Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meeste Amerikanen hebben voorkeur voor fysieke winkels

VK: Costcutter weer op winst
De supermarktgroep Costcutter heeft na een sterk jaar weer winst weten te genereren. In de periode van 1 januari tot 31 december steeg de omzet jaar op jaar met 10% tot £ 426 mln (€ 475,5 mln). De bruto winst steeg met meer dan £ 9 mln (€ 10,05 mln) tot een positief resultaat van £ 5,1 mln (€ 5,69 mln). Volgens CEO Darcy Willson-Rymer kwam het sterke resultaat door het Shopper First initiatief. Deze strategie gaat uit van een demografisch overzicht voor elke afzonderlijke vestiging, zodat per winkel een assortiment kan worden opgezet dat beter aansluit met de omliggende klantenbasis.
Bron: conveniencestore.co.uk 

Japan: FamilyMart heeft bij 5% van het netwerk kortere openingstijden
De Japanse buurtwinkelketen FamilyMart heeft aangegeven dat bij 787 vestigingen in het winkelnetwerk per 1 juni kortere openingstijden worden geïmplementeerd. Van alle FamilyMart-winkels waar de openingstijden worden aangepast zal 70% gebruik maken van kortere openingstijden voor alle dagen. De rest zal alleen op zondagen korter open zijn. Bij 57,5% van de betreffende winkels is de reden voor de kortere openingstijden het tekort aan arbeidskrachten. Bij 18,9% is sprake van te weinig klandizie in de nachtelijke uren. Bij 16,1% worden de kortere openingstijden gehanteerd om de werkomgeving te verbeteren.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Carrefour introduceert afhaaldiensten in VAE
Carrefour, dat in de Verenigde Arabische Emiraten actief is via de partner Majid Al Futtaim, introduceert in deze regio een nieuwe afhaaldienst. Consumenten kunnen hiermee online bestelde boodschappen op eigen gelegenheid afhalen bij vestigingen van de retailketen. Carrefour heeft de nieuwe online service opgezet in verband met de toegenomen vraag naar online mogelijkheden in verband met de coronacrisis.
Bron: cbnme.com 

Israël: Shufersal heeft meer omzet en winst in eerste kwartaal
Shufersal, de grootste supermarktketen van Israël, had in het eerste kwartaal een sterke toename in winst en omzet. De reden voor dit resultaat is zowel de uitbraak van het coronavirus als de festiviteiten rondom de paasdagen. Volgens Shufersal werd in het eerste kwartaal een winst behaald van 90 mln shekels (€ 23,4 mln), ten opzichte van de 48 mln shekels (€ 12,5 mln) in dezelfde periode van het jaar ervoor. De omzet steeg met 19% tot 3,7 mld shekels (€ 960,8 mln). De vergelijkende winkelomzet nam met 17,5% toe. Het aandeel binnen de totale omzet van online retail stond in het afgelopen kwartaal op 17,5%. In dezelfde periode van vorig jaar was dit nog 16%. In april van dit jaar was het aandeel van online retail gestegen tot 19,7%.
Bron: uk.reuters.com 

Casino wil in Frankrijk 300 buurtwinkels openen
De Franse retailer Casino is van plan om in de thuismarkt 300 nieuwe buurtwinkels te openen. De keten wil op deze manier beter inspelen op de behoefte van de consument aan nabijgelegen winkels. "De toekomst voor supermarkten komt neer op zo dicht mogelijk bij de klant staan. Daarom gaan we in het komende jaar bijna 300 buurtwinkels openen", aldus CEO Jean-Charles Naouri. "Het einde van de lockdown kenmerkte zich door veel activiteit bij buurtwinkels, supermarkten en via e-commerce. Dat staat in schril contrast met de afname in omzet die duidelijk bij hypermarkten te zien is".
Bron: esmmagazine.com 

Filipijnen: Puregold breidt online uit voor post-COVID-19-samenleving
Puregold Price Club heeft aangegeven zijn online retailmogelijkheden uit te willen bereiden. Door de pandemie zijn steeds meer Filipijnse inwoners overgestapt op online supermarkten. Op dit moment bieden nog 40 winkels van Puregold online mogelijkheden, maar met het einde van 2020 moet dit aantal zijn uitgebreid naar minstens 100 locaties.
Bron: news.abs-cbn.com 

VK: Supermarket REIT en BAPTL vormen joint venture
Het Britse vastgoedbedrijf Supermarket Income REIT heeft een joint venture opgezet met British Airways Pension Trustees Limited (BAPTL). Namens BAPTL zal Supermarket Income REIT een aandeel van 25,5% in British Land Plc nemen. British Land Plc vormt een portfolio van 26 supermarktlocaties, die door de keten Sainsbury's worden gebruikt. Het aandeel in British Land Plc is overgenomen voor £ 102 mln (€ 113,9 mln), wat een bedrag is waar beide partners evenveel aan hebben bijgedragen. De andere aandeelhouders in de portfolio zijn Sainsbury's (49%) en Aviva (25,5%).
Bron: propertyfundsworld.com 

Retailers in Hong Kong willen bescherming tegen uitzetting
De grootste branchevereniging voor retailers in Hong Kong heeft bij de lokale overheid een oproep gedaan om huurders beter te beschermen tegen de eisen van huurbazen. Huurders moeten volgens de organisatie voor minstens negen maanden worden beschermd tegen uitzetting of juridische stappen, als ze in gebreke zijn om aan de huur te voldoen. Voor veel retailers is het betalen van de huur een groot probleem geworden in verband met zowel de politieke onrust van vorig jaar als de uitbraak van het coronavirus.
Bron: uk.reuters.com 

Hongarije: SPAR introduceert landelijk duurzame verpakking
SPAR gaat in heel Hongarije duurzame verpakking doorvoeren. Vorig jaar is met het verpakkingsmateriaal met succes een testfase afgerond. Het materiaal zorgt ervoor dat er minder plastic wordt verbruikt. De verpakking komt onder andere in de vorm van herbruikbare zakken voor AGF en deegproducten.
Bron: spar-international.com 

Amazon kondigt wereldwijd projecten voor duurzame energie aan
Amazon heeft vijf nieuwe projecten aangekondigd voor duurzame energie in China, Australië en de VS. De projecten moeten ervoor zorgen dat Amazon met 2024 voor 80% op duurzame energie leunt. Met 2030 moet het gehele bedrijf uitsluitend van duurzame energie gebruik maken, wat doelstelling is die mogelijk in 2025 al kan worden behaald. Ook wil Amazon met 2040 geheel CO2-neutraal zijn. Het eerste project betreft een centrale die gebruik maakt van zonne-energie, die in Shandong in China komt te staan. Als dit project eenmaal is voltooid, zal dit per jaar voor 128.000 megawatt-uren aan energie leveren.
Bron: pv-magazine.com 

VS: Wegmans herziet wegens coronacrisis aanpak voor winkeluitbreidingen
Nu de situatie in de VS na maanden in lockdown te hebben gezeten zich langzaamaan weer herstelt, overweegt Wegmans nieuwe vestigingen te openen. De retailgroep gaat dit echter wel op een meer voorzichtige manier doen. Het bedrijf heeft te kennen gegeven dat er nu uit wordt gegaan van een specifiek tijdsframe waarin een nieuwe locatie voor klanten wordt geopend. Dit jaar wil de in New York gevestigde keten drie vestigingen openen. Deze bevinden zich in Harrison in New York, in  West Cary in North Carolina en in Tysons Corner, Virginia. In verband met de maatregelen voor sociale afstand worden er geen feestelijke openingen gehouden.
Bron: supermarketnews.com 

VS: SpartanNash heeft meer omzet dankzij pandemie in eerste kwartaal
Mede door de toegenomen vraag naar levensmiddelen wegens het coronavirus zag SpartanNash zijn omzet in het eerste kwartaal met dubbele cijfers toenemen. Dit gold zowel voor eigen vestigingen als voor retailpartners via het groothandelssegment van het bedrijf. De winst per aandeel kwam hierdoor hoger uit dan analisten van Wall Street hadden verwacht. In de periode van 16 weken tot 18 april werd een netto omzet gegenereerd van $ 2,86 mld (€ 2,6 mld). Ten opzichte van de $ 2,54 mld (€ 2,31 mld) van het vorige jaar is dat een toename van 12,4%.
Bron: supermarketnews.com 

Meeste Amerikanen hebben voorkeur voor fysieke winkels
Hoewel online retail door het coronavirus een onmiskenbare opmars heeft gemaakt, geven de meeste Amerikaanse consumenten nog steeds de voorkeur aan fysieke winkels. Dit geldt met name voor de aanschaf van verse groente en fruit. Volgens het marktonderzoeksbureau Radiant Insights is verse AGF een belangrijke reden waarom de ontwikkeling van de online supermarktsector mogelijk geremd blijft. Veel consumenten willen graag zelf verse groente en fruit uit schappen kiezen tijdens een supermarktbezoek.
Bron: foodinstitute.com 

VS: Southeastern Grocers opent 8 Winn-Dixie-winkels
Southeastern Grocers Inc. (SEG), het moederbedrijf van de supermarktketens Bi-Lo, Fresco y Más, Harveys Supermarket en Winn-Dixie, heeft plannen onthuld om het netwerk van Winn-Dixie in Florida voor het einde van dit jaar uit te breiden met acht nieuwe vestigingen. De retailgroep heeft onlangs een aantal voormalige Lucky’s Market-locaties overgenomen in Fort Myers, Gainesville, Lake Mary en Melbourne, als ook een aantal vestigingen van Earth Fare in Boynton Beach, Jacksonville, Lakewood Ranch en Viera.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: