Aantal online aankopen na tweede helft april met 32% gestegen

Uit onderzoek door AfterPay Insights onder ruim 3400 consumenten in Nederland sinds de uitbraak van het coronavirus blijkt dat online aankopen met 32% zijn gestegen ten opzichte van het normale online koopgedrag van Nederlandse consumenten, dus voorafgaand aan de uitbraak.

De stijging in het aantal online bestedingen wordt grotendeels gestuurd door bestaande online shoppers die meer kopen. Zowel niet-frequente shoppers als ‘heavy shoppers’ hebben meer online gekocht, en uit ons onderzoek blijkt dat alleen de frequente online shoppers geneigd zijn hun aankopen in bepaalde categorieën te verplaatsen van fysieke winkels naar online. Dit is met name merkbaar in de categorie Voedingsmiddelen.

We zien dat online shoppers hun repertoire uitbreiden door zich online aan nieuwe categorieën te wagen. Dit is vooral zichtbaar in de categorie Mode, waar 18% van de online shoppers in de tweede helft van maart minstens één aankoop deed, tegenover 28% in de tweede helft van april. Dit verklaart deels de 70% groei van de categorie Mode sinds de corona-uitbraak.

‘Heavy shoppers’ vertegenwoordigen 14% van alle Nederlandse online kopers, maar zijn goed voor 43% van alle online aankopen in Nederland. Om ‘heavy shoppers’ aan te trekken en vast te houden, moeten retailers zich richten op snelle en betrouwbare levering. Dit betekent dat ze aan de slag moeten met de dalende tevredenheid van deze klanten over de bezorgsnelheid en hun bezorgdheid over de kans op besmetting door de bestelde pakketten moeten wegnemen.

Klik hier voor het hele rapport op Insights Afterpay


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven