Foodpanda bezorgt boodschappen in de Filipijnen
De maaltijdbezorgdienst Foodpanda breidt in de Filipijnen uit met het bezorgen van boodschappen. Het platform werkt hiervoor samen met een aantal grote retailers, zoals 7-Eleven. De app van Foodpanda is uitgebreid met een speciale functie onder de naam "Shops".
Bron: insideretail.asia
Amazon financiert natuurproject in Berlijn
In Berlijn wordt een Europees project op het gebied van milieubescherming ingezet, dat is gefinancierd door Amazon. Het project onderzoekt naar manieren waarop de groenvoorziening in Berlijn kan worden verbeterd. Meer natuurzones in de Duitse hoofdstad kunnen bijdragen aan bescherming tegen klimaatverandering voor de inwoners. Vanaf juni zal de non-profit-organisatie The Nature Conservancy (TNC) samenwerken met het bestuur van het West-Berlijnse district Charlottenburg-Wilmersdorf om de omgeving in kaart te brengen. Vervolgens worden er plannen opgesteld om meer bomen, gras en bloemen te planten en om natuurgebieden te restaureren. Voor de komende vijf jaar zal Amazon zorgen voor financiering van € 3,75 mln voor dit project.
Bron: reuters.com
Aldi introduceert stoplichten bij winkelingang
Aldi heeft een nieuw geautomatiseerd stoplichtsysteem geïnstalleerd bij winkelingangen van Britse vestigingen. Op deze manier kan de keten beter controle houden over het aantal klanten dat de winkels in en uit loopt. Het stoplichtsysteem wordt zodoende in combinatie met andere maatregelen voor het behouden van sociale afstand gebruikt. De nieuwe technologie is met succes in een pilotfase getest en wordt binnenkort landelijk ingezet. .
Bron: aldipresscentre.co.uk
Italië: Conad opent winkels onder merk Spazio Conad
Conad heeft nieuwe winkels toegevoegd aan het merk Spazio Conad. Spazio Conad is een nieuwe keten, die voort borduurt op het voormalige netwerk van Auchan Retail Italia. Onlangs opende Conad Nord Ovest twee Spazio Conad-locaties in Palazzolo sull'Oglio en Rivoli. Rond medio 2020 wil de keten de helft van de 69 Auchan-winkels hebben heropend als Spazio Conad-locaties. Op dit moment bestaat het netwerk van Spazio Conad uit 19 winkels.
Bron: esmmagazine.com
PLUS tekent exclusieve overeenkomst voor electronische labels
Pricer AB, een Zweeds bedrijf gespecialiseerd in elektronische labels, heeft een exclusieve overeenkomst getekend met het Nederlandse PLUS Retail. PLUS gaat het labelsysteem van Pricer gebruiken bij de meer dan 265 winkels in het eigen netwerk. Ook gaat PLUS gebruik maken van cloudtechnologie van Pricer. In de overeenkomst tussen de twee bedrijven zijn verder geen minimum-volumes voor afname afgesproken.
Bron: pricer.com
VK: Lidl gebruikt wasmachine voor winkelwagens
Lidl gaat gebruik maken van een oplossing van het Nederlandse bedrijf Clean Trolley. De machine van dit bedrijf is een soort wasmachine zoals deze ook bij auto's wordt gebruikt, maar dan toegepast op winkelwagens. Volgens de makers kan het systeem binnen een halve minuut 30 winkelwagens reinigen en zo volledig virusvrij maken. De oplossing van Clean Trolley wordt in het Verenigd Koninkrijk gedistribueerd door Wilkinson Mobile Catering.
Bron: birminghammail.co.uk
VK: meer omzet bij supermarkten door minder strenge lockdown
De omzet van de Britse supermarktsector steeg in de periode van 12 weken tot 17 mei met 14,3%, aldus statistieken van Kantar. De omzettoename is de snelste ooit, sinds dat in 1994 werd begonnen om deze statistieken bij te houden. Volgens Fraser McKevitt van Kantar beslaat de afgelopen periode van drie maanden zowel de periode vlak voor de lockdown, waarin consumenten en masse voorraden aan gingen leggen, als de acht weken waarin iedereen zo veel mogelijk thuisbleef. Hoewel er dus sprake is van een recordomzet, zijn de prognoses voor de supermarktsector minder positief. Veel ketens merken hoe er sterk minder omzet wordt gegenereerd met on-the-go producten, maaltijden en snacks. Vaak zijn deze categorieën goed voor een kwartaalomzet van £ 1 mld (€ 1,12 mld), waar dit keer echter geen sprake van is.
Bron: kantarworldpanel.com
India: Avenue Supermarts overtreft verwachtingen voor vierde kwartaal
Avenue Supermarts, het bedrijf dat in India verantwoordelijk is voor de keten DMart, heeft tijdens het vierde kwartaal resultaten behaald die beter uitvielen dan analisten hadden verwacht. De omzet van het vierde kwartaal steeg jaar op jaar met 23%, waarbij het grootste deel van de omzetgroei in januari en februari plaatsvond. In maart was de omzet groei wegens de nationale lockdown 11%. De extra omzet kwam met name tot stand dankzij de 38 nieuwe vestigingen in het eigen netwerk. In het rapport van Avenue Supermarts kwam verder naar voren dat tijdens de lockdown slechts de helft van het winkelnetwerk actief bleef. Ook was het winkelverkeer bij deze 50% fors afgenomen. De omzet bij deze winkels werd voornamelijk gegenereerd door de afzet van dagelijkse benodigdheden en levensmiddelen.
Bron: cnbctv18.com
Mexico: Walmart betaalt teruggeschaalde belasting van $358 mln
Walmart de Mexico heeft na overleg met de Mexicaanse overheid voor $ 358 mln (€ 325,7 mln) aan belastingen betaald. Aanvankelijk had Walmex vanwege de verkoop van een restaurantketen meer belastingen moeten betalen. Het bedrijf heeft voor de evaluatie van de inkomstenbelasting over de periode van 2014 tot 2018 nauw met de Mexicaanse belastingdienst samengewerkt. De president van Mexico, Andres Manuel Lopez Obrador, wil een strenger beleid voor belastingheffingen hanteren. Jaar op jaar is er in de eerste vijf maanden van 2020 dan ook meer belasting geïnd door de Mexicaanse overheid.
Bron: reuters.com
Ahold Delhaize USA benoemt nieuwe directeur voor Giant Food
De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize heeft Ira Kress aangesteld als de nieuwe directeur van de keten Giant Food. Kress is per direct actief in zijn nieuwe functie. Hij heeft volgens Ahold Delhaize USA-CEO Kevin Holt al 36 jaar een leiderschapsrol gespeeld bij Giant Food. “Ira is sinds de zomer van vorig jaar actief als interim-directeur bij Giant Food. Hij heeft het merk voortdurend met succes geleid. Hij is een uitstekende leider, met een sterke focus op de klant, medewerkers en de lokale gemeenschap."
Bron: aholddelhaize.com
VS: Dollar General breidt versaanbod uit
Dollar General heeft bij twee onlangs gerenoveerde vestigingen in Baton Rouge in Louisiana een versafdeling geïnstalleerd. Het is voor het eerst dat bij deze winkels verse groente en fruit worden aangeboden. Volgens de discountketen worden nu bij 650 van de meer dan 16.000 locaties in het winkelnetwerk versproducten aangeboden. De redenen voor de focus op verse AGF zijn aan de ene kant de inspanningen van Dollar General om het assortiment te verbeteren en aan de andere kant wegens druk vanuit de lokale politiek. Het stadsbestuur van Baton Youge wil de eetgewoontes van zijn inwoners verbeteren en de consumptie van verse AGF stimuleren.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Giant gebruikt app tegen voedselverspilling
De supermarktketen Giant maakt gebruik van de app Flashfood. Met deze app kunnen consumenten versproducten zoals AGF, vlees en deegproducten aanschaffen, waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Via de app worden deze producten tegen sterk verlaagde prijzen aangeboden. De app is nu beschikbaar bij vier Giant-winkels in Lancaster, Pennsylvania. Volgens onderdirecteur Sepideh Burkett zorgt Flashfood ervoor dat consumenten op hun boodschappen kunnen besparen en dat voedselverspilling wordt tegengegaan.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Saladworks in supermarktschappen
Het merk Saladworks begon in 2019 in de omgeving van Philadelphia zijn aanbod aan snelle maaltijden uit te breiden naar versafdelingen van supermarkten. Dankzij het succes van deze beginfase wordt nu ook gekeken naar mogelijkheden bij supermarkten in Delaware, Maryland en New York. Naast supermarkten wil Saladworks zijn producten ook aanbieden bij retailers in onder andere luchthavens en kantoorgebouwen. Directielid Mark Mears en chef kok Katie Cavuto geven via Progressive Grocer toelichting over hoe het merk voet aan wal heeft kunnen zetten bij de versafdelingen van retailers.
Bron: progressivegrocer.com