"Met dit concept richten we ons op nieuwe toepassingen en andere gebruiksmomenten"

Van Oers United introduceert nieuw concept verse suikermais

Tholen - Als jaarrond producent en leverancier van suikermais zag Van Oers United zowel vanuit de productie, commercie als vanuit de consumentenmarkt dat de verkoop van verse suikermais toe was aan een nieuwe impuls. Uitgebreid consumentenonderzoek leidde tot de introductie van een nieuw maisconcept op de markt. Met het nieuwe concept, gericht op convenience, kwaliteit en duurzaamheid, zorgt Van Oers United voor nieuwe dynamiek in de maiscategorie. De introductie start voor Van Oers United met twee nieuwe producten namelijk een flowpack met twee maiskolven zonder blad en een flowpack met drie of vier halve maiskolven.

“Uit marktonderzoek bij gebruikers en niet gebruikers van suikermais blijkt dat de belangrijkste barrière om (meer) mais te gaan gebruiken, is dat het aan gebruiksgemak ontbreekt en het te bewerkelijk is om mais te bereiden” aldus Brand Manager Ellis Baggen. “Bij het huidige aanbod moet de mais eerst ontbladerd worden, blijken de kolven te groot voor het gebruik en het is onduidelijk hoe de mais te bereiden. Door de maiskolven te ontbladeren, kunnen ze meteen bereid worden. De halve kolven zijn door kleinere portiegrootte ook geschikt als component bij de maaltijd en daarmee creëren we nieuwe gebruiksmomenten. De producten zijn verpakt in een flowpack die direct in de magnetron kan waardoor de mais in 4 minuten te bereiden is”.

De nieuwe producten worden met een bedrukte folie geleverd maar is ook onder private label verkrijgbaar. Er is gekozen voor een recyclebare OPP flowpack verpakking met microperforatie. “Hierdoor wordt de houdbaarheid van de mais verlengd en gaan we voedselverspilling tegen", vertelt Ellis. "Naast nieuwe concepten blijft uiteraard mais met blad ook nog beschikbaar in ons assortiment en is verkrijgbaar in diverse verpakkingsvormen."

“In het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië zien we dat deze concepten al verkrijgbaar zijn waardoor de consumptie van suikermais zeven keer zo hoog ligt als in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Er ligt dus nog een enorm potentieel” aldus Menno Molenaar, business verantwoordelijke voor dit project, die naar eigen zeggen 'van de spruiten in de mais is gerold'. "Met dit maisconcept willen we de volle breedte van de Europese markt bedienen, zowel richting retailers, exporteurs als groothandelaren. Nederland is als thuismarkt daarin belangrijk, maar ook daarbuiten zijn veel markten waar de consumptie van verse mais groeiende is en waar we verwachten dat er meer potentie is om de suikermais op het bord te krijgen."

"We telen als Van Oers United suikermais in de teeltwisseling in Nederland, Noord- en Zuid-Marokko, Senegal. Daarnaast hebben we een telersnetwerk voor Nederlandse en Belgische mais en hebben dankzij het internationale netwerk van Agrial ook toegang tot directe lijnen met telers in Frankrijk en Spanje. Daarbij zijn er ook zeker mogelijkheden bespreekbaar om met afnemers de suikermais van lokale teelt te betrekken", vertelt Menno. De verwerking vindt plaats vanuit de BREEAM gecertificeerde locatie in Dinteloord. Van Oers United heeft onder meer geïnvesteerd in machines om de producten te bewerken, in inpakmachines en in duurzame verpakkingsmaterialen, maar ook in biologische- en PlanetProof gecertificeerde teelt.

Voor meer informatie
Menno Molenaar
Van Oers United
T : +31 (0) 880 644 501
M : + 31 (0) 6 53252597
mmolenaar@vanoersunited.com
www.vanoersunited.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven