Veertiendaagse campagne volledig in het teken van de Britse tomaat

Vergeet Fortnite, het is tijd voor Fortnight

Hoewel Fornite nog altijd enorm populair is onder jongeren en het spel tijdens de lockdown een recordomzet boekte, staat het VK de komende dagen in het teken van Fortnight, de British Tomato Fortnight om precies te zijn. Gedurende deze twee weken zal de nadruk geheel op het kopen van Britse tomaten liggen. 

Telers, leveranciers en retailers zullen alles uit de kast halen om de aandacht zoveel mogelijk op lokaal geteelde groenten en fruit te vestigen. Ze hebben hiervoor de hulp van influencers ingeschakeld maar ook hun eigen inbreng zal niemand ontgaan!


Zie hier Andy's normale outfit.

Teler wordt influencer
Andy Roe van Flavorfresh Salads uit het Britse graafschap Lancashire teelt in zijn 30 hectare tellende kassencomplex al geruime tijd  smaakvolle, premium tomaten voor retailketens zoals ASDA en Marks & Spencer. Tegenwoordig richt hij zich op totaal andere zaken en dat in een outfit die doet denken aan de iconische Union Jack Dress die Spice Girl Geri Halliwell in 1997 droeg. Zo weet Andy zeker dat hij alle ogen op zich zal vestigen tijdens het evenement.

"Vanwege de Brexit en de uitbraak van Covid-19 is er al zoveel gaande in de sector. Lokaal kopen is dan ook altijd een goed idee," zegt hij. "Gezond eten en een beetje plezier maken zijn momenteel onze prioriteiten. De show moet doorgaan en het is onze taak om ons te richten op het voeden van het land."

Wat zal er de komende weken zoal op het programma staan? De veertiendaagse campagne is op 25 mei begonnen en duurt nog tot 7 juni. "We gaan met zijn allen momenteel door een moeilijke periode maar onze telers blijven doorwerken om ons van gezonde, verse en heerlijke groenten en fruit te kunnen blijven voorzien," legt de British Tomato Growers' Association uit, een organisatie die twintig leden uit heel het VK vertegenwoordigt. De komende weken zullen zij de nieuwste informatie delen, evenement organiseren en recepten onder consumenten verspreiden. 

“Ik roep consumenten op om voor tomaten van Britse bodem te kiezen bij hun lokale supermarkt," zegt Paul Faulkner. "Bij de meeste retailers zijn Britse tomaten duidelijk herkenbaar dankzij de afbeelding van de Britse vlag op de verpakking, wat naar mijn idee meteen een garantie voor zowel de versheid als kwaliteit van het product is. Het is begrijpelijk dat er veel discussie is over de grote hoeveelheden die we uit het buitenland importeren en het tekort aan tomatenconserven maar toch neemt het aanbod aan Britse tomaten toe en smaken ze net zo goed als de tomaten die je opa vroeger in zijn moestuin teelde."

Hij legt uit hoe een groep telers steeds meer vooruitgang heeft geboekt met de verscheidenheid aan rassen die zij teelt. "Dit houdt dus in dat de consument kan kiezen uit een breed scala aan producten, variërend van zoete cherrytomaten tot sappige grote trostomaten, hartige vleestomaten en tomaten in verschillende kleuren. Er is een tomaat voor ieders smaak en voor elke gelegenheid."

De British Tomato Growers' Association heeft receptideeën ontwikkeld (waaronder een aantal recepten voor kinderen en die daarom ideaal zijn voor thuisonderwijs) die gelanceerd zullen worden als onderdeel van het jaarlijkse evenement. Daarnaast roept de organisatie consumenten op om na te denken over hoe voedsel bij kan dragen aan het samenbrengen van gemeenschappen om zo gerechten uit te wisselen.  

Om mensen hiertoe te inspireren, is zij de samenwerking met influencers aangegaan. "Gedurende de British Tomato Fortnight zullen zij overheerlijke gerechten met Britse tomaten bereiden, creëren en delen."

Voor meer informatie, volg de onderstaande hashtags en accounts: 
Twitter: #BTF20, @britishtomatoes
Instagram @britishtomatoes


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven