Verkoop bij Brits maaltijdboxenbedrijf piekt met 452% tijdens lockdown

Op het moment dat de lockdown vanwege de Covid-19-pandemie in het VK een feit was, betekende dat voor veel Britten een grote verandering. Lege schappen in de supermarkt of, meer recentelijk, grote wachtrijen voor de deur van de supermarkten. Van de ene op de andere dag kwamen mensen zonder werk te zitten, of moesten ze thuis gaan werken, waardoor ze meer tijd overhielden om te koken.

Groothandelaren moesten zich snel aanpassen, omdat de foodservice industrie praktisch in één nacht verdween, ze gingen aan de slag met thuisleveringen en het leveren van maaltijdboxen aan bedrijven. Mindful Chef is een van die maaltijdboxenbedrijven die een enorme stijging van de vraag zagen.

"We hebben sinds de uitbraak van Covid-19 een aanzienlijke stijging van de verkoop gezien, met inbegrip van een +452% piek in de verkoop van nieuwe maaltijdboxen en een +387% piek in onze verkoop van diepvriesmaaltijden (gebaseerd op de verkoop van week tot week)," zegt Giles Humphries, medeoprichter en marketingdirecteur bij Mindful Chef. "We hebben ook een aanzienlijke toename in de omvang van de bestellingen gezien, omdat onze klanten een voorraad begonnen in te slaan, sommigen gaven meer dan £500 (€560) in één keer uit, wat neerkomt op meer dan 80 diepvriesmaaltijden."

Het klantenbestand tijdens de pandemie is vrijwel hetzelfde gebleven, een mix van echtparen, alleenstaanden en gezinnen.

De menu's van de Mindful Chef zijn samengesteld op basis van seizoensgebonden ingrediënten, zo hebben ze deze maand bijvoorbeeld een aantal aspergerecepten op het menu staan. "Wij werken intensief samen met onze leveranciers om ervoor te zorgen dat we het aanbod kunnen voortzetten naarmate de vraag toeneemt, en we hebben ook voorraden aangelegd van onze diepvriesmaaltijden en smoothies. Gezien de sluiting van restaurants en (eet-)cafés is de vraag van onze leveranciers in deze sectoren gedaald, wat wordt gecompenseerd door de toegenomen vraag van Mindful Chef."

Giles Humphries (links) en Myles Hopper, twee van de drie schoolvrienden, die Mindful Chef oprichtten.

"Sommige van onze leveranciers hebben moeite gehad om de hoeveelheid ingrediënten te leveren die we nodig hebben. Net als wij werken zij hard om aan de toegenomen vraag te voldoen, maar in de tussentijd hebben we klanten af en toe een alternatief ingrediënt gestuurd (zoals het vervangen van schelvis door heek, maïskolf in plaats van suikermaïs of cashewnotenyoghurt in plaats van kokosnootyoghurt). Wanneer dit toch gebeurt, adviseert onze chef Louisa over de vervangingen en herschrijft zij de recepten voor de klanten," legt Giles uit.

Mindful Chef is er trots op een B Corp gecertificeerd bedrijf te zijn, wat betekent dat ze menen dat je een bedrijf kunt laten groeien en tegelijkertijd een positieve impact kunt hebben op mensen en de planeet. "Veel van de verpakkingen in onze dozen zijn recyclebaar en afgezien van Covid-19 hebben wij al een zeer effectief retourprogramma dat ons in staat stelt om onderdelen van onze verpakkingen opnieuw te gebruiken. Onze missie is om al onze verpakkingen 100% recyclebaar te maken en waar mogelijk gebruik te maken van thuiscomposteerbare materialen."

De pandemie heeft duidelijk een grote invloed gehad op het koopgedrag van klanten als het gaat om boodschappen. De online verkoop groeit en de markt voor maaltijdboxen blijft groeien. "De eerste indicatoren wijzen erop dat de pandemie het koopgedrag van klanten voorgoed lijkt te veranderen," besluit Giles.

Voor meer informatie: www.mindfulchef.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven