De combinatie van mooi weer en een feestdag droeg vorige week bij aan een sterke stijging in de verkoop van de supermarkten. Voor de week die eindigde op 24 mei (week 21 2020) steeg de omzet van de Nederlandse supermarkten met 14,2% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus Nielsen.
"Met de sluiting van de horeca vieren veel Nederlandse shoppers het mooie weer en de vrije dagen door hun favoriete artikelen in de supermarkt te kopen - wat vorige week resulteerde in een omzet van 901 miljoen euro", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "We zien deze trend ook in heel Europa, want verschillende alcoholische drankencategorieën, waaronder gin, rum, tequila, vermout, sherry en natuurlijk bier, zijn de afgelopen weken vrij snel gegroeid”.
“In Nederland verwachten we dat de stijgende trend van alcoholische dranken geleidelijk zal afvlakken als gevolg van de heropening van de Horeca op 1 juni”, aldus Vrancken. “We verwachten echter niet dat we op korte termijn weer op een normaal niveau zullen komen. Dit is omdat mensen de sociale afstand blijven volgen.”
Voor meer informatie:
Nielsen
www.nielsen.com