Om de nadelige gevolgen van Covid-19 op de luchtvaartsector te verzachten, heeft de LATAM Cargo Group een aantal wijzigingen doorgevoerd in haar reisschema's om zo de luchtvrachtcapaciteit te vergroten.
Het bedrijf heeft voor het eerst een rechtstreekse vrachtroute van Europa naar Noord-Amerika geïmplementeerd om haar klanten een nieuw alternatief te kunnen bieden en nog meer markten te kunnen bedienen. Er wordt twee maal per week tussen Frankfurt en Miami gevlogen, waarbij er naar verwachting met name farmaceutische producten, auto-onderdelen en elektronica zullen worden vervoerd. Dankzij deze route kunnen Europese producten via Miami naar nieuwe bestemmingen in Zuid-Amerika worden verzonden, zoals Lima, Bogota en Buenos Aires.
Anderzijds bieden de vluchten van Miami naar Frankfurt de klanten van het bedrijf meer capaciteit om hun producten van Zuid-Amerika naar Europa te exporteren, iets waar met name de export van perishables zoals verse bloemen van zal profiteren.
Na de implementatie heeft LATAM Cargo het aantal vluchten tussen Europa en Amerika uitgebreid van zeven naar negen, waarmee ze haar capaciteit bijna heeft verdubbeld ten opzichte van die voor de pandemie. De andere zeven routes naar Europa volgen het schema Quito, Miami, Amsterdam. Hierbij is Amsterdam de voornaamste toegangspoort tot het Europese vasteland voor Latijns-Amerikaanse exporteurs (Chili, Peru, Ecuador, Guatemala en Brazilië) van versproducten.
De inkomende vluchten vertrekken van Frankfurt en landen in Latijns-Amerika, waarmee deze stad het belangrijkste vertrekpunt is van medische producten, elektronica, auto-onderdelen en overige vracht die bestemd is voor de Latijns-Amerikaanse markt.
Overige maatregelen die LATAM Cargo heeft genomen
Vanwege de pandemie heeft LATAM Cargo de afgelopen twee maanden een aantal wijzigingen in haar reisschema's aangebracht om de nadelige gevolgen van de crisis voor haar klanten te minimaliseren.
Zo werd de vrachtcapaciteit tussen Santiago en Miami vervijfvoudigd en uitgebreid van 6 naar 31 wekelijkse vluchten om zalmexporteurs een solide oplossing te kunnen bieden. Het bedrijf introduceerde ook een vrachtroute van Santiago naar Los Angeles, die ook dient als verbinding met Azië. Tevens werd de route Mexico City - Lima - Santiago geïntroduceerd voor de export van technologische producten, reserve-onderdelen en gezondheidsproducten naar Zuid-Amerika. De connectiviteit van Miami naar Zuid-Amerika werd met 15% verhoogd en uitgebreid van 23 naar 26 vluchten.