Javier García Linares, Surinver:

"Na de waanzin van maart en april komt de paprikamarkt weer op zijn pootjes terecht"

De aanvoer van paprika's uit Murcia en Zuid-Alicante begint zich na twee waanzinnige maanden met lage volumes en een hoge vraag weer te herstellen.

"Van begin maart tot april was het gemiddeld een zestal graden kouder dan vorig jaar, maar ook de overvloedige regenval deed zijn duit in het zakje. De aanplant liep zodoende vertraging op en de opbrengst was lager dan gewoonlijk, vooral van gele paprika’s. De rode kleur in de Lamuyo en California paprika's liet ook langer op zich wachten. Over het algemeen heeft het vele vocht gezorgd voor lagere producties en kwaliteitsproblemen”, zegt Javier García Linares, commercieel directeur van de Spaanse telersvereniging Surinver.

In maart en april was er met andere woorden een tekort aan paprika’s op de markt. “Almería was vroeger uitgepraat dan normaal, omdat het zich dit seizoen op de vroege rassen had gericht en Nederland heeft maar sinds een drietal weken volumes die meespelen. De prijzen zijn bijgevolg vrij hoog geweest. Voor de lange paprika's van het type Lamuyo dreef de grote vraag in Spanje, Italië en Portugal de prijzen naar waanzinnige hoogten. Op de veilingen waren de prijzen zelfs hoger dan in de schappen van de supermarkten. Ook de California paprika's waren goed aan de prijs, vooral dan de rode, dankzij de sterke vraag in heel Europa.”

Volgens de commercieel directeur vielen de lage producties samen met het begin van de coronacrisis, toen de paprika duidelijk goed in de markt lag. “Dat zal ongetwijfeld te maken gehad hebben met het hoge vitamine C-gehalte en de veelzijdigheid van het product in de keuken. Sinds de lockdown zijn de mensen immers vaak aan het kokkerellen geslagen. Nu komt de paprikamarkt weer op z’n normale niveau. Door het goede weer worden er meer volumes geoogst en ook het aanbod uit Nederland is voldoende. De prijzen hebben zich aangepast en nu staat er weer meer druk op de afzet, zoals meestal het geval is. Maar de vraag blijft hoog.”

“Voor de Padrón-paprika's ondervonden we, toen het voor de Spaanse afzet heel belangrijke horecakanaal verdween, meer moeilijkheden op de nationale markt. Gelukkig is de vraag nu weer aan het stijgen en hebben we veel programma’s lopen in andere Europese landen, waar de verkoop goed loopt door het goede weer”.

Pompoen is in trek, 25% hogere afzet in convenience
De coöperatie Surinver is gevestigd in Pilar de la Horadada, in het zuiden van Alicante op de grens met de regio Murcia, waar een groot deel van de aangesloten telers vandaan komt. Naast paprika’s in al zijn soorten en categorieën teelt en zet het ook pompoen, watermeloen, maïs en convenience-producten af.

“Gelukkig heeft geen van onze telers te lijden gehad onder de gevolgen van de coronacrisis. Het omgekeerde is waar, want de vraag naar pompoenen kent een piek en er worden nu een kwart meer convenience-producten afgezet dan vorig seizoen. Onze gazpacho wordt twee keer zoveel in het winkelmandje gelegd in vergelijking met vorig jaar”, zegt Javier García Linares.

"De huidige prijs voor watermeloenen is onhoudbaar"
Half juni start de coöperatie met de afzet van watermeloen, waarvan er naar verwachting 11 miljoen kilo geoogst zal worden. Dat is zo’n 10% minder dan vorig jaar, vooral door de afname van het teeltareaal in de regio Castilië-La Mancha.

“De huidige prijs voor watermeloenen is onhoudbaar. Nooit eerder waren de prijzen zo hoog, waardoor we nu problemen hebben om watermeloenen te vinden voor de productie van convenience-producten. Maar wanneer ook wij beginnen met de oogst in het noorden van Almería en Murcia, zal er al meer product op de markt beschikbaarheid zijn. De slechte resultaten in april voor de watermeloen van Senegal voorspelden niet veel goeds voor de start van het Spaanse seizoen, maar de heropening van het segment gesneden fruit in de supermarkten en de opvallend goede vraag hebben de trend verrassend genoeg omgebogen. We hebben goede hoop dat het mooie weer de afzet van watermeloenen zal blijven stimuleren.”

Ondanks het coronavirus veel interesse voor suikermaïs
Iets gelijkaardigs overkomt de suikermaïs, waarvan de coöperatie dit jaar iets minder heeft geplant. Op dit moment is de oogst van de vroege gewassen in de kas al een week bezig.

“Met het uitbreken van het coronavirus in Europa hadden we veel twijfels omtrent de afzet van suikermaïs, aangezien het een artikel betreft dat geassocieerd wordt met barbecues en vrienden- of familiefeestjes. Tegen alle verwachtingen in is de interesse van de supermarktketens best groot. Mensen zijn waarschijnlijk op zoek naar iets nieuws, iets typisch seizoensgebonden ook dat hen herinnert aan de goede tijden."

Voor meer informatie:
Javier Antonio García Linares
Surinver
Tel.: +34 966 766 068 (Spanje)
jagarcia@surinver.es
www.surinver.es


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven