Donnalia-abrikozen steeds meer bestemd voor export

Uitstekende vooruitzichten voor het Siciliaanse abrikozenseizoen 2020

Enkele dagen geleden is de eerste pluk van abrikozen op Sicilië begonnen, wat dit jaar een zekere discontinuïteit zou moeten betekenen ten opzichte van 2019. De situatie is beoordeeld door de gebroeders Di Pasquale uit Delia, Sicilië, wiens kernactiviteit steenfruit is.

Angelo en Vincenzo Di Pasquale

"Na een niet erg positief zomerfruitseizoen in 2019," vertellen Vincenzo en Angelo Di Pasquale, "zijn we helemaal klaar voor het begin van een nieuw abrikozenseizoen, gevolgd door de oogst van perziken en nectarines, de belangrijkste producten van ons teelbedrijf. Vergeleken met vorig jaar lijkt de situatie heel anders, aangezien de opbrengst van abrikozen op nationaal niveau met een opmerkelijke 56% is verminderd."

De daling van de opbrengst is te wijten aan klimatologische factoren die een groot deel van de nationale productie in gevaar hebben gebracht. Voor Sicilië is er sprake van een lager verlies van ongeveer 20%, met een zeer goede algemene kwaliteit.


Donnalia is het premiummerk van het bedrijf.

"De kwaliteit is uitstekend," vervolgen de oprichters van het merk Donnalia, "omdat we een zoeter product hebben, met ten minste 1 tot 2 Brix-graden meer ten opzichte van vorig jaar. Al deze veelbelovende aspecten geven ons hoop, aangezien de consumenten zowel in Italië als daarbuiten, zich veel meer bewust zijn van en aandacht hebben voor de algemene organoleptische kwaliteiten, en vooral voor de smaak."

"Op dit moment zijn de marktprijzen vrij breed. We hebben het over prijzen die variëren van €0,40 tot €1,00 per kg. Samengevat hangt de prijs af van de organoleptische kenmerken van het product op de boom. Het is geen toeval dat we belangrijke rassenkeuzes hebben gemaakt om de consument niet teleur te stellen."

"Momenteel exporteren wij slechts 15% van onze productie naar het buitenland, terwijl de resterende 85% in Italië blijft, maar dit zal naar verwachting veranderen, dankzij nieuwe samenwerkingsverbanden, waar we momenteel mee bezig zijn."

"Het Spaanse product is, zoals de zaken er nu voorstaan, één van de uitdagingen, hoewel de supermarkten zich inzetten voor het promoten van het nationale product. We zullen de weg van de duurzaamheid blijven volgen met onze waardevolle verpakte producten met een lage impact op het milieu. Daaronder valt het 'Medallion' pakket (zie foto hierboven) in een kartonnen verpakking van 500 gr," besluiten de ondernemers.

Voor meer informatie:
Angelo en Vincenzo Di Pasquale
Società Agricola Di Pasquale Srl
Via Michelangelo, 7
93010 Delia (CL) - Italië
+39 922 826009 /+39 339 4895230
amministrazione@dipasqualeortofrutta.com
www.donnalia.com


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven