Moldavische kersenexporteur focust op nieuwe Europese markten

Het Moldavische kersenseizoen staat op het punt te beginnen. Hoewel het land te maken had met wat voorjaarsvorst, waren de producten nog lang niet verloren gegaan. Voor één exporteur brengt dit jaar hopelijk nieuwe Europese klanten binnen, bovenop zijn bestaande klantenkring in Rusland en Wit-Rusland.

Volgens Adrian Cojocaru, hoofd marketing van MoldovaFruct, hadden de kersen niet al te veel last van de voorjaarsvorst die het land trof: "De AGF-producten in Moldavië hebben het zwaar te verduren gehad, omdat er enkele voorjaarsvorsten waren, waardoor veel gewassen verloren zijn gegaan. Gelukkig was de impact op de kersen niet zo groot als we aanvankelijk dachten. In feite verwachten we dat de kersen dit seizoen groter zullen zijn. Over het algemeen levert ons land meer dan 15 duizend ton kersen op, maar dit jaar verwachten we ongeveer tien procent minder te oogsten. Toch zullen we nog steeds belangrijke hoeveelheden hebben voor de export, aangezien de leden van onze vereniging alleen al meer dan tweeduizend ton kersen per jaar exporteren."

Coronacrisis: zowel positieve als negatieve effecten
Met covid-19 in de wereld was dit seizoen duidelijk heel anders qua zakendoen. Cojocaru had zijn klanten graag persoonlijk ontmoet. "Het coronavirus had zeker een impact op het bedrijf, zowel positief als negatief. We verwachten dit jaar meerdere nieuwe klanten in Europa te krijgen, maar tegelijkertijd hadden we graag onze bestaande partners in Duitsland persoonlijk willen bezoeken. Onze belangrijkste markten zijn Rusland en Wit-Rusland. We exporteren ongeveer 90 procent van onze totale export naar deze gebieden. We focussen ons echter op het bereiken van enkele Europese markten, zoals Italië en Frankrijk.

Geen grote concurrentie
Moldavië hoeft niet echt te concurreren met andere kersenproducerende landen, omdat hun markten minder gericht zijn. "Turkije heeft een enorme kersensector, maar wij zien ze niet echt als een concurrent. Ze richten zich op andere markten dan wij en bovendien is de vraag groot genoeg voor iedereen om naast elkaar te bestaan. Dat betekent niet dat we niet streven naar verbetering. We willen onze nieuwe verpakkingen binnen een maand onthullen en hebben hard gewerkt aan het updaten van de website van onze vereniging," vertelt Cojocaru.

Nieuwe website
Iurie Fala, directeur van Moldova Fruct, legt uit waarom zij haar website een grote upgrade heeft gegeven: "De website is ontwikkeld in het kader van de aanpassing van de Moldavische Fruct-identiteit en het handelsmerk 'Moldova - taste makes the difference' aan de moderne trends in de sector. De website is gericht op internationale kopers die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, waaronder de uitzonderlijke smaak van Moldavisch fruit."

"De nieuwe website wordt geleverd met een aantal functies om het de gebruiker gemakkelijker te maken," zegt Fala. "Ons nieuwe webplatform maakt het mogelijk de producten en diensten van de leden van Moldova Fruct gebruiksvriendelijker te filteren, waardoor de kopers gemakkelijker toegang krijgen tot hun potentiële leveranciers. De site zal de vereniging dienen om kopers over de hele wereld virtueel een groeiend aanbod van kwalitatief hoogstaand fruit, van verschillende variëteiten, te presenteren dat met zorg en verantwoordelijkheidsgevoel door de leden van Moldova Fruct wordt geteeld."

"Onze nieuwe website zal een aanvulling vormen op de inspanningen voor de promotie van fruit op internationale tentoonstellingen en tijdens handelsmissies. Het is vooral belangrijk in deze periode met reisbeperkingen, dat een website deze evenementen kan vervangen," besluit Fala.

Voor meer informatie:
Adrian Cojocaru
Moldavië Fruct
+373 691 406 14
acojocaru@moldovafruct.md
www.moldovafruct.md/en


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven