SPAR breekt record qua marktaandeel in Oostenrijk

China: JD.com opent twee 7FRESH-locaties
JD.com heeft twee nieuwe vestigingen van zijn keten 7FRESH geopend in Chengdu, in de provincie Sichuan in het zuidwesten van China. De keten bestaat op dit moment uit 20 locaties. Klanten van 7FRESH kunnen ook gebruik maken van online thuisbezorging door middel van de 7FRESH-app, waarna boodschappen in zo weinig als 30 minuten aan huis worden geleverd.
Bron: retailtimes.co.uk 

VK: Sainsbury’s bezorgt met fietskoeriers
Sainsbury’s gaat gebruik maken van fietskoeriers voor thuisbezorging. De bezorgdienst heet Chop Chop en geeft klanten de mogelijkheid om tot maximaal 20 producten te bestellen. De bestelling wordt binnen een uur aan huis bezorgd. Sinds het begin van april is Chop Chop met succes ingezet in de omgeving van Londen. Bestellingen werden voornamelijk verwerkt vanuit buurtwinkels, die wegens de lockdown op dat moment voor klanten gesloten waren.
Bron: yourlocalguardian.co.uk 

SPAR breekt record qua marktaandeel in Oostenrijk
SPAR Austria heeft in april 2020 een record gebroken qua marktaandeel, met een percentage van 35,6% Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen is dit aandeel aanzienlijk hoger dan de concurrentie. Spar haalde voor het eerst zijn concurrenten in rond januari, wat de indruk geeft dat het succes van Spar in Oostenrijk niet alleen te verklaren is door het coronavirus. In de eerste vier maanden van 2020 behaalde SPAR een marktaandeel van 34,0%. In april steeg de omzet van SPAR met 23%, terwijl de rest van de Oostenrijkse supermarktsector een omzetgroei had van slechts 12,6%.
Bron: spar-international.com 

China: 35% meer jaaromzet voor Alibaba
Alibaba heeft zijn financiële resultaten gepubliceerd voor het afgelopen fiscaal jaar. In de periode van 12 maanden tot 31 maart 2020 steeg de totale omzet jaar op jaar met 35% tot CNY 509,7 mld. Het totale volume dat binnen de digitale economie van Alibaba werd verhandeld kwam neer op CNY 7,0 bln (€ 906,6 mld). CNY 6,6 bln (€ 857,0 mld) hiervan was afkomstig van Chinese retailkanalen. De commerciële kernactiviteiten van Alibaba stegen in omzet met 35% tot CNY 436,1 mld (€ 56,1 mld). De omzet die met activiteiten op het gebied van cloudtechnologie werden verkregen steeg met 8% tot CNY 40,0 mld (€ 5,1 mld). De omzet van digitale media en entertainment kwam met een toename van 5% neer op CNY 26,9 mld (€ 3,5 mld). De overige omzet, onder andere afkomstig van initiatieven voor innovatie, steeg jaar op jaar met 1% tot CNY 6,6 mld (€ 853,9 mln). Volgens CEO Daniel Zhang wordt voor het fiscaal jaar van 2021 een omzet geraamd van meer dan CNY 650 mld (€ 83,6 mld).
Bron: retailanalysis.igd.com 

Frankrijk: Monoprix aan de slag met Ocado-technologie
Monoprix heeft onder de naam Monoprix Plus een nieuwe bezorgservice ingezet. De service maakt gebruik van technologie van het Britse Ocado en is in eerste instantie alleen beschikbaar in de omgeving van Île-de-France. Met Monoprix Plus kunnen klanten boodschappen bestellen om aan huis te laten bezorgen of om zelf af te halen op locatie. Verder werkt Monoprix nog steeds met Amazon via het Prime-platform.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Rusland: Zippin maakt debuut in Europa met Azbuka Vkusa
De Amerikaanse startup Zippin is in Europa van start gegaan met het eigen winkelconcept. Dit concept komt neer op een kassavrije winkel binnen een grotere winkel, wat volgens Zippin in de Europese markt een primeur is. Om de Europese markt op te gaan heeft de startup samengewerkt met Visa, de Russische bank Sberbank en de eveneens Russische supermarktketen Azbuka Vkusa. De eerste vestiging van Zippin bevindt zich in een locatie van Azbuka Vkusa in Moskou.
Bron: retailtechinnovationhub.com 

Duitsland: Aldi Süd werkt met Infarm aan verticale teelt in winkels
Aldi Süd is van plan om verse kruiden aan te bieden, die in de eigen winkels worden geteeld. De supermarktgroep werkt hiervoor samen met Infarm, een bedrijf dat is gespecialiseerd in verticale teelt. Vanaf eind mei zijn de kruiden bij vijf Aldi Süd-vestigingen in Düsseldorf en Frankfurt verkrijgbaar. Er worden zes verschillende kruidensoorten aangeboden, waaronder munt, basilicum en koriander. De kruiden worden geteeld in glazen kasten, die in de winkels zijn opgesteld. Met het eind van dit jaar moeten ook bij zeven andere winkels installaties voor verticale teelt zijn geplaatst. 
Bron: esmmagazine.com 

VS: Instacart breidt app uit met nieuwe veiligheidsmaatregelen
Het in de VS en Canada opererende supermarktplatform Instacart heeft nieuwe maatregelen voor veiligheid aangekondigd. De app van Instacart is uitgebreid met extra functies voor werknemers die verantwoordelijk zijn voor het samenstellen en bezorgen van bestelde boodschappen. Zo kunnen werknemers in geval van nood via de app direct hulp inschakelen. Verder krijgen werknemers kortingen op het gebruik van mobiele telefonie en voor hulpdiensten bij pech onderweg. Ook krijgt de app een nieuwe functie waarmee de identiteit van werknemers snel kan worden vastgesteld. 
Bron: prnewswire.com 

VS: Kroger-initiatief voor donaties bereikt mijlpaal
Kroger heeft via het Zero Hunger | Zero Waste-programma een mijlpaal bereikt. In de afgelopen drie jaar werden meer dan een miljard maaltijden aan voedselbanken gedoneerd. Het bedrijf is van plan om met 2025 in totaal 3 miljard maaltijden mogelijk te hebben gemaakt. Zero Hunger | Zero Waste ging in 2018 van start. Het doel van het initiatief is om zowel meer middelen aan voedselbanken te geven als om iets te doen aan het probleem van voedselverspilling. Kroger heeft in de afgelopen maanden ook meer dan $ 8 mld (€ 7,3 mld) gedoneerd aan instanties die optreden tegen de verspreiding van het coronavirus.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart ziet ongekende vraag naar online retail
Walmart zag tijdens de coronacrisis tot nu toe zijn online omzet toenemen met 74%. De totale vergelijkende winkelomzet is hierdoor toegenomen met 10%. Ondanks dit succes heeft Walmart ervoor gekozen om zijn online afdeling Jet.com te beëindigen. Door de vraag tijdens de pandemie werd in het eerste kwartaal van het fiscaal jaar 2020 een totale omzetgroei behaald van 8,6% tot US$ 134,6 mld (€ 123 mld).
Bron: retaildetail.eu 

VS: Target breidt winkelmogelijkheden uit via Instagram
Target geeft zijn klanten meer winkelmogelijkheden door middel van een partnerschap met Instagram. Instagram Checkout is vorig jaar van start gegaan. Dit initiatief maakt het voor Instagram-gebruikers mogelijk om producten online aan te schaffen zonder het social media-platform te moeten verlaten. Zodoende kunnen consumenten nu producten van Target aanschaffen, die vermeld worden op de Insta-accounts @Target en @TargetStyle. Artikelen die kunnen worden besteld worden aangegeven met een icoontje in de vorm van een boodschappentas. Als voor het eerst op deze manier iets wordt besteld, moet de klant betaalinformatie en het eigen adres opgeven. Daarna is een volgende aanschaf een simpel proces van enkele muisklikken. Meldingen over het bezorgen van de bestelling worden direct binnen Instagram doorgegeven.
Bron: retailanalysis.igd.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven