Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vraag naar shiitake paddenstoelen groeit nu lockdowns worden opgeheven

Nu de restaurants en bars in Europa weer opengaan, wordt verwacht dat de vraag naar shiitake paddenstoelen weer naar het gebruikelijke niveau zal stijgen. Over het geheel genomen nemen de volumes toe en is er een verschuiving zichtbaar naarmate de consument weer overgaat van houdbaarheidsartikelen naar verse shiitake en exoten.

Gebruikelijke volumes
Volgens Vincenzo Salento, sales manager van de Oekraïense shiitake exporteur Nature Green, verbetert de marktsituatie voor de shiitake paddenstoelen. "Ondanks de uitbraak van Covid-19 hebben wij ons project om de capaciteit van Nature Green in oktober van dit jaar te verdubbelen nooit onderbroken. Bovendien hebben we alle inspanningen opgevoerd om de beste klasse shiitake paddenstoelen te blijven kweken voor onze klanten ondanks de uitdagingen in de wereld. Het aanbieden van een EU-erkenbare biologische gecertificeerde shiitake was een duidelijke stap in de goede richting voor Nature Green. Onze klanten en consumenten zijn erg blij dat wij deze mijlpaal hebben bereikt. De shiitake-consumptie keert weer terug naar de gebruikelijke volumes voor deze tijd van het jaar."

Veiliger winkelen
Door de lockdown in verschillende Europese landen waren de restaurants en bars lange tijd gesloten. Deze sector zou normaal gesproken een groot deel van de beschikbare paddenstoelen afnemen. Gelukkig gaan deze bedrijven weer open.

"De horeca is in heel Europa een tijdje volledig gesloten geweest als gevolg van de lockdown. Take-away en thuisbezorging hielden ons bedrijf in beweging en we waren actief in sommige markten zoals Nederland en Duitsland. Omdat veel landen momenteel de beperkingen voor restaurants, bars en eetgelegenheden versoepelen, wordt verwacht dat de volumes voor de cateringmarkt ondanks het zomerseizoen zullen toenemen. In die zin speelt online winkelen een steeds grotere rol naarmate de consument zich ontwikkelt in de richting van een veiligere manier van winkelen. Als bedrijf zijn we altijd bereid om ons aan te passen aan de steeds veranderende markt en consumententrends," zegt Salento.

Retail
Naast de horeca is de retail een andere belangrijke markt voor de shiitake paddenstoelen. Gelukkig verbetert ook de vraag vanuit deze sector. "Aan de retailkant is de markt vrij stabiel met volumes die de resultaten van 2019 naderen. Hoewel de vraag van de consument in de retailsector gericht is op producten met een lange houdbaarheid en standaard paddenstoelen, zien we de vraag naar verse shiitake en exoten in het algemeen weer verder aantrekken."

Hygiënebeleid aangepast
Ook Nature Green heeft een aantal wijzigingen moeten doorvoeren in haar hygiënebeleid. "Dit is een moeilijke tijd voor ons allemaal. Het Covid-19-virus heeft de wereld veranderd en we moeten met een frisse blik kijken naar de veiligheid en hygiënemaatregelen," zegt Andrew Ravlikovsky, technicus bij Nature Green. "Hygiëne is altijd een belangrijk onderdeel geweest van onze paddenstoelenteelt. Al onze medewerkers zijn goed opgeleid en houden zich aan de basisvereisten van onze bedrijfshygiëne. Met Covid-19 moesten we enkele wijzigingen aanbrengen in onze richtlijnen op basis van de aanbevelingen van de WHO."

"De eerste innovatie was de verplichte temperatuurscreening van het personeel voor het betreden van de werkplek. De tweede is de verplichte desinfectie van de werkplek voor, tijdens en na het werk. Ten slotte moet iedereen te allen tijde een afstand van 1,5 m tussen elkaar aanhouden. Wij hebben het belang van het regelmatig wassen van de handen en het dragen van maskers en handschoenen benadrukt. Ons personeel heeft zich gelukkig snel weten aan te passen aan de nieuwe werkomstandigheden," concludeert Ravlikovsky.

Voor meer informatie:
Vincenzo Salento, sales manager 
Nature Green
vincenzo@naturegreen.eu

Andrew Ravlikovsky, technicus 
Nature Green
andrew@naturegreen.eu
www.naturegreen.eu

Publicatiedatum: