VK: Marks & Spencer onthult plannen voor na de coronacrisis

India: online retail redt ketens in Kochi niet
In de Indiase stad Kochi hebben slechts 10 tot 15 supermarkten zich aangesloten bij platformen voor online thuisbezorging. Hoewel de omzet van deze winkels tijdens de eerste fase van de lockdownperiode hoger was, is deze weer sterk afgenomen nadat de lockdown-maatregelen werden versoepeld. Veel supermarkten en horecabedrijven maakten tijdens de lockdown gebruik van mogelijkheden voor thuisbezorging. Online thuisbezorging was op zich al een algemeen gebruikt kanaal onder de inwoners van Kochi., maar de coronacrisis heeft deze vorm van retail verder versterkt. Bezorgplatformen als Swiggy en Zomato hebben hierdoor een grotere klantenbasis gekregen. Hoewel de platforms bij de eigen klanten hadden gevraagd naar aanbevolen supermarkten, heeft deze trend zich niet doorgezet tot succes voor de lokale supermarktsector.
Klik hier voor het volledige artikel.

Chinees-Spaanse supermarkt in problemen door pandemie
Asia-Union Foods, een van de grootste Chinese supermarkten in Spanje, heeft op dit moment 800 tot 1.000 bezoekers per dag. Dit is slechts de helft van het aantal dagelijkse bezoekers van voor de uitbraak van het coronavirus, aldus directeur Pan Wenyao. Ook heeft meer dan de helft van de 70 werknemers van de supermarkt ontslag genomen. Omdat slechts een beperkt aantal Spaanse leveranciers aan het begin van mei het werk hebben hervat, komt schaarste aan levensmiddelen veel voor. Verder zoeken veel supermarkten hun toevlucht tot online retail. De vraag naar online retail is echter erg groot en logistieke capaciteiten lopen hierop achter. Asia-Union Foods heeft hierdoor noodgedwongen zijn online kanalen aan het einde van maart stil moeten leggen. "Er waren teveel bestellingen en te weinig medewerkers. Ik moest bestellingen persoonlijk aan huis komen leveren", aldus Pan Wenyao.
Bron: ecns.cn 

VK: Marks & Spencer onthult plannen voor na de coronacrisis 
De aandelenkoers van Marks & Spencer is onlangs gestegen,  ondanks de daling in winst. De retailer onthulde een actieplan en strategie voor reorganisatie, op basis van een investering van £ 1 mld (€ 1,11 mld), wat zijn weerslag had op de aandelenbeurs. Vorig jaar verloor M&S zijn positie binnen de FTSE 100-index wegens de jaren aan problemen met het kledingsegment van het bedrijf. Tijdens de pandemie is de afzet van kleding volledig stil komen te staan en heeft M&S noodgedwongen voor £ 145 mln (€ 161,2 mln) aan kleding in voorraad af moeten schrijven. Dit leidde vervolgens tot een daling van 21% in jaarwinst. De aandelenkoers steeg echter met 9% toen investeerders werden ingelicht over de hervormingsplannen van de retailgroep. Een groot deel van de nieuwe plannen draait om de samenwerking met de online supermarkt Ocado.
Bron: Barrons 

Zuid-Afrika: Spar heeft winstafname in eerste halfjaar
De Zuid-Afrikaanse Spar Group heeft een winstafname van 13,4% te verduren gekregen in het eerste halfjaar. De reden hiervoor zijn de verliezen die zijn geleden bij de reorganisatie van de Poolse tak van de supermarktgroep. Ook is Spar wegens de onzekerheden omtrent de coronacrisis terughoudend met het uitkeren van dividend. De winst per aandeel is volgens Spar over de periode van zes maanden tot 31 maart afgenomen van 522,5 cent tot 452,7 cent (van € 0,27 tot € 0,23). Spar heeft in de thuismarkt te maken met een zwakke economie. Het bedrijf richt zich op uitbreiding in Europa. In Polen werd in oktober een meerderheidsbelang verkregen in de Poolse keten Piotr i Pawelin. In nieuwere markten zoals Ierland en Zwitserland heeft Spar enige problemen te verwerken gekregen.
Bron: Moneyweb 

VS: Target heeft meer online omzet
In verband met een forse toename in online omzet wegens het coronavirus heeft Target in het afgelopen kwartaal hogere resultaten behaald dan verwacht. Het bedrijf kan hierdoor compenseren voor de toename in bedrijfskosten, die door de pandemie zijn ontstaan. Net als Walmart haalde Target voordeel uit klanten die aan het begin van het kwartaal en masse lang houdbare levensmiddelen en reinigingsproducten insloegen. Aan het einde van april nam de afzet van cosmetica, huishoudelijke artikelen en kleding weer toe. Hoewel veel Amerikaanse supermarktketens een forse omzetstijging in de afgelopen periode hebben gezien, blijft een even grote winsttoename vaak achterwege. Veel bedrijven hebben meer kosten moeten maken door bonussen en salarissen voor overuren uit te keren. 
Bron: Reuters 

VS: Walmart verbetert apps
Klanten kunnen bij Walmart nu via de app van de keten in een moeite door bananen, kip, een legpuzzel en een TV online aanschaffen. Walmart heeft zijn app Walmart Grocery geïntegreerd met de andere app van het bedrijf. Hierdoor kunnen consumenten met een enkele app terecht bij de verschillende afdelingen van de retailer. Voordat de twee apps met elkaar werden gecombineerd, kon Walmart Grocery alleen worden gebruikt voor het afhalen of thuisbezorgen van boodschappen uit supermarkten. Producten van andere afdelingen konden weliswaar klaar worden gezet om te worden afgehaald, hoewel hiervoor een andere app moest worden geraadpleegd. In verband met de pandemie en de daarmee gepaard gaande vraag naar online retail heeft Walmart zijn plannen voor integratie van de apps versneld uitgevoerd.
Bron: USA Today

VS: Apollo Global investeert in Albertsons
Het in overnames gespecialiseerde bedrijf Apollo Global Management heeft $ 1,75 mld (€ 1,59 mld) geïnvesteerd in Albertsons. Hoewel Albertsons al jaren kampt met een forse schuld, heeft de pandemie voor sterkere resultaten voor de retailgroep gezorgd. Albertsons, dat het moederbedrijf is van ketens als Safeway, Vons en Acme, probeert al jaren genoeg winst te genereren om een beursgang mogelijk te maken. Dankzij het veranderde consumentengedrag in verband met het coronavirus is de omzet van Albertsons in maart en april jaar op jaar gestegen met 34%. Door de investering van Apollo wordt de waarde van Albertsons geraamd op ongeveer $ 10 mld (€ 9,1 mld), met uitsluiting van de schuld van $ 8,7 mld (€ 7,9 mld) waar aan het einde van februari nog sprake van was. De investering geeft Albertsons meer tijd en een solide basis voor de geplande beursgang.
Bron: Reuters 

VS: Kroger breidt uren uit, stopt met seniorenuur
Kroger-vestigingen in Georgia, het oosten van Alabama en South Carolina gaan vanaf het komende weekend weer langere winkeltijden aanhouden. Bij honderden winkels worden de openingstijden gehanteerd waar sprake van was voordat het coronavirus uitbrak. De winkeltijden bij apotheken blijven vooralsnog hetzelfde. "De langere winkeltijden helpen bij het in stand houden van sociale afstand tijdens de drukke zomermaanden”, aldus Felix Turner van Kroger Atlanta. “De veiligheid van onze klanten en ons personeel blijft onze grootste prioriteit. Kroger zal de veiligheidsmaatregelen blijven handhaven." Naast de terugkeer naar langere winkeltijden zal Kroger ook stoppen met de speciale winkeluren voor senioren.
Bron: Ajc 

VS: Walmart heeft meer omzet in eerste kwartaal
Walmart heeft zich sterk door de pandemie heen geslagen. De Amerikaanse retailgigant behaalde een omzetgroei van 8,6%, tot $ 134,6 mld (€ 122,4 mld). Hoewel Walmart zich net als andere retailers geconfronteerd zag met hogere bedrijfskosten wegens het coronavirus, steeg de winst met 3,9%. De online omzet binnen de Amerikaanse markt steeg in de afgelopen periode met 74%, gezien veel consumenten wegens de pandemie uitweken naar online retail. Verder had Walmart ook baat bij ondersteuning vanuit de overheid.  
Bron: ArkansasOnline 

Britse ketens werken samen met Rode Kruis aan thuisbezorging
Een aantal supermarkten in het Verenigd Koninkrijk, waaronder Tesco, Asda, Sainsbury's, Marks & Spencer en Waitrose werken samen aan een thuisbezorgplan gericht op kwetsbare consumenten. Het plan is specifiek bedoeld voor Britse inwoners die niet in staat zijn om op eigen gelegenheid supermarkten te bezoeken. Klanten die binnen de doelgroep vallen, kunnen online een boodschappenlijst invullen. De boodschappenlijst is te vinden op het platform Huggg, dat normaal gebruikt wordt voor het leveren van cadeaubonnen. Als de lijst eenmaal is verstuurd, wordt deze in combinatie met een tegoedbon van Huggg doorgespeeld naar het vrijwilligersnetwerk van het Rode Kruis. De boodschappen worden aan de hand van de lijst opgehaald door een vrijwilliger en vervolgens aan huis afgeleverd. In het geval er nog geld op de tegoedbon van Huggg staat, wordt dit bewaard voor een latere gelegenheid. De bonnen van Huggg kunnen worden gebruikt bij vestigingen van Tesco, Asda, Sainsbury's, Marks & Spencer en Waitrose.
Bron: Express.co.uk 

Dubai: Union Coop van start met drive-thru supermarkt 
Union Coop heeft in de Verenigde Arabische Emiraten een nieuw winkelconcept geïntroduceerd. Door middel van een "drive-thru" kunnen klanten boodschappen inslaan, zonder de auto te hoeven verlaten. Volgens Union Coop is de drive-thru de eerste in zijn soort in het Midden-Oosten. Het assortiment van de drive-thru winkel bestaat uit meer dan 130 dagelijkse benodigdheden.
Bron: GulfNews 

VK: Asda introduceert virtuele wachtrijen
De Britse keten Asda experimenteert met een nieuw systeem, dat draait om virtuele wachtrijen. Het systeem houdt in dat klanten online zich voor een bezoek bij een vestiging aanmelden. Totdat de klant wordt opgeroepen, moet deze buiten de winkel wachten, door bijvoorbeeld in de eigen auto te blijven. Op deze manier wordt een protocol voor sociale afstand beter in stand gehouden. Asda test de eerste virtuele wachtrij bij een vestiging in Middleton. Volgens de keten maken twee op de drie bezoekers zich nog steeds zorgen om de veiligheid bij supermarkten. 
Bron: TheBusinessDesk 

Kenia: Tuskys stelt betalingen uit wegens cash flow-probleem
Tuskys Supermarkets stelt zijn betalingen aan leveranciers, banken en huurbazen uit wegens problemen met de cash flow van het bedrijf. De keten heeft zijn leveranciers schriftelijk laten weten dat betalingen mogelijk later zullen plaatsvinden. Dit geldt ook voor betalingstermijnen die pas sinds kort zijn afgesproken. Volgens Tuskys zijn de financiële problemen ontstaan wegens de maatregelen, die moesten worden getroffen tegen de uitbraak van het coronavirus. In reactie op het verminderde winkelverkeer werden openingstijden verkort en werden in sommige gevallen vestigingen tijdelijk gesloten.
Bron: BusinessDailyAfrica

Britse ketens dreigen met boycot tegen Brazilië wegens regenwoud
Een aantal grote Britse supermarktketens heeft de Braziliaanse overheid gewaarschuwd voor een boycot. De ketens protesteren tegen een Braziliaans wetsvoorstel, dat ertoe zal leiden dat meer land in het Amazone-gebied wordt ontgonnen. In een open brief aan Braziliaanse politici hebben de ketens hun ernstige zorgen geuit tegen het wetsvoorstel, dat door president Jair Bolsonaro wordt ondersteund. Dit wetsvoorstel moet nog worden goedgekeurd door het nationaal congres van Brazilië. De wet houdt in dat informele vestigingen op openbare stukken land worden gelegaliseerd. De als klimaatscepticus bekend staande Bolsonaro wil stukken land die normaal een beschermde status genieten worden gebruikt voor mijnbouw en teelt.
Bron: JapanTimes.co.jp 

VS: Bob Mariano begint supermarktketen in Chicago
Bob Mariano is van plan om een aantal supermarkten te openen in Chicago onder de naam dom's Market & Kitchen. Het format van dom's Market & Kitchen komt neer op een combinatie van supermarkt en restaurant. Bij vestigingen zullen ook evenementen worden georganiseerd, zoals wijnproeverijen.
Bron: GroceryDive 

VS: Kroger trekt eis over terugbetalen van salaris terug
Kroger komt terug op de eis dat werknemers in quarantaine een deel van hun salaris van tijdens de coronacrisis terug moeten betalen. Eerder was Kroger van mening dat werknemers die wegens COVID-19 verplicht thuiszitten teveel aan salaris betaald krijgen. De keten was aanvankelijk van plan om dit extra loon terug te eisen, desnoods door middel van deurwaarders. Kroger ziet hier nu echter van af. De keten maakte verder niet bekend hoeveel werknemers extra salaris zouden hebben gekregen, maar meldde wel dat het ging om medewerkers die met betaald verlof thuis zaten, nadat ze wegens COVID-10 in quarantaine waren geplaatst.
Bron: CBSNews 

VS: Walmart ziet omzet stijgen door coronacrisis
Walmart is naar voren gekomen als een van de grote winnaars tijdens de coronacrisis. Walmart heeft in het afgelopen kwartaal meer omzet en winst behaald dan analisten hadden verwacht. Ook brak de retailer een persoonlijk record qua online omzet. Net als bij veel andere supermarktketens werd een groot deel van de extra omzet behaald in de periode van eind maart en begin april, toen veel consumenten eigen voorraden aan wilde leggen wegens de uitbraak van het coronavirus. Walmart heeft verder weinig informatie gegeven en heeft wegens de onzekerheden door de pandemie zijn prognose voor het komende jaar ingetrokken. Het online segment van Walmart eindigde in het eerste kwartaal, dat tot 30 april liep, met 74%. Het bedrijf had eerder geïnvesteerd in afhaaldiensten en thuisbezorgdiensten, wat in de afgelopen periode tot uitstekende resultaten heeft geleid. Het aantal nieuwe online klanten is sinds het midden van maart verviervoudigd.
Bron: Reuters 

VS: prijsinflatie van levensmiddelen deert Aldi-formule niet
De CEO van de Amerikaanse tak van Aldi, Jason Hart, heeft beloofd om ondanks de fors stijgende prijzen voor levensmiddelen in de VS de bekende formule van lage prijzen aan te blijven houden. In een open brief aan Aldi-klanten meldde Hart dat de discountketen niet af zal wijken van de eigen strategie, ook al staan leveringsketens wegens de coronacrisis onder zwaardere druk. "Het lijkt erop alsof in een mum van tijd alles is veranderd. Hoewel zowat elk aspect van ons leven er nu misschien iets anders uitziet, wil ik jullie verzekeren dat een ding nooit zal veranderen bij Aldi: onze inzet om elke dag de laagste prijzen aan te kunnen bieden", aldus Hart in zijn brief. 
Bron: SupermarketNews 

VS: Wegmans deelt studiebeurzen aan werknemers uit
Wegmans Food Markets is van plan om in het komende academische jaar studiebeurzen uit te reiken aan 1.842 medewerkers. De in New York gevestigde supermarktketen gaf aan dat onder het Wegmans Employee Scholarship Program naar verwachting in totaal voor ongeveer $ 5 mln (€ 4,6 mln) aan beurzen worden uitgekeerd. Via het programma kunnen deeltijds medewerkers vier jaar lang $ 1.500 (€ 1.381) ontvangen, waarmee de totale beurs op maximaal $ 6.000 (€ 5.530) neerkomt. Voltijds medewerkers kunnen aanspraak maken op een bedrag van $ 2.200 (€ 2.030) per jaar, tot een maximum van $ 8.800 (€ 8.100).
Bron: SupermarketNews 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven