen. De retailafzet is echter gegroeid en dit komt mede omdat mensen nu veelal thuis eten, zo gezond mogelijk willen leven en  goede maaltijden willen bereiden. Je kunt nu eenmaal niet iedere dag pasta eten! Er zit echter ook veel hard werk en promotie achter. We hebben hiervoor met koks samengewerkt die momenteel niets om handen hebben en hen waterkers toegezonden. Zij hebben de groenten verwerkt in recepten en hierbij onze naam regelmatig laten vallen, waardoor het gat in de afzet werd gecompenseerd."

"We leveren aan onafhankelijke retailers, die er ook tijdens de lockdown zeer goed in geslaagd zijn om hun hoogwaardige niveau van dienstverlening op peil te houden. Zij verkeren in een positie om snel te schakelen omdat ze een korte toeleveringsketen hebben. Ook onze supply chain is ongelooflijk kort. De waterkers die deze ochtend is geoogst, ligt morgen al in de winkel. Het gaat er ook om hoe snel je de afzet kunt aanjagen. Het eerste waar we in hebben geïnvesteerd na de lockdown was in een fulltime social media-medewerker aangezien iedereen nu veel meer tijd heeft om online te zijn. Ik wist dat het inzetten van social media zeker nu zou lonen."

Voor meer informatie: 
Tom Amery
The Watercress Company
Email: tom.amery@thewatercresscompany.com 
Tel: +44 (0)1929 401400
www.thewatercresscompany.com 

 

Publicatiedatum: